Korzár logo Korzár

Je to lietajúca loď

Pre každé nové technické zariadenie reba nájsť vhodné, pokiaľ možno stručné a pritom výstižné pomenovanie. Niekedy sa takýto názov podarí v niektorom

jazyku vytvoriť, v inom sa ale treba uspokojiť s "krkolomným" opisným pomenovaním technickej novinky. Angličtina je pritom jedným z jazykov, ktoré sa s vytváraním nových slov takpovediac nebabrú a doslova ich chŕlia. Le ani angličine sa nepodarilo vytvoriť stručný a všeobecne prijímaný názov pre zvláštny druh dopravného prostriedku, ktorého jeden typ predstavíme na ďalších riadkoch. Ide o akúsi kombináciu lode a lietadla, ktorá využíva tzv. prízemný efekt. O aký efekt ide? Je už dávno známe, že v bezprostrednej blízkosti zeme (resp. vodnej hladiny) - napríklad pri pristávaní - vyvíjajú krídla lietadla väčší vztlak než vo veľkých výškach. Príčinou je vytvorenie akéhosi vzduchového vznkúša medzi krídlami a povrchom zeme, na ktorom lietadlo takpovediac pláve. Tento efekt môže dokonca pre lietadlá predstavovať neželanú komplikáciu. Napríklad pri prvých skúšobných letoch sovietskeho nadzvukového dopravného lietadla Tu-144 sa stávalo, že v dôsledku prízemného efektu si lietadlo nechcelo "sadnúť" na pristávaciu dráhu, takže sa museli vykonať konštrukčné úpravy krídla a zmeniť technika pilotáže. Existujú však dopravné prostriedky, ktoré sú založené priamo na využívaní tohto efektu. Tieto prostriedky sa v angličtine technicky správne označujú termínom WIG craft. Skratka WIG znamená wing in ground effect, čiže krídlo v prízemnom efekte, no a veľavýznamové slovo craft znamená všeobecne dopravný prostriedok. Pretože takéto označenie je trochu pridlhé, začali sa vymýšľať kratšie názvy - v USA sa začal používať výraz wingship (okrídlená loď), zatiaľ čo v Rusku sa používa termín ekranoplán (ťažko už ale zistiť, odkiaľ sa vlastne tento termín vzal). Termín ekranoplán sa používa aj v češtine, takže by sme ho asi mohli používať aj v slovenčine. Zaujímavé je, že aj keď ekranoplán vlastne letí (i keď len niekoľko metrov nad vodnou hladinou), Medzinárodná námorná organizácia IMO považuje tieto prostriedky pre účely schvaľovania konštrukcie, poistenia, registrácie a licencie na prevádzku za lode. Preto sú aj ekranoplány konštruované podľa lodných a nie leteckých predpisov. Kvôli úplnosti treba spomenúť aj to, že existujú aj dopravné prostriedky, využívajúce statický prízemný efekt - pre tie má angličtina výraz hovercraft a v slovenčine ich označujeme tiež vhodbe utvoreným slovom vznášadlo. Veľké vznášadlá premávajú napríklad cez kanál La Manche.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ekranoplány boli v 60. až 80. rokoch vyvíjané najmä v Nemecku, Sovietskom zväze a USA, a to najmä pre vojenské účely. Samozrejme, že najväčší ekranoplán musel byť sovietsky - išlo o obludu, ktorú v 60. Rokoch objavili na hladine Kaspického mora americké výzvedné družice. Pretože Američania vtedy ani len netušili o čo ide, dali tejto "veci" názov Caspian Monster, čiže Kaspická obluda. Neskôr sa ukázalo, že ide o obrovský ekranoplán, ktorého dĺžka bola 106 metrov a ktorý mal rozpätie krídiel 40 metrov. Kaspická obluda bola poháňaná desiatimi (!) prúdovými motormi a mala hmotnosť temer 500 ton. Z tejto obludy bol odvodený trochu menší raketonosný typ Lun, poháňaný ôsmimi prúdovými motormi a vážiaci 380 ton. Ekranoplán Lun (na snímke) mal dĺžku 73,7 m, rozpätie krídiel temer 44 m a na hornej časti trupu niesol v troch pároch šesť protilodných riadených striel s plochou dráhou letu. Neskôr záujem o veľké ekranoplány ochabol a dnes je na svete len niekoľko firiem, ktoré sa viac či menej úspešne pokúšajú vyvinúť malé dopravné ekranoplány. Jednou z nch je austrálska firma Flightship Ground Effect, ktorá vyvinula malý ekranoplán FS8 Dragon Commuter. Mimochodom, slovo flightship (z neho je odvodená skratka FS) znamená lietajúca loď. Ekranoplán FS8 je určený na ekonomickú a rýchlu dopravu ponad hladinu oceánov v tropických vodách. Okrem dvoch členov posádky pojme tento originálny dopravný prostriedokôsmich cestujúcich alebo 650 kg nákladu. Ekranoplán má rozpätie krídiel 15,6 metra, je dlhý 17,2 m a vysoký 4 m. Kabína je široká dva metre a vysoká 150 cm. Na pohon ekranoplánu slúži vidlicový osemvalec z produkcie koncernu General Motors (používaný v autách), ktorý má maximálny výkon 325 kW a korý poháňa dve štvorlistové vrtule priemeru 1,7 metra. Ekranoplán má maximálnu hmotnosť 4350 kg a "odštartuje" - čiže vznesie sa nad hladinu - pri rýchlosti 101 km/h. Pri cestovnej rýchlosti 158 km/h letí ekranoplán vo výške dva až tri metre nad hladinou. Je schopný letieť aj nad vrcholkami vĺn, vysokých dva metre. S plnou nádržou paliva môže ekranoplán absolvovať až 368 kilometrov. Na spúšťanie na vodu z pobrežnej rampy slúži zaťahovateľný podvozok. Do výstroja ekranoplánu patria záchranné vesty a člny, hĺbkomer vody, radarový odpovedač, satelitný navigačný systém, rýchlomer, výškomer a klimatizačná sústava. Lietajúca loď FS8 je certifikovaná podľa konštrukčných predpisov poisťovacej spoločnosti Lloyd. Už v septembri tohto roka by výrobca mal dodať prvé štyri sériové ekranoplány na Maledivské ostrovy, ďalších 15 plavidiel si objednali operátori na Blízkom Východe, v Stredomorí a v juhovýchodnej Ázii. Firma Flightship vyvíja aj väčší ekranoplán FS40 Dragon Clipper, ktorý bude môcť prepravovať až 40 cestujúcich alebo 5000 kg nákladu. Tento ekranoplán bude mať rozpätie krídiel 25 metrov, bude dlhý 30 metrov a jeho maximálna vzletová hmotnosť bude temer 21 ton. Ekranoplán FS40 bude poháňaný dvomi turbovrtuľovými motormi výkonu po 1000 kW a jeho cestovná rýchlosť bude 220 km/h. Len budúcnosť však ukáže, či sa dopravné prostriedky, využívajúce prízemný efekt, uplatnia v širšom meradle.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: dor

