pri príležitosti 20. výročia prvého účinkovania na opernej scéne. Koncert zaradili do rámca Košickej hudobnej jari. A bez obáv možno povedať, že išlo o jedno z vrcholných podujatí. Niet sa čo čudovať, že museli pridávať a nielen raz. Z pódia sa na nás valil obrovský prílev pozitívnej energie. Štefan Margita, sopranistka Lívia Ághová, klarinetistka Ludmila Peterková a huslista Pavel Šporcl - takáto hviezdna zostava v Košiciach dávno neúčinkovala.
Historickým prvým predstavením Štefana Margitu bol v roku 1982 Trubadúr v Štátnom divadle Košice. "Išlo o malú úlohu. Spieval som približne dve minúty a pamätám si, že som mal obrovskú trému. Dokonca som si v deň premiéry myslel, že ju budem odvolávať. Pre konzervatoristu, ktorý práve skončil školu, to bolo niečo obrovské. Druhá väčšia rola bola Traviatta, ale potom mi dali spievať Alfréda a viem, že keď bol prípitkový duet, držal som šampanské v ruke, triasli sa mi kolená, až som ten nápoj vylial." prezradil nám krátko po koncerte.
Prípitok zaradil Štefan Margita do koncertu aj tentoraz. Lívia Ághová pristala na hru bez mihnutia oka. Etudu dokonale vypointoval štrngnutím do rytmu s Františkom Preislerom mladším. Ide o neuveriteľne všestranného dirigenta. V kariére vystriedal brniansku operetu i operu, muzikál Jesus Christ Superstar v Prahe, post šéfdirigenta v Karlíne, Národnom divadle a šéfoval aj Plzeňskú filharmóniu. Dirigovanie má tento potomok starého hudobného rodu Františka Velebického - Preislera, viedenského dvorného kapelníka, v génoch.
Český huslista Pavel Šporcl vystúpil v druhej časti koncertu. Na skúške sa zvítal s bratom Štefana Margitu. Ako nám tento prezradil, je to jeho najlepší sparingpartner na sledovanie hokejového finále. Prežili vraj nezabudnuteľné chvíle pri zápase Slovensko-Švédsko.
Absolvent newyorskej Brooklyn College v triede virtuóza Itzhaka Perlmana a potom Juilliard School u Dorothy DeLay spôsobil v publiku spočiatku mierny šok. Medzi hráčov Pražského komorného orchestra oblečených v gala vybehol totiž v červenom tričku s pirátsky uviazanou šatkou v džínsovej súprave. Tí konzervatívnejší to museli najprv predýchať. Krátko po prvých tónoch Cigánskych melódií Pabla de Sarasateho však nastal úžasný dialóg medzi publikom a huslistom. Po koncerte na autogramiáde prichádzali nadšené gratulácie. "Ako to, preboha, robíte? Kde beriete tú úžasnú inšpiráciu? Ste génius," s týmito slovami takmer vybozkávala Pavla Šporcla staršia dáma.
Vo finále si publikum vychutnalo Schubertovu Ave Mariu s vokálnymi a inštrumentálnymi sólami všetkých štyroch sólistov. Podmanila si ho aj Ludmila Peterková, najvýznamnejšia česká klarinetistka mladej generácie.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.