Košice - Železnice SR plánujú v tomto i nasledujúcom roku rekonštrukciu železničnej stanice v Košiciach.
"Vstupná budova je v havarijnom stave, chátra, sú tam použité materiály, ktoré nie sú zo zdravotného hľadiska práve najvhodnejšie. Podobne je na tom i výšková budova, ktorá okrem iného nevyhovuje svojimi tepelno-izolačnými vlastnosťami. Priestory pod prvým nástupišťom, ktoré používa civilná ochrana, sú pomaly súce na rozpadnutie, strecha je deravá, pracovníkom zateká dovnútra. Stanica je v prevádzke temer 30 rokov," hovorí generálny riaditeľ Železníc SR Ing. Ladislav Saxa.
Celkové náklady, ktoré si prestavba vyžiada, by mali dosiahnuť zhruba 90 miliónov Sk, z toho v tomto roku to bude 33,4 milióna Sk. Košická stanica je súčasťou piateho medzinárodného koridoru, a preto musia kompetentní na túto skutočnosť prihliadať. Navyše zabezpečovacie zariadenia na tejto stanici už nevyhovujú žiadnym normám a tak ich bude potrebné urýchlene vymeniť. "Bude urobená celková rekonštrukcia tejto budovy, všetky nástupištia by mali byť pod strechou. Rekonštrukciu zrealizujeme na etapy. Vchodové dvere do stanice sú otrasné a budeme musieť vyriešiť aj predstaničný priestor, ktorý je nedokončený, neexistuje tam kvalitné prepojenie s autobusovou stanicou."
Celkový plánovaný objem investícií železníc na rok 2002 predstavuje 6,817 miliardy Sk. Železnice chcú tento rok investovať najmä do dokončenia rozostavaných stavieb na vysokorýchlostných koridoroch, ďalej do realizácie stavieb, ktoré znížia zamestnanosť, zvýšia bezpečnosť vlakovej dopravy a zabezpečia modernizáciu informačných systémov. "Plánujeme v tomto roku zrelizovať rozsiahlu investíciu vo výške 155 miliónov korún - modernizáciu stanice širokého a normálneho rozchodu v Čiernej nad Tisou. Po období výrazného poklesu prepráv cez Čiernu nad Tisou sa nám vlani podarilo dosiahnuť objem nakládky na úrovni roku 1989 a záujem o nákladnú prepravu cez Čiernu nad Tisou pretrváva."
Železničný most v Strede nad Bodrogom už pomaly padá, sú na ňom badať trhliny. Kompetentní sa boja, aby čoskoro nespadol, preto sa rozhodlo o investícii 245 miliónov. Modernizácia zabezpečovacieho zariadenia v Košiciach si v tomto roku vyžiada náklady 100 miliónov Sk.
Z vlastných zdrojov by mali na investície železnice čerpať 1,379 miliardy Sk, z cudzích 5,438 miliardy Sk. Cudzie zdroje budú tvoriť dotácie zo štátneho rozpočtu z roku 2001 vo výške 265 miliónov Sk a zo štátneho rozpočtu roku 2002 vo výške 350 miliónov Sk. Aj v tomto roku využijú železnice prostriedky z fondu Európskej únie ISPA v objeme takmer 413 miliónov Sk. Rozdiel plánujú už aj tak neúnosne zadlžené železnice pokryť úvermi so štátnou zárukou, pričom v marci tohto roka spoločnosť získala takýto úver v hodnote 8,4 miliardy Sk, z toho jedna miliarda je určená na investície.
Ako ďalej uviedol L. Saxa, štátne dotácie a európske fondy využijú najmä na rozvoj železničnej infraštruktúry, na modernizáciu koridoru Bratislava - Žilina - Košice - Čierna nad Tisou. "Časť prostriedkov sa dostane aj na koridor Plaveč - Prešov - Košice - Čaňa - Hidasnémeti."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.