peniaze týmto firmám do držby najmä počas zimného obdobia s tým, že na jar si ich vyberú kvôli stavbe nového bývania, rekonštrukcii starého či napríklad kvôli dovolenke. Dá sa teda predpokladať, že zamrznuté úspory, ktoré sa pravdepodobne po ukončení konkurzov nebankoviek stenčia na minimum, sa následne odrazia aj v poklese kúpyschopnosti obyvateľstva. Keďže práve v tomto období začínajú ľudia intenzívnejšie obiehať cestovné kancelárie v snahe zakúpiť si letné dovolenkové pobyty, zisťovali sme v niektorých košických cestovkách, ako sa im po krachu nebankoviek zájazdy predávajú. A keďže túto sezónu prvýkrát musia byť cestovné kancelárie povinne v zmysle zákona poistené proti insolventnosti, je samozrejmé, že reč prišla aj na to.
Sondovanie aktuálnej situácie v cestovnom ruchu sme začali v cestovnej kancelárii (CK) Bustour, ktorá je poistená v Slovenskej poisťovni, čo má možnosť vidieť každý klient, keďže certifikát visí na stene. "U nás ide predaj relatívne dobre, dokonca lepšie ako minulého roku. Že ako sa to dá vysvetliť v súvislosti s úsporami, ktoré mali ľudia v nebankovkách? Keď sme sa o tom bavili, čím to môže byť, tak sme dospeli k názoru, že ľudia nemajú momentálne peniaze kam dať a tak cestujú. Predávame viac zájazdov, aj keď nemáme väčšiu reklamu ako vlani. Asi to bude aj tým, že klienti sú už poučení a dávajú prednosť cestovným kanceláriám, ktoré sú už na trhu dlhé roky tak ako my, čo prežívame už trinástu sezónu," uviedla riaditeľka CK Daniela Bičkošová.
Predaj zájazdov si pochvaľuje aj majiteľ CK Orostour Jozef Oros. Nárast predaných zájazdov v porovnaní s vlaňajškom si vysvetľuje tým, že sezónu začali skôr, už 13. mája odletom z Košíc do Egypta. Takisto je podľa neho pre klientov smerodatné to, že sú na trhu trinástu sezónu.
Jozef Oros nám ukázal aj certifikát dokazujúci, že cestovka je poistená proti úpadku. To nás však prekvapilo, pretože na internetovej stránke Slovenskej obchodnej inšpekcie, kde je zverejnený zoznam poistených cestovných kancelárií, Orostour nie je, tak, ako rad ďalších košických cestoviek. V snahe overiť si, ako to vlastne je, sme zatelefonovali do Slovenskej poisťovne. Predstavili sme sa ako klienti zmätení rozporuplnými informáciami. Ako nám povedala pani Minďuková, poistení sú. To, že nie je Orostour v zozname vysvetlila tým, že SOI si robila zoznam sama na základe vlastného preverenia si dokladov o poistení v tej - ktorej cestovke. Poisťovne nemajú ohlasovaciu povinnosť, nemusia inšpekcii oznamovať, ktorá cestovka u nich poistená je a ktorá nie. Keďže však v zozname chýba viacero košických cestoviek, košická pobočka Slovenskej poisťovne vypracovala zoznam tých, ktoré sú poistené u nej a zaslala ho SOI. Tá sľúbila, že zoznam na svojej webovej stránke doplní do konca tohto mesiaca, aby klienti neboli zdezorientovaní.
Na margo pádu nebankoviek a jeho dopadu na cestovný ruch J. Oros poznamenal, že aj oni zaznamenali jedno storno zájazdu práve u klienta, ktorý mal svoje peniaze v nebankovke a z tohto dôvodu na dovolenku nepôjde. Radikálny prepad záujmu o zájazdy zo strany klientov v tejto súvislosti však nezaznamenali.
