Vláda SR obdobne ako minulý týždeň ani pri svojom včerajšom rokovaní zatiaľ neuzatvorila vydanie finálnych rozhodnutí o privatizácii 49
Dôvodom prerušenia rokovania o tomto bode jej programu je vznesenie závažných pripomienok zo strany zástupcov koaličnej Strany demokratickej ľavice (SDĽ).
Vláda včera s pripomienkami schválila dve novely z dielne ministerky pre správu a privatizáciu národného majetku Márie Machovej. Jedna sa týka zákona o štátnom podniku, druhá zákona o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby.
Novela zákona o štátnom podniku má zabezpečiť efektívnosť a transparentnú správu pri nakladaní s majetkom štátneho podniku na porovnateľnej úrovni s právnou úpravou akciovej spoločnosti v Obchodnom zákonníku. Predkladaný návrh reaguje na požiadavky Národného boja proti korupcii a Akčného plánu a okrem iného upravuje možnosť zrušenia štátneho podniku bez likvidácie a jeho možnú premenu na akciovú spoločnosť so 100-% majetkovou účasťou štátu.
Návrh upravuje tiež povinnosť manažmentu podniku oznámiť zakladateľovi svoje majetkové podiely v iných obchodných spoločnostiach ako aj majetkové podiely svojich blízkych príbuzných, osobnú zodpovednosť riaditeľa podniku a členov dozornej rady (DR) podniku za hospodárne riadenie podniku, povinnosť zverejňovať údaje o hospodárení podniku, či povinnosť zakladateľa obsadzovať funkcie riaditeľa podniku a členov DR výhradne výberovým konaním. Posilňuje tiež vnútornú kontrolu zo strany zakladateľa. Podľa novely, ktorá by mala platiť od 1. septembra tohto roka, by mali odmeny pre riaditeľov a členov DR dosahovať maximálne 10-násobok priemernej mzdy v národnom hospodárstve.
Druhá novela súvisí s prijatím zákona o samosprávnych krajoch. Jej účelom je umožniť použitie majetku Fondu národného majetku (FNM) SR na činnosť vyšších územných celkov (VÚC). "V súčasnosti zákon o podmienkach prevode majetku štátu na iné osoby umožňuje prevod len na obce. Uzákonením VÚC vznikol ďalší subjekt, ktorý môže nadobúdať majetok. Z toho dôvodu je taktiež potrebné zrovnoprávniť postavenie týchto subjektov (obce a VÚC), keďže podľa súčasného znenia zákona sú obce oproti VÚC zvýhodnené," uvádza sa v predkladacej správe k návrhu.
Vládny kabinet schválil aj zvýšenie dôchodkov o 5 % od 1. júla 2002. Vláda SR tak odsúhlasila prvú alternatívu návrhu na zvýšenie starobných, invalidných dôchodkov, čiastočných invalidných dôchodkov, dôchodkov za výsluhu rokov, vdovských a sirotských dôchodkov priznaných pred 1. januárom 2003. Druhá alternatíva návrhu hovorila o 7,1-% raste dôchodkov.
Ako po rokovaní vlády uviedol minister práce, sociálnych vecí a rodiny Peter Magvaši, za uvedené zvýšenie hlasovalo všetkých 12 prítomných ministrov.
Podľa ministra zatiaľ síce neboli splnené všetky podmienky, pri ktorých je možné pristúpiť k zvýšeniu dôchodkov (ak sa podľa údajov Štatistického úradu SR zvýšili životné náklady aspoň o 10 % alebo priemerná mzda v hospodárstve aspoň o 5 %, a to najskôr po uplynutí 3 mesiacov od predchádzajúceho zvýšenia dôchodkov), je to však posledná možnosť legislatívne pripraviť toto zvýšenie. Národná rada totiž zasadá do konca volebného obdobia už len raz. Ako dodal P. Magvaši, vývoj v národnom hospodárstve navyše ukazuje, že v prvom polroku príde k zvýšeniu priemernej mzdy o 6,8 %.
Minister P. Magvaši zároveň predpokladá, že aj Národná rada sa prikloní k spomenutej prvej alternatíve, keďže druhá alternatíva by v roku 2003 spôsobila nefunkčnosť rezervného fondu Sociálnej poisťovne. Úprava dôchodkov o 5 % nahor bude pre Sociálnu poisťovňu znamenať v tomto roku vyplatenie zdrojov o 1,9 miliardy Sk navyše, pri 7,1-% zvýšení dôchodkov by to bolo o 2,8 miliardy Sk.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.