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 355
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 6 052
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 654
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 592
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 362
  6. Plátené tašky a opakované použitie 4 123
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 270
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 190
  1. Marian Nanias: Áno, jadrové palivo nie sú fazuľky….
  2. Štefan Šturdzík: Pozvoľna padáme ekonomicky aj ľudsky.
  3. Irena Šimuneková: Selčiansky diel
  4. Monika Kučesová: Rodiny nie sú daňový subjekt. Prorodinná politika musí začať od základov.
  5. Ivan Čáni: Blaha a mladý Kaliňák rýpu do Volkswagenu.
  6. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak
  7. Miroslav Pollák: Chaosom vzad
  8. Miroslav Pollák: Chaosom vpred
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 97 121
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 26 039
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 371
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 293
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 960
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 10 480
  7. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak 9 549
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 7 055
  1. Marian Nanias: Áno, jadrové palivo nie sú fazuľky….
  2. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
  3. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  4. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  5. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  6. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  7. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  8. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Marian Nanias: Áno, jadrové palivo nie sú fazuľky….
  2. Štefan Šturdzík: Pozvoľna padáme ekonomicky aj ľudsky.
  3. Irena Šimuneková: Selčiansky diel
  4. Monika Kučesová: Rodiny nie sú daňový subjekt. Prorodinná politika musí začať od základov.
  5. Ivan Čáni: Blaha a mladý Kaliňák rýpu do Volkswagenu.
  6. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak
  7. Miroslav Pollák: Chaosom vzad
  8. Miroslav Pollák: Chaosom vpred
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 97 121
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 26 039
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 371
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 293
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 960
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 10 480
  7. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak 9 549
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 7 055
  1. Marian Nanias: Áno, jadrové palivo nie sú fazuľky….
  2. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
  3. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  4. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  5. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  6. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  7. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  8. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu