sú v ňom piati muži zákona na čele s bývalým pracovníkom dopravného inšpektorátu ORPZ Košice-okolie kpt. Vladimírom P., obvineným z trestného činu zneužívania právomoci verejného činiteľa, ako aj z trestných činov falšovania a pozmeňovania verejnej listiny, poškodenia a zneužitia záznamu na nosiči informácií. Týchto činov sa bývalý policajný dôstojník mal dopustiť ako člen organizovanej skupiny tým, že pri odhlasovaní motorových vozidiel doklady o ich vyradení neodovzdával majiteľom, ale ich predával rôznym záujemcom, ktorí si napríklad auto doviezli zo zahraničia.
Po začatí trestného stíhania vlani vyšetrovateľka prípadu JUDr. Oľga Tomiová pre Korzár uviedla, že Vladimír P. je len vrcholcom ľadovca. Po ďalšom vyšetrovaní obvinila aj mjr. Milana F., Jána G., npor. Ľubomíra T., Andreja E. a ich kumpánov Ladislava K. Jána V., Jaroslava K., a Štefana N. Na vyššie uvedených trestných činoch sa mali spolu podieľať aj súčasní policajti Jozef T. a Ľuboš C.
"Na spise pracujeme pomaly druhý rok, zo začiatku na tom pracovali pracovníci inšpekčnej služby, no vzhľadom na svoje kompetencie pracovali iba na policajtoch. Podstata prípadu však nie je len tam, keďže ide o organizovanú skupinu, ktorá dovážala vozidlá zo zahraničia. Na území Košického kraja sme vytvorili tím, no máme obsiahnuté územie celej SR, kde sa nachádza zatiaľ 68 poškodených. Z toho evidujeme 12 nákladných vozidiel, z ktorých vieme, že tri sú kradnuté."
JUDr. Tomiová nám priblížila, ako obchod s úžitkovými vozidlami fungoval. Vyradené úžitkové vozidlo zo štátneho podniku kúpili páchatelia napríklad za 24-tisíc korún. Auto nechali zošrotovať, no doklady si nechali. Ďalší kumpáni ukradli podobné vozidlo, pričom sa identifikačné čísla uspôsobili na existujúce doklady a nákladiak sa mohol spokojne predať napríklad za pol druha milióna korún.
Čo sa týka osobných áut, tam mal jednu z hlavných úloh zohrávať Ján V., ktorý vlastní autoservis v Košiciach. Tento dovážal vozidlá staršie ako 5 rokov zo Švajčiarska, kde ich kupoval za lacný peniaz a pri dovoze deklaroval, že sú na súčiastky. Po transporte na Slovensko následne policajti z dopravného inšpektorátu auto zlegalizovali, pričom Ján V. ho mohol spokojne predať. Treba dodať, že dovozca vozidla určeného na prevádzku podľa našich zákonov musí zaplatiť správny poplatok vo výške 50-tisíc korún.
"Bolo dovezených 110 vozidiel, z ktorých vyše dve tretiny jazdia na pozemných komunikáciách. Takže to, čo bolo na colnici uvedené, že vozidlo ide na náhradné diely, sa nezakladalo na pravde a dovozca sa tým dopustil trestného činu porušovania predpisov o obehu tovaru s cudzinou. Tieto vozidlá neprešli konaním v zmysle zákona a odpredávali sa občanom. Skupina mala rozdelené úlohy cez dopravný inšpektorát, predajcov, stanice technickej kontroly i odbor dopravy príslušného okresného úradu. V žiadnom prípade to nemohol vykonávať Vladimír P. bez pomoci ďalších."
Prípad je zložitý a dozorovalo ho na Okresnej prokuratúre Košice II viac prokurátorov, preto vznikol dojem netransparentnosti. Okresného prokurátora JUDr. Karol Hajdučeka sme sa opýtali na dôvody presunov prípadu.
"Je pravdou, že dozorujúcich prokurátorov v rámci Okresnej prokuratúry Košice II bolo viac. Dôvodom bol fakt, že šlo o rozsiahlu trestnú činnosť. Spisový materiál má až 8-tisíc strán. Prokurátor, ktorý mal istú špecializáciu, to nemohol obsiahnuť, preto bola vec pridelená inému prokurátorovi, ten však vyslovil námietku, lebo sa osobne poznal s jedným z podozrivých a napokon ďalší z prokurátorov odišiel na stáž na krajskú prokuratúru."
Prokuratúra však dala vyšetrovateľke podnet na vrátenie technických preukazov, ktoré sú falzifikátmi.
"Prokuratúra dala podnet vyšetrovateľke, aby niektoré technické preukazy vrátila. Jednou z podmienok však bola žiadosť vlastníka o vydanie technického preukazu za účelom uzavretia zákonného poistenia. V tomto prípade sme dali podnet, aby boli vydané iba fotokópie majiteľom vozidiel, ktorí ich kúpili v dobrej viere z dôvodu, aby neplatili sankciu predstavujúcu až 15-tisíc korún. V ďalšom prípade sme dali pokyn na vrátenie technických preukazov, ktoré nie sú kompletné k znaleckému dokazovaniu resp. pre ďalšie trestné konanie."
Čo ak súd preukáže, že vozidlá pochádzajú z trestnej činnosti?
"V prípade, že pochádzajú z trestnej činnosti, môže súd uložiť ochranné opatrenie ako zhabanie veci, to znamená, že by vozidlá prepadli v prospech štátu. Ak by vozidlá nepochádzali z trestnej činnosti, ale boli prihlásené nezákonným spôsobom, v tomto prípade by ich museli majitelia znovu riadne prihlásiť."
Vzhľadom na to, že niektorí páchatelia sú obvinení z trestného činu legalizácie príjmu z trestnej činnosti, prípad prevzala krajská prokuratúra.
Autor: ss
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.