našej otázke z úst správcu konkurznej spoločnosti Horizont Slovakia a. s. JUDr. Vladimíra Bajtoša (snímka na titulnej strane) na včerajšom stretnutí s novinármi, na ktorom informoval o stave konkurzného konania. Konkurz vyhlásil košický krajský súd 28. mája tohto roku na základe toho, že spoločnosť mala viacero veriteľov a nebola si schopná plniť si záväzky do 30 dní od ich splatnosti.
K 30. aprílu mal Horizont nesplnené záväzky po lehote splatnosti vo výške 1,366 miliardy korún. Každý deň do vyhlásenia konkurzu sa zvyšovali o niekoľko stotisíc korún. Celkové záväzky bez úrokov voči klientom predstavujú zhruba 6 miliárd korún, pričom je predpoklad, že veritelia si budú v rámci konkurzu nárokovať aj úroky. Aktíva sú podľa správcu momentálne nezistiteľné, pretože sa neustále objavujú nové zmluvy.
Pre vysoký počet veriteľov bude podľa správcu konkurz obtiažny nielen z hľadiska organizácie, ale bude obzvlášť ťažký aj po právnej stránke. "Takýto zložitý konkurz ešte v slovenskej ekonomike nebol. Situáciu komplikuje aj to, že Horizont mal svoje podiely v 20 dcérskych spoločnostiach. Poskytoval dcéram finančné prostriedky, ktoré ony investovali ďalej. Bude potrebné dostať tieto investície aj zo zahraničia, najmä z Chorvátska, Rumunska a Anglicka, späť do dcér a odtiaľ späť do Horizontu. Kvôli predpokladanej obtiažnosti celého procesu som požiadal krajský súd o ustanovenie dvoch osobitných správcov z oblasti účtovníctva a ekonomiky," povedal Bajtoš.
Tesne pred vyhlásením konkurzu bola tá časť prostriedkov, ktorá ostala na účte firmy, zaistená orgánmi činnými v trestnom konaní. Účty blokovali aj exekútori, rozbehlo sa niekoľko desiatok exekučných konaní. "Z tohto dôvodu sme počas predbežnej správy mali problémy s uhrádzaním faktúr napríklad za médiá či strážnu službu, ako aj s vyplácaním základných miezd zamestnancom firmy. Doposiaľ ich má firma 180, väčšinu bude potrebné vyriešiť ukončením pracovného pomeru, pretože pre potreby konkurzu postačí 25 až 30 ľudí," uviedol V. Bajtoš. "Aj z uvedených dôvodov všetky snahy smerujúce k tomu, aby konkurz nebol vyhlásený