samosprávneho kraja bolo bilancovanie vykonávania nových kompetencií samosprávou.
Na prechod kompetencií má samospráva rozdielne názory, pretože napríklad doposiaľ len 24 obcí podpísalo delimitačné protokoly o prechode kompetencií na úseku štátnej vodnej správy a na úseku ochrany prírody a krajiny a 19 obcí ich odmietlo podpísať.
Samosprávy sa domáhajú väčšieho množstva financií na zabezpečenie ich vykonávania. "Starostovia žijú v ilúzii, že by tých prostriedkov mali dostať viac. Všetky okresy v Prešovskom kraji, okrem okresu Prešov, dostali na tieto úseky 0,3 pracovného úväzku. Povedal by som, že náš okres v rámci tejto kompetencie je ešte nadhodnotený na počet doteraz nami vykonaných úkonov," povedal prednosta OÚ v Stropkove Jozef Šimko.
Pri rozdeľovaní peňazí na obce OÚ v Stropkove vychádza z pridelených 0,3 pracovného úväzku. Na tovary a služby pri výkone spomínanej kompetencie sú prideľované čiastky na jednotlivé obce od 50 do 5 000 korún a na mzdy od 100 do 20 000 korún ročne. "Je akurát veľa papierovania pri odovzdávaní kompetencií, ale inak každý dostane symbolickú čiastku a bude problém s odborným pracovníkom, ktorý by ich mal vykonávať za ten zlomkový pracovný úväzok," poznamenal J. Šimko. Východiskom je utvorenie spoločnej úradovne pre obecné úrady.
Pre okres Stropkov sa v koncepcii reformy verejnej správy uvažuje s vytvorením jednej spoločnej úradovne. Samospráva okresu na to nemá jednotný názor. Mestská samospráva v Stropkove chce prenesené kompetencie vykonávať pre občanov mesta samostatne, pretože na to má ľudí aj priestory a druhá spoločná úradovňa by mala obhospodarovať ostatné obce okresu. Tie sú skôr za vytvorenie jednej spoločnej úradovne.
Autor: suš
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.