Korzár logo Korzár

Saab predstavil športový sedan

Prvým krokom najväčšieho inovačného programu v celej doterajšej histórii švédskej automobilky Saab (tá už je napoly americká, pretože jej

spoluvlastníkom je koncern General Motors), je predstavenie nového modelu 9-3 Sport Sedan. Tento model je náhradou za doterajší typ 9-3, pričom najväčšou a na prvý pohľad zrejmou zmenou je to, že nová deväť-trojka už nemá karosériu so šikmou zadnou časťou (hatchback), ale vyznačuje sa - ako to naznačuje jej názov - karosériou klasického sedanu. Podrobný marketingový prieskum totiž ukázal, že v strednej triede je najväčší záujem práve o sedany, teda vozidlá so stupňovitou zadnou časťou - na ne pripadá až 60 % cekového predaja v tejto triede, zvyšok pripadá na kabriolety, kombi a kupé. Dokonca aj tí, ktorí chcú mať všestranne využiteľné vozidlo strednej triedy, si radšej kúpia kombi než hatchback. Nový športový sedan 9-3 by mal na trhu konkurovať takým obľúbeným vozidlám, akými sú BMW trojkového radu, Audi A4 či Volvo S60.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Nový športový sedan Saab má rovnakú dĺžku (4630 mm) ako modely doterajšieho radu 9-3, je však o 55 mm širší a má o 71 mm väčší rázvor, čo sa prejavilo na zväčšení vnútorného priestoru. Aerodynamická karoséria svojou siluetou pripomína kupé a jej súčiniteľ odporu vzduchu je len 0,28. Vozidlo je postavené na podvozkovej plošine nového modelu Opel Vectra, pričom predné kolesá sú vedené vzperami McPherson a spodnými trojuholníkovými ramenami, ktoré sú upevnené na pomocnom ráme, gumenými puzdrami oddelenom od karosérie. Vzadu sú štvorprvkové závesy. Brzdová sústava s kotúčovými brzdami na všetkých kolesách je vystrojená antiblokovacím systémom s elektronickým rozdeľovaním brzdovej sily. Vozidlo je vystrojené aj protipreklzovým systémom a elektronickým stabilizačným programom. Na pohon predných kolies nového Saaba sú k dispozícii štyri pohonné jednotky, z nich jedna vznetová. Dvojlitrový radový štvorvalec so šyrmi ventilmi na valec má dva vačkové hriadele v hlave valcov (rozvod DOHC), je prepĺňaný turbodúchadlom a dodáva sa v troch výkonových verziách (zmeny výkonu sa dosahujú zmenou prepĺňacieho tlaku. Najslabšia verzia tohto motora, zhotoveného z ľahkých hliníkových zliatin, vyvíja výkon 110 kW, ďalšia verzia má výkon 129 kW a najvýkonnejšia 155 kW. Celková priemerná spotreba týchto motorov sa pohybuje v rozsahu 8,2 až 8,5 l/100 km. S najvýkonnejším motorom zrýchli nový Saab z 0 na 100 km/h za 7,5 sekundy a dosiahne najvyššiu rýchlosť 235 km/h. Prepĺňaný vznetový štvorvalec má zdvihový objem 2,2 litra a jeho najvyšší výkon je 92 kW pri 4000 ot/min. Tento motor, s ktorým vozidlo dosiahne maximálnu rýchlosť 200 km/h, má celkovú priemernú spotrebu len 6,4 l/100 km. Vďaka použitiu vyvažovacích hriadeľov majú všetky motory veľmi pokojný chod. Okrem päťstupňovej alebo šesťstupňovej manuálnej prevodovky môže byť tento Saab vystrojený päťstupňovou adaptívnou automatickou prevodovkou, ktorá umožňuje aj ručné radenie (na želanie tlačidlami na volante). Vozidlo je vystrojené monitorovacím systémom, ktorý určuje intervaly výmeny oleja v motore v závislosti na spôsobe jazdy. Podobne ako všetky doterajšie Saaby poskytuje aj nový športový sedan vysokú mieru bezpečnosti. Pri vývoji bezpečnostných prvkov vozidla využila firma Saab aj svoju databázu, v ktorej sú uložené informácie o 6000 dopravných nehodách. Vozidlo je sériovo vystrojené čelnými nafukovacími vankúšmi s dvojstupňovým nafukovaním, bočnými airbagmi (v operadlách sedadiel) a okennými airbagmi, uloženými v bočnom ráme strechy. Cestujúci na predných sedadlách sú proti poškodeniu krčnej chrbtice pri nárazoch zozadu chránení aktívnymi opierkami hlavy druhej generácie. Vozidlo je vystrojené dvojzónovou klimatizačnou sústavou, ktorá riadi prietok ochladeného vzduchu aj podľa toho, na ktorú stranu vozidla svieti slnko. V strednej časti prístrojového panelu je displej, na ktorom sa zobrazujú informácie navigačného systému, údaje o nastavení rádia a rôzne varovné informácie. Spínacia skrinka je na svojom už tradičnom mieste - na strednej konzole. Batožinový priestor vozidla má objem 425 litrov, ale možno ho ďalej zväčšiť sklopením sedadiel, delených v pomere 60/40. Saab 9-3 sa bude dodávať v štyroch úrovniach vybavenia, označených Linear, Arc, Vector a Aero. Špičková verzia Aero má znížený a športovo vyladený podvozok a bude sa dodávať len s najvýkonnejším motorom. Nový Saab 9-3 Sport Sedan sa bude vyrábať v nedávno rozšírenom závode v Trollhattane a na trh príde v septembri tohto roka. V roku 2003 by mal byť rad 9-3 rozšírený o štvormiestny kabriolet, rok nato by na trh malo prísť kombi a v roku 2005 model, ktorý bude akýmsi krížencom kombi a športovo-úžitkového vozidla s vyššie položenou karosériou.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 58 492
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 091
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 664
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 441
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 892
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 150
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 911
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 146
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 94 138
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 999
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 495
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 817
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 224
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 856
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 191
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 94 138
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 999
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 495
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 817
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 224
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 856
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 191
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu