zaujímavo.Parhelia-512 je inými slovami grafický čip vyhotovený 0,15-mikrónovou technológiou s 80 miliónmi tranzistorov. Pre pamäť je určený 256 bitov široký slot, ktorý pojme až 256 MB DDR-SDRAM pamäte, čo skutočne pokryje nároky aj najnáročnejších užívateľov. Čo sa týka priepustnosti pamäte, tá údajne zvládne aj dátový tok o šírke 20 GB/s, čo je takmer dvojnásobok ,ako je tomu u konkurenčnej GeForce4 Ti 4600 alebo Radeon 8500. Vďaka dvom integrovaným duálnym 400 MHz RAMDAC prevodníkom, TV enkóderom, plnohodnotnej gamma korekcii a podpore pre Dual TMDS vysielače bude možné obraz reprodukovať súčasne až na tri samostatné monitory a to vo veľmi vysokej kvalite.Parhelia-512 takisto podporuje skutočnú 10-bitovú podporu pre každý farebný kanál, vďaka ktorej nie je problém súčasného zobrazenia vyše jednej miliardy farieb. 10-bitové rozlíšenie na každý farebný kanál sa používa behom celého procesu spracovania pixelov, ako aj vo frame bufferi, RAMDAC prevodníkoch a aj TV Tuneri, kde sa stará o dodatočné zvýšenie detailnosti pre 2D, 3D, DVD a video. Karta 10-bitové spracovanie rovnako po-užíva aj pre dekódovanie DVD a Video filtering a scaling.Nová karta od Matroxu však do vienka dostane mnoho ďalších funkcií, ako sú napríklad:Quad DirectX 9 Vertex Shader Array, ktorý sa v spolupráci so štandardmi v DirectX 9 postará o čo najrealistickejšie spracovanie 3D modelov, navyše má byť karta optimalizovaná aj pre štandardné OpenGL svetelné modely.36-Stage Shader Array sa vďaka štyrom textúrovým a piatim tieňovým programovateľným úrovniam postará u Parhelia-512 o zatiaľ najvyššiu schopnosť reťazového spracovania pixelov.Quad Texturing / 64-Super Sample Texture Filtering sa postará o to, že karta zvláda pri Single Pass Quad Texturingu spracovať štyri pixely počas jedného taktu, čo je výhodné najmä pri hrách s náročnými textúrovými efektmi. Navyše sa filtračné jednotky postarajú o pridelenie až 64 vzoriek textúr na takt, čo je podľa Matroxu dvojnásobná hodnota oproti konkurencii.Hardware Displacement Mapping práve Matrox uvádza ako prvý pre prácu s 3D efektmi. Pri práci Hardware Displacement Mapping (HDM) sa do jednoduchých textúr ukladajú informácie o výške jednotlivých profilov, čo môže napríklad viesť k skvelému a maximálne realistickému renderovaniu 3D krajín. Medzi ďalšie funkcie ktoré karta zvláda, potom patrí 16x-Fragment-Antialiasing (FAA-16x) / Glyph-Antialiasing a už spomínaný Surround Gaming, ktorý umožní zobrazovanie herného deja na troch obrazovkách.Matrox to teda s kartou Parhelia-512 myslí skutočne vážne a práve vďaka nej sa chce vrátiť aj do sveta vysokovýkonných grafických kariet. Karty Matrox totiž boli doteraz žiadané najmä pre ich vysokú kvalitu spracovania obrazu, ich výkon pri náročnom nasadení však častokrát za konkurenciou značne zaostával. Vďaka úžasne veľkej šírke pamäte dosahuje Parhelia-512 v 2D, DirectX 8 a OpenGL 1.3, ako aj pri DVD enormné výkony. Len ohľadom DirectX 9 sa Matrox o výkone karty ešte nevyjadril, je však pravda, že táto verzia je stále len vo vývoji.Podľa spoločnosti však netreba Parheliu-512 chápať ako súpera pre karty GeForce4, pretože v oblasti výkonu a kvality je na tom výrobok od Matroxu údajne oveľa lepšie. Otázkou však ostáva, či karta obstojí aj v silnej konkurencii v podaní R300 od ATI, P10-VPU od 3Dlabs/Creative a GeForce5 od NVidie. Všetky tieto karty by sa totiž mali objaviť v zhruba rovnakom čase ako Parhelia-512. Prvé modely karty by sa mali v predaji objaviť už koncom augusta tohto roka, jedinou nejasnosťou zostáva otázka, či čip a pamäť budú na karte taktované synchrónne alebo asynchrónne. Frekvencia bude ležať niekde v rozmedzí 200 a 300 MHz, Matrox však výslednú frekvenciu nemohol presne špecifikovať, keďže neustále prebieha testovanie.Karta bude predávaná v troch rozličných verziách, Parhelia-512 OEM so 64, Parhelia-512 Retail so 128 MB a Parhelia-512 s 256 MB DDR-SDRAM, pričom posledná menovaná bude určená pre čisto profesionálne nasade
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.