(EZSZ). Samozrejme, s výnimkou ministrov SDĽ. Tí, na pokyn svojho lídra Koncoša, možno kvôli tomuto rozhodnutiu ešte z vlády aj odídu..
Hoci sme text EZSZ nevideli, spoľahnime sa na úsudok dôveryhodných svedkov: Európsky sociálny kódex je súborom opatrení, ktoré idú ďaleko za reálne možnosti ktorejkoľvek postkomunistickej ekonomiky. Keby Slovensko bolo trikrát zámožnejšou krajinou, než momentálne je, možno by tie všetky vymoženosti a dávky dokázalo prefinancovať. Dnes v žiadnom prípade.
Napokon, od pohromy tak či tak nie sme vzdialení; k bankrotu sociálneho systému nás minulý týždeň o čosi priblížila NR SR schválením plošných detských prídavkov... Nezanedbateľný rozdiel je však v tom, že kým tento lapsus je možné (teoreticky!) riešiť jednoduchou novelou, raz parlamentom ratifikovaný dokument RE by bol vypovedateľný najskôr za päť rokov.
Čaro príbehu je zároveň v tom, že EZSZ nie je povinnou jazdou pred prijatím do EÚ. Nemá s ňou dokonca nič spoločné - ide o odporučenie RADY EURÓPY, ktorá je úplne inou organizáciou. Predkladateľ Magvaši a jeho SDĽ sa však neštítili ani lži, že dokument je prístupovou nutnosťou. Takýto "argument" je už príznačný, pretože je takrečeno univerzálnym zaklínadlom každého, kto chce niečo sebe príťažlivého do slovenského právneho systému prepašovať...
Zásadnou námietkou ale ani nie je nevhodnosť tohto zákonníka pre naše pomery. Je ňou nasledovná otázka: Prečo by mali jednotlivé štáty Európy, každý s vlastnou tradíciou a identitou, unifikovať napr. svoje sociálne zákony? Ak si vezmeme historické a mentálne rozdiely, či medzi južnou a severnou časťou kontinentu, alebo západnou a východnou, niet rozumnej odpovede. Zjednotená Európa je vynikajúca vec, len by nemala príliš utekať od projektu, ktorý bol otcom myšlienky - teda voľný pohyb osôb, tovarov, služieb a pracovných síl. Mnoho ďalšieho sú politické vízie, ktoré predbiehajú dobu, a preto len plodia konflikty a zlobu. Vždy sa totiž nájde ten či onen suverénny štát, ktorému ten či onen konkrétny prvok prekáža.
Hlavnou príčinou veľkovýroby naliehavých, ale NEZÁVÄZNÝCH dokumentov, či už zo strany RE, alebo aj Európskeho parlamentu (EP), je nedostatok užitočnej pracovnej náplne týchto inštitúcií. Ony jednoducho v istej etape vznikli z politickej, a vo svojej dobe azda aj praktickej objednávky. Neskôr však, ako každá inštitúcia, ochoreli na "Parkinsona". A ako bobtnali a nafukovali sa, dali sa na neproduktívne, v horšom prípade až kontraproduktívne aktivity. Len preto, aby simulovali "opodstatnenosť" vlastnej existencie. V tom sa ani zamak nelíšia od ktoréhokoľvek úradu na Slovensku...
To je základný raster, cez ktorý treba čítať väčšinu európskych odporúčaní. Vrátane včerajšej rezolúcie Zahraničného výboru EP k Slovensku. Treba si uvedomiť, že kľúčovou inštitúciou, s ktorou rokujeme o kapitolách a ktorá rozhoduje o splnených-nesplnených kritériách, je Európska komisia (EK). Naopak, Európsky parlament nemá žiadne právomoci zasahovať do procesu rozširovania EÚ. Mimochodom, z tohto dôvodu existuje medzi EP a EK aj vysoké napätie, čo však na podstate veci nič nemení...
Vyhrážka SDĽ, že odíde z koalície, ak vláda nezmení svoje zamietavé stanovisko k EZSZ, už nie je ani folklór. Folklór tu už bol... Niežeby bolo takéto predvolebné gesto od SDĽ vylúčené, nič zásadného však v behu politiky neovplyvní. Vláda by zostala sedieť ako úradujúca (podľa ústavy); veď aj keby ešte bolo politicky možné nejakú inú zostaviť, na štyri mesiace sa už žiadny blázon na čosi takého nepodujme. Dokonca, hoci myšlienka vyzerá ako kacírska, prasknutie v koalícii by mohlo byť aj pozitívne. Prvýkrát v histórii by sa totiž akási neprijatá eurosmernica stala príčinou vládnej krízy v niektorej z kandidátskych krajín. To by bola možno dostatočne urgentná výzva pre Brusel i Štrasburg, že je načase prehodnotiť export ideologických dokumentov, idúcich nad rámec platného komunitárneho práva.
Keďže s SDĽ už nikto v povolebnom usporiadaní nepočíta, jej obštrukcia by nemala vážnejšie dopady na integračný proces ani z hľadiska dlhodobej stability. A Koncoš sa nemusí strachovať ani o to, čím vysvetlí Dzurinda neprijatie EZSZ pánovi Schwimmerovi, ktorý sa práve zdržiava v Bratislave. Takej triviálnej banalite, že sociálny kódex RE by zruinoval slovenské verejné financie, zaiste bez zbytočných emócií porozumie dokonca aj generálny tajomník Rady Európy.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.