vyriešenie komunikačného a dopravného prepojenia. O vybudovaní severnej diagonály, čiže prepojenia Komenského ulice s Kostolianskou cestou a Európskou triedou, sa uvažuje už niekoľko rokov.
V pôvodnej územnoplánovacej dokumentácii obytnej zóny Ťahanovce z roku 1983 bolo rátané s mimoúrovňovým odpojením za úplnou mimoúrovňovou križovatkou Dargovských hrdinov, s komunikačným zokruhovaním terajšej Americkej triedy západným smerom v intraviláne obce Ťahanovce premostením cez rieku Hornád a mimoúrovňovým odbočením na štátnu cestu Košice - Družstevná ako štvorprúdovú komunikáciu so zeleným pásom pre riešenie MHD.
Obytná zóna mala byť s obcou Ťahanovce komunikačne prepojená dvoma miestnymi komunikáciami, a to odbočením z Americkej triedy na Želiarsku ulicu a ďalšie sprístupnenie je cez účelovú komunikáciu pôvodnej nadobvodovej občianskej vybavenosti cez časť Demeter v MČ Ťahanovce na Magnezitársku ulicu.
Táto koncepcia sa však nedodržala. Regulačný plán z roku 1991 sa nadobvodovým a dopravným riešením nezaoberal. Riešil len územné zástavby obytných súborov.
Až v posledných rokoch sa k tejto myšlienke, ale už modifikovanej, opäť vrátil Stavoprojekting, a. s., Košice. V MČ Sever by komunikačné prepojenie spájalo Kostoliansku cestu s mostom cez Hornád, v MČ Ťahanovce-obec by pokračovalo od mosta po časť Demeter a úsek od Demetera po Americkú triedu by viedol cez MČ Sídlisko Ťahanovce.
"Bola to v podstate spoločenská objednávka troch mestských častí, cez ktoré by malo severné prepojenie viesť," prezradil nám zastupujúci starosta MČ Sídlisko Ťahanovce Cyril Betuš.
Práve ich MČ považuje severnú diagonálu za prioritu. Na februárovom zastupiteľstve sa poslanci oboznámili s týmto projektom a vyslovili mu podporu.
Poslanci MZ obce Ťahanovce boli s touto alternatívou taktiež oboznámení na svojom januárovom rokovaní. Ako nám však povedal prednosta MČ Sever Milan Popovič, ich zastupiteľstvo ešte o severnej diagonále nerokovalo:
"Na pracovnom stretnutí ohľadom prepojenia boli zástupcovia nášho miestneho úradu, ale zatiaľ neuvažujeme o realizácii tohto projektu. Nemáme na to financie."
Celé prepojenie, so všetkými súvisiacimi prácami, si vyžiada okolo miliardy korún. Keďže diagonála bude dlhá asi jeden a pol kilometra a cez jednotlivé MČ povedie vždy len jedna tretina, náklady by sa logicky mali tiež deliť na tretiny.
"Samozrejme, rátame s tým, že financovanie nebude len z našich zdrojov. Táto komunikácia bude predsa mestského významu. Takže by výstavbu malo zastrešovať mesto."
Samotná realizácia je stále ešte hudbou budúcnosti. C. Betuš nám nevedel načrtnúť ani hrubý časový horizont začatia a skončenia projektu. "Zatiaľ je všetko v štádiu plánovania. Musí to prejsť aj mestským zastupiteľstvom. Vyjadriť sa musí aj VÚC. Taktiež sa bude treba dohodnúť so súkromnými vlastníkmi pozemkov, cez ktoré severná diagonála povedie. Naša MČ však takéto prepojenie potrebuje ako soľ. Znížila by sa zaťaženosť komunikácie z nášho sídliska smerom do mesta. Každé ráno tu zažívame dopravný kolaps. Autá stoja až pri benzínovom čerpadle Shell. Prepojenie je dôležité aj z bezpečnostného hľadiska. Napríklad pri kalamitách. Nehovoriac už o tom, že sa skráti cesta aj pre ostatných Košičanov smerom k lesoparku za Ťahanovcami."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.