Nahradili tak pôvodné ozubnicové lokomotívy na tzv. Höllentalbahn, ktorá prešla na adhéznu prevádzku.
Lokomotívy radu 85 (usporiadanie kolies 1´E 1´h3t) boli pomerne ťažké a robustné. Najvyššia rýchlosť pri výkone 1500 k (1100 kW) bola 80 km/h. Tri valce mali priemer 600 mm a zdvih 660 mm. Priemer spriahnutých kolies predstavoval 1400 mm, pretlak pary v kotle 1,4 MPa, plocha roštu 3,55 m2, výhrevná plocha kotla 195,9 m2, plocha predhrievača 72,5 m2. Vozidlo malo adhéznu hmotnosť 99,7 t pri samotnej hmotnosti 133,6 t. Zásoba uhlia bola 4,5 t a 14 m3 vody. Lokomotíva bola dlhá 16,3 m. Pri stúpaní 10‰ utiahla vlak o hmotnosti 560 t rýchlosťou 40 km/h a pri stúpaní 33‰ (33 m na dĺžku 1 km) 265 t rýchlosťou 25 km/h. Podobné lokomotívy typu 1´E 1´h3t radu 84 premávali od roku 1934 na trati Drážďany - Altenberg (5 km od hranice s Českou republikou). Mali vyšší výkon, a to 1940 k (1430 kW). Nesporne zaujímavé bolo riešenie podvozku - spriahnuté dvojkolesá a behúne sa upravili tak, že lokomotíva mohla prechádzať oblúkmi s minimálnym polomerom 85 m. Na prvý pohľad to nie je veľmi pozoruhodné, ale dôležité je, že bežné oblúky dosahujú polomer 150 - 180 m.
Tendrovky radu 85 neboli v čase svojho vzniku ničím neobvyklým, nevynikali zvláštnymi modernizačnými prvkami, ale i tak predĺžili obdobie parnej trakcie v Nemecku. Niektoré varianty týchto spoľahlivých mašín dostali aj svoju modelovú podobu.
foto do čísla/1-panorama/modelari
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.