michalovskej pobočky Chemickej zdravotnej poisťovne Apollo Dr. Pavol Leto. Podľa neho politikum sa prejavuje predovšetkým vo fungovaní rôznych lobistických skupín, ktoré presadzujú svoje záujmy buď v liekovej oblasti alebo v prístrojovej technike. Ďalšou oblasťou spojenou s politikou sú personálne výmeny na dôležitých manažerských postoch po každých voľbách.
"Štyri roky si budujeme vzťahy napríklad s riaditeľmi nemocníc, ale aj inými riadiacimi pracovníkmi, konečne dokážeme pri riešení spoločných problémov nájsť modus vivendi a zrazu sa všetko zmení. Prídu iní ľudia a kým vniknú do podstaty problému, kým nájdeme spoločný "komunikačný kanál", sú tu ďalšie voľby. Myslím si, že aj v zdravotníctve treba dať šancu skutočným odborníkom, nepozerať sa na politické tričká, ale na odbornú spôsobilosť človeka," tvrdí Dr. Leto.
Nový spôsob financovania ústavnej starostlivosti, ktorý nemocnice považujú priam za likvidačný krok, poisťovne, vrátane Apolla, chápu ako pozitívnu zmenu, ktorá umožní zefektívniť prácu v zdravotníckych zariadeniach a spriehľadniť výkony. Nazdávajú sa, že v nemocniciach by sa dalo veľa ušetriť, keby poisťovne platili iba za skutočné výkony. Financovanie, ktoré na Slovensku bolo od roku 1998, považuje napríklad Apollo za neférové voči nemocniciam i niektorým poisťovniam. "My keď sme si spočítali, jednej nemocnici sme vďaka platným pravidlám financovania preplatili 17 miliónov korún. Zaplatili sme, ale výkony pre nás neurobili. To znamená, že sme zaplatili za výkony pre inú poisťovňu. Súčasný systém objednávok výkonov nám umožňuje viac vidieť do práce nemocnice a tú súčasne núti pracovať o niečo kvalitnejšie," uzatvára riaditeľ. Podľa neho poisťovňa neznížila objem finančných prostriedkov ani pre jedno zdravotnícke zariadenie a pri vypočítavaní "balíka výkonov" vychádzala zo skutočnosti vlaňajšieho roka podľa jednotlivých diagnóz a oddelení nemocníc. Vypočítanú čiastku potom zvýšila ešte o 10 percent.
Bilancia prvého mesiaca uplatňovania nového systému financovania nepreukázala, že by poistenci Apolla museli dlhší čas čakať na objednané výkony. Situácia sa napriek očakávaniu zatiaľ nevyhrotila ani v prípade poistencov Všeobecnej zdravotnej poisťovne. Čo nové opatrenie skutočne pre poistencov znamená, ukážu až nastavajúce mesiace. Lekári sú skeptickí a tvrdia, že každý prípad treba posudzovať prísne individuálne, pretože dlho odkladaný chronický pacient sa môže stať akútnym. Potom to už nebude o šetrení ale o väčšom balíku peňazí a možno aj ohrozenom živote.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.