spoluvlastníkom je koncern General Motors), je predstavenie nového modelu 9-3 Sport Sedan. Tento model je náhradou za doterajší typ 9-3, pričom najväčšou a na prvý pohľad zrejmou zmenou je to, že nová deväť-trojka už nemá karosériu so šikmou zadnou časťou (hatchback), ale vyznačuje sa - ako to naznačuje jej názov - karosériou klasického sedanu. Podrobný marketingový prieskum totiž ukázal, že v strednej triede je najväčší záujem práve o sedany, teda vozidlá so stupňovitou zadnou časťou - na ne pripadá až 60 % cekového predaja v tejto triede, zvyšok pripadá na kabriolety, kombi a kupé. Dokonca aj tí, ktorí chcú mať všestranne využiteľné vozidlo strednej triedy, si radšej kúpia kombi než hatchback. Nový športový sedan 9-3 by mal na trhu konkurovať takým obľúbeným vozidlám, akými sú BMW trojkového radu, Audi A4 či Volvo S60.
Nový športový sedan Saab má rovnakú dĺžku (4630 mm) ako modely doterajšieho radu 9-3, je však o 55 mm širší a má o 71 mm väčší rázvor, čo sa prejavilo na zväčšení vnútorného priestoru. Aerodynamická karoséria svojou siluetou pripomína kupé a jej súčiniteľ odporu vzduchu je len 0,28. Vozidlo je postavené na podvozkovej plošine nového modelu Opel Vectra, pričom predné kolesá sú vedené vzperami McPherson a spodnými trojuholníkovými ramenami, ktoré sú upevnené na pomocnom ráme, gumenými puzdrami oddelenom od karosérie. Vzadu sú štvorprvkové závesy. Brzdová sústava s kotúčovými brzdami na všetkých kolesách je vystrojená antiblokovacím systémom s elektronickým rozdeľovaním brzdovej sily. Vozidlo je vystrojené aj protipreklzovým systémom a elektronickým stabilizačným programom. Na pohon predných kolies nového Saaba sú k dispozícii štyri pohonné jednotky, z nich jedna vznetová. Dvojlitrový radový štvorvalec so šyrmi ventilmi na valec má dva vačkové hriadele v hlave valcov (rozvod DOHC), je prepĺňaný turbodúchadlom a dodáva sa v troch výkonových verziách (zmeny výkonu sa dosahujú zmenou prepĺňacieho tlaku. Najslabšia verzia tohto motora, zhotoveného z ľahkých hliníkových zliatin, vyvíja výkon 110 kW, ďalšia verzia má výkon 129 kW a najvýkonnejšia 155 kW. Celková priemerná spotreba týchto motorov sa pohybuje v rozsahu 8,2 až 8,5 l/100 km. S najvýkonnejším motorom zrýchli nový Saab z 0 na 100 km/h za 7,5 sekundy a dosiahne najvyššiu rýchlosť 235 km/h. Prepĺňaný vznetový štvorvalec má zdvihový objem 2,2 litra a jeho najvyšší výkon je 92 kW pri 4000 ot/min. Tento motor, s ktorým vozidlo dosiahne maximálnu rýchlosť 200 km/h, má celkovú priemernú spotrebu len 6,4 l/100 km. Vďaka použitiu vyvažovacích hriadeľov majú všetky motory veľmi pokojný chod. Okrem päťstupňovej alebo šesťstupňovej manuálnej prevodovky môže byť tento Saab vystrojený päťstupňovou adaptívnou automatickou prevodovkou, ktorá umožňuje aj ručné radenie (na želanie tlačidlami na volante). Vozidlo je vystrojené monitorovacím systémom, ktorý určuje intervaly výmeny oleja v motore v závislosti na spôsobe jazdy. Podobne ako všetky doterajšie Saaby poskytuje aj nový športový sedan vysokú mieru bezpečnosti. Pri vývoji bezpečnostných prvkov vozidla využila firma Saab aj svoju databázu, v ktorej sú uložené informácie o 6000 dopravných nehodách. Vozidlo je sériovo vystrojené čelnými nafukovacími vankúšmi s dvojstupňovým nafukovaním, bočnými airbagmi (v operadlách sedadiel) a okennými airbagmi, uloženými v bočnom ráme strechy. Cestujúci na predných sedadlách sú proti poškodeniu krčnej chrbtice pri nárazoch zozadu chránení aktívnymi opierkami hlavy druhej generácie. Vozidlo je vystrojené dvojzónovou klimatizačnou sústavou, ktorá riadi prietok ochladeného vzduchu aj podľa toho, na ktorú stranu vozidla svieti slnko. V strednej časti prístrojového panelu je displej, na ktorom sa zobrazujú informácie navigačného systému, údaje o nastavení rádia a rôzne varovné informácie. Spínacia skrinka je na svojom už tradičnom mieste - na strednej konzole. Batožinový priestor vozidla má objem 425 litrov, ale možno ho ďalej zväčšiť sklopením sedadiel, delených v pomere 60/40. Saab 9-3 sa bude dodávať v štyroch úrovniach vybavenia, označených Linear, Arc, Vector a Aero. Špičková verzia Aero má znížený a športovo vyladený podvozok a bude sa dodávať len s najvýkonnejším motorom. Nový Saab 9-3 Sport Sedan sa bude vyrábať v nedávno rozšírenom závode v Trollhattane a na trh príde v septembri tohto roka. V roku 2003 by mal byť rad 9-3 rozšírený o štvormiestny kabriolet, rok nato by na trh malo prísť kombi a v roku 2005 model, ktorý bude akýmsi krížencom kombi a športovo-úžitkového vozidla s vyššie položenou karosériou.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.