V Košiciach existuje asi 80 cestovných kancelárií, z toho funguje asi 35. Jednou z najväčších je CK Satur. Táto cestovka je poistená hneď dvojnásobne jednak proti úpadku v poisťovni, ale takisto využila inštitút bankovej záruky. "Hoci možnosť poisťovať cestovky má viacero poisťovní, kvôli veľkému riziku to robia len tri poisťovne," poznamenal vedúci košickej pobočky Marián Ivan. Pripustil, že pád nebankoviek má svoj dopad aj na predaj zájazdov. "Prvá vlna predaja začala v januári po výstave, kedy išiel predaj veľmi dobre, za posledné roky dokonca najlepšie. V marci, keď pokrachovali nebankovky jedna za druhou, sa to veľmi odzrkadlilo. Za posledných päť rokov sme mali tohto marca a apríla najmenší predaj. Dovolím si tvrdiť, že to postihlo všetky cestovky, však v obehu chýba pätnásť šestnásť miliárd korún. To sa musí prejaviť nielen na dovolenkách, ale aj na celkovom obchode. Ja to odhadujem na stratu 30 až 40 percent klientov, čo je vysoké číslo. Predpokladám, že väčšina klientov sa bude teraz orientovať najmä na last minutes, teda na kúpu zájazdov na poslednú chvíľu, ktoré sú lacnejšie. Ja to vidím tak, že kto má peniaze, ten si už dovolenku kúpil."
Keďže však začiatok roku bol v Sature veľmi dobrý, 60 percent zájazdov už majú vypredaných. Teraz napríklad na jún už dopredávajú len Krétu, ostatné destinácie na jún sú vypredané. "My sme predpokladali, že tento rok bude zlomový, aj keď tá hlavná príčina krach nebankoviek sa samozrejme predvídať nedal. Na základe tohto predpokladu sme teda veľmi rapídne nenavyšovali kapacity, čo sa v súčasnej situácii ukázalo ako prezieravé. Problém je v tom, že trh je presýtený, ponuka prevyšuje dopyt. Z tohto dôvodu sa tiež znížili odlety z Bratislavy aj z Košíc v celkovom merítku. Kým predtým na nejakú destináciu leteli tri lietadlá, v súčasnosti vedia cestovky zaplniť len jedno. Nám pomohlo aj to, že sme prebrali klientov Azur Reisen, rakúskej cestovky, ktorej pobočka v Bratislave skrachovala. Na Slovensku nemala šancu, pretože bola veľmi drahá," uviedol M. Ivan.
Vlasta Mešterová, vedúca košickej pobočky CK Kola Tours odhaduje predaj zájazdov na zhruba rovnakej úrovni, ako tomu bolo po minulé roky. Za obdobie, čo Koala pôsobí na trhu, sa jej podarilo vytvoriť si stabilnú klientelu. Zatiaľ sa pád nebankoviek výrazným spôsobom na predaji neprejavil.
Vedúci cestovnej kancelárie IQ Servis Ing. Miroslav Berecký pripustil, že cítiť pád nebankoviek a skutočnosť, že ľudia nemajú peniaze. "My však neskladáme zbrane," s úsmevom poznamenal. Na otázku, či vzhľadom na aktuálnu kúpyschopnosť obyvateľstva nemajú v pláne budúci rok znížiť objednávané kapacity uviedol, že chcú dodržať trend. Tým je medziročný nárast klientov. Minimálnym cieľom tejto cestovky je udržať počet klientov na budúci rok aspoň na úrovni roku tohto.
Cestovné kancelárie, ktoré sme oslovili, poistené v zmysle zákona sú. Jedna dobrá rada do života ak patríte medzi tých šťastlivcov, ktorí tohto roku peniažky na zahraničnú dovolenku majú, v prvom rade pred tým, ako si pozorne prečítate zmluvu, preverte si, či je vami vybratá cestovka poistená. Na požiadanie vám jej zamestnanci musia o tom predložiť príslušný doklad. V opačnom prípade by bola zmluva s cestovkou neplatná a čo je horšie v prípade problémov nie ste dostatočne chránení. Treba však rozlišovať medzi cestovnými kanceláriami a agentúrami. Kým cestovné kancelárie musia byť poistené, provízni predajcovia, ktorí len predávajú produkty iných organizátorov zájazdov, túto povinnosť nemajú.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.