podiel ponúkol 173 miliónov korún, čo bola víťazná cena vo výberovom konaní organizovanom Ministerstvom pre správu a privatizáciu národného majetku SR. O 348-tisíc korún prevýšila menovitú hodnotu 49 percent akcií podniku. Do Fondu národného majetku (FNM) SR z tejto čiastky poputujú splátky vo výške 90,4 milióna korún a fond z nich použije 85,9 milióna Sk na dvojkolové navýšenie základného imania.
Konateľa spoločnosti Tempus, a. s., ktorej dcérskou spoločnosťou je práve Bustrans, s. r. o., Ing. Martina Sojku sme sa v tejto súvislosti opýtali, odkiaľ chce spoločnosť čerpať zdroje na kúpu spomínaných akcií.
"Chcel by som podotknúť, že ešte nemáme podpísané zmluvy s Fondom národného majetku, a preto zatiaľ nechcem vystupovať ako majiteľ firmy, ktorú zatiaľ nevlastním. Za 49 percent akcií sme ponúkli 173 miliónov, máme však nárok na opciu na ďalších 17 percent akcií v adekvátnej sume. Zatiaľ sme dali na účet 25 miliónov, čo bolo riešené z vlastných zdrojov. Čo sa týka ďalšieho financovania, časť sme schopní kryť z vlastných zdrojov, vzhľadom na to, že sme ponúkli relatívne krátku dobu splatnosti, si pomôžeme aj bankovým financovaním."
Bustrans je členom určitej skupiny, neuvažujete o vytvorení holdingu?
"Samozrejme, že áno, a na to je pripravená spoločnosť Tempus, a. s., ktorá by mala zastrešiť všetky naše spoločnosti. Najprv je však potrebný zákon o holdingu. My sa tomu nebránime, sú to transparentné veci, no nie je vytvorená zákonná pôda. Z hľadiska partnerov, s ktorými spolupracujeme, bola vždy požiadavka na vytvorenie samostatného subjektu. Aby boli finančné toky transparentné, aby sme nemohli byť obviňovaní z toho, že peniaze z jednej činnosti používame na podporu činnosti inej."
Prečo ste sa rozhodli práve pre vstup do SAD Košice?
"Za desať rokov sme vybudovali firmu na určitej platforme. Tá je v štádiu dobudovania. Preto sme sa zamerali na hľadanie rozvojovej platformy a doprava je priestor, v ktorom sa 10 rokov pohybujeme."
Uvažujete o kapitálovom vstupe zahraničného partnera?
"Podľa toho, ako ten podnik na základe informačného memoranda, ktoré sme dostali z ministerstva privatizácie, poznáme a na základe toho, čo do neho musíme investovať, si myslíme, že nebude nutný vstup iného investora. Podnik nekupujeme s cieľom ďalšieho predaja či obchodných záujmov, chceme ho rozvíjať. Kupujeme ho navždy, neuvažujeme o predaji žiadnej činnosti, ktorú máme."
Vozový park SAD potrebuje urýchlenú investíciu, zastarané autobusy pomaly dožívajú.
"Máme nejakú predstavu, ktorú si spresníme po tom, čo vstúpime do podniku. Všetky zásadné zmeny však budú závisieť od dohody s 51-percentným akcionárom a tým je Fond národného majetku. V budúcnosti to bude Vyšší územný celok. V oblasti prímestskej dopravy a obslužného územia budeme úzko komunikovať s ľuďmi z VÚC. Intenzita dopravy bude závisieť aj od dohody s nimi, oni by mali byť garantom a objednávateľom služieb verejnej dopravy v budúcnosti. Samozrejme, plánujeme obnovu vozového parku investíciami do nových autobusov. Druhou oblasťou je zahraničná doprava, kde sa chceme zamerať na skvalitnenie podmienok, aby sa ľudia mali možnosť jednoducho dostať do sveta. Plánujeme rozvoj servisnej činnosti, servisného strediska a využitie toho potenciálu, ktorý tam je, aj smerom k vonkajším záujemcom o tieto služby."
Budete na valnom zhromaždení požadovať personálne zmeny?
"Ešte neviem, na aké personálne zmeny budeme mať na základe zmlúv nárok. Mali by sme mať možnosť byť členmi predstavenstva spoločnosti, pričom dozorná rada zostane pod kontrolou FNM."
V súvislosti so sídlom SAD vyvstáva otázka, kam sa podejete. Budova, v ktorej sídli tento podnik, je totiž majetkom úradu práce, ktorý nemá v úmysle naďalej SAD vo svojich priestoroch tolerovať.
"Budova skutočne patrí úradu práce, ale staničný objekt je zas vo vlastníctve SAD a tam budeme zrejme hľadať možnosti umiestnenie úseku dopravy a vedenia spoločnosti. Títo ľudia musia byť tam, kde podnik funguje."
Do priestorov exteriéru stanice sa roky neinvestovalo, nástupištia chátrajú...
"Stanica patrí do majetku podniku, budeme sa o ňu teda starať. Miera investícii však bude závisieť od formulácie zmluvy, ktorú podpíšeme s FNM."
Neprejavili ste záujem o privatizáciu iných podnikov SAD?
"Nie, pre nás nie je podstatné skupovať podniky. Pre nás je dôležité, v akom stave sa daná spoločnosť momentálne nachádza. Košická SAD má viacero kvalitných odborníkov, na ktorých sa dá v budúcnosti stavať."
Bustrans je dcérskou spoločnosťou Tempusu, prezraďte, aký obrat mal Tempus v minulom roku...
"Obrat sme mali približne pol miliardy korún, na tento rok je plánovaný na 600 miliónov."
Médiami rezonuje v posledných dňoch informácia, že Tempus dlhuje Slovenskej konsolidačnej banke 71,5 milióna korún. S takýmito dlhmi ste sa rozhodli privatizovať SAD Košice?
"Keď sme túto firmu začali budovať, financovanie nám robila Priemyselná banka. Po jej krachu ju kúpila Slovenská sporiteľňa za korunu. V rámci reštrukturalizácie bánk sa tie rozhodovali, ktoré úvery presunú do Konsolidačnej banky. My úver síce v tejto banke máme, ale splátky si riadne splácame. Nie sme zodpovední za to, že pri týchto zmenách prešli normálne úvery do Konsolidačnej banky. Ak by sme predsa úver neplatili, asi by sme fungovať nemohli. Na základe splátkového kalendára si všetky záväzky uhrádzame. Mali sme viacero úverov, všetky sme splatili. Pre nás je jedno, komu splácame. Považujem to za účelovú tému, ktorú vytiahli istí ľudia. Pre ilustráciu, objem nášho úveru zodpovedá zhruba jednomesačným tržbám našej spoločnosti."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.