Košiciach pristál starý dvojplošník z roku 1932, vyrobený z dreva, nazývajúci sa Polykarpow II. Priletel z Maďarska, kde má svoje stanovište niekoľko kilometrov od Budapešti.
Keď dosadal na slovenskú pôdu, mnoho nadšencov nevedelo zo seba dostať slova. Takýto exemplár sa v treťom tisícročí už len tak nevidí a rarita je to o to väčšia, že aj napriek svojmu veku ešte stále lieta.
"Lietadlo je vlastníctvom Dopravného múzea v Budapešti, pričom o jeho technickú zachovalosť sa výrazným spôsobom pričiňuje nadácia Goldtimer. Od svojho vyrobenia bola na ňom trikrát robená rekonštrukcia. Dokonca obsahuje aj zopár slovenských súčiastok, takže sa dá povedať, že je tak trocha aj vaše. Ináč v Európe existujú dva takéto stroje, no iba tento je ešte schopný lietať. To sme snáď dokázali aj tým, že sme sa sem prepravili vzduchom," hovorí o svojom miláčikovi maďarský pilot Ede Linszky, ktorého na ceste do metropoly východu sprevádzal aj prídavný pilot a zároveň technik Dr. Ing. László Takats.
Ede je na veterána letectva naozaj hrdý a rozpráva o ňom ako otec o svojom dieťati.
"Počas vojny bolo toto lietadlo nasadené do bojov, dokonca ho pilotovali aj ženy. Po vojne slúžilo na poľnohospodárske účely, slúži ako atrakcia, robíme zoskoky parašutistov, dokonca je stroj prenajímaný aj pre natáčanie filmov."
Pri pristávaní v Košiciach sa na lietadle poškodila ostruha, ktorú dávali piloti okamžite dokopy. Nevadilo im, že sa okolo motali vyznávači lietania, každý si chcel urobiť fotografiu pred legendou. Ako tvrdili chlapi pred staručkým dvojplošníkom, je to zážitok na celý život. Podľa nich im pohľad na dvojplošník nahradí orgazmus. Aj napriek tomu, že sa s modernými lietadlami, čo sa týka parametrov, porovnávať nedá, dosahuje vo vzduchu pozoruhodnú rýchlosť.
"Lietadlo je dvojmiestne, no z každej kabíny sa dá pilotovať. Vo výškach lietame rýchlosťou približne 120 kilometrov za hodinu. Aj v Košiciach sme si s ním zalietali, je to veľmi spoľahlivý stroj. Prišli sme sem na pozvanie Aeroklubu, pričom všetko sprostredkoval konzul Maďarska v Košiciach Hartai Imre. On taktiež na tomto stroji lietal."
A skutočne, keď sme sa dali do reči s konzulom, túto informáciu nám potvrdil.
"Začal som pred dvadsiatimi rokmi. Je to paráda, musím vám povedať, že nepoznám nič krajšie. Inak s lietadlom sa spája i tragický zážitok s relatívne šťastným koncom. Pred niekoľkými rokmi dostal jeho pilot nad Budapešťou infarkt. Proste odpadol a zomrel. Aj keď bol v lietadle sám, stroj pristál tak šťastne, že sa mu odlomili len kolesá," povedal nám konzul.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.