sa koná v rámci Košickej hudobnej jari. Laureátka mnohých medzinárodných cien začínala po štúdiách práve na tejto scéne. Pôsobila tu však iba tri sezóny.
"Prvou operou, v ktorej som spievala, bola Jej pastorkyňa. Dostala som epizódnu rolu 90-ročnej stareny," spomína si na svoje začiatky. Dnes už s úsmevom, vtedy sa jej však vonkoncom nepáčilo, že ju neobsadili do náročnejšej role. Ako debutujúca speváčka zobrala angažmán v Košiciach najmä kvôli tomu, že bývala s mamou v Prešove a nemusela riešiť bytovú otázku.
Dodnes však nezabudne na stretnutie s dirigentom Ladislavom Holoubkom, ktorý ovplyvnil celý jej umelecký život. "Dokázal byť na speváka veľmi prísny. Ale na predstavení všetko zachránil, nikdy nedopustil, aby sa spevák stratil. Jednoducho, žil s postavou na javisku. Som dnes vďačná, že bol taký prísny. Naštudoval so mnou aj Rozinu v Barbierovi, keď som šla na konkurz do Bratislavy. Úspešne som ho zvládla. A bolo zábavné, keď som začula, že sa po divadle rozpráva, vraj má prísť spievať nejaká Ruska." Už si na to zvykla, že jej často prisudzujú ruskú národnosť. Niekedy je to vraj aj výhoda.
Od debutu v SND v roku 1979 zažila aj množstvo prekrásnych medzinárodných príležitostí. Stála na javisku s Mirellou Freni, Chosé Carrerasom, Marou Zampieri a inými hviezdami. Nikdy však nezabudne na obrovský úspech, keď v roku 1987 nečakane zaskakovala vo Viedenskej štátnej opere za Jelenu Obrazcovovú v Aide. "Zavolali mi ráno do Bratislavy, či by som nemohla prísť do Viedne. Nevedela som si predstaviť, že by sa vtedy dalo vybaviť vízum zo dňa na deň. Popoludní mi však zavolali, že posielajú pre mňa taxík a všetko je vybavené. A ja som Amneris nespievala najmenej rok. Nerátala som s tým absolútne. Tak som si aspoň celú cestu skúšala árie v taxíku. Keď sme prišli, taxikár ich už vedel pomaly spievať. Urobili sme si iba krátku ansámbovku na javisku a môj partner ani len nezaregistroval, že Jelena neprišla. Nestačil sa potom čudovať, keď som namiesto nej vyplávala na scénu. Začala som spievať a videla som, ako mu odľahlo, dal mi najavo pohľadom, že je to dobré. On sám bol však napokon celkom mimo. Záverečný aplauz bol fantastický. Mali sme šesť opôn a dokonca kritici napísali, že išlo o senzačný úspech," prezradila sympatická Ida Kirilová.
Pozvanie do Košíc prijala aj preto, že postava Azuceny v opere Trubadúr patrí k jej srdcovým záležitostiam. V Bratislave ju už stiahli z repertoáru, takže je rada, že má opäť príležitosť zaspievať si ju.
V orchestrisku bude stáť mladý dirigent Igor Dohovič. A práve jeho otec bol dirigentom speváckeho zboru v Prešove, kde ako žiačka ĽŠU začínala. "Som rada, že otec našiel pokračovanie v synovi," priznala sa diva, ktorá si doma dodnes ako relikviu opatruje písomné pokarhanie riaditeľa košickej opery za to, že prišla neskoro na predstavenie. Vrátila sa zo zahraničia a nikto ju neupozornil na zmenu. Polovicu predstavenia odspievala kolegyňa. Poučila sa však na celý život. Odvtedy si dáva sakramentský pozor. Ferman si pre istotu číta každý deň aj päťkrát.
Účasť Idy Kirilovej na dnešnom predstavení si váži aj operný šéf Karol Kevický. "Dal som sľub divákom, že sem budem pozývať významných sólistov. Je to obohatením súboru a zároveň aj konfrontáciou rôznych interpretačných prístupov pre mladých umelcov," dodal Karol Kevický.
Dnešné predstavenie bude výnimočné aj tým, že košická opera po prvý raz vyskúša nové titulkovacie zariadenie, ktoré sa podarilo po rokoch získať.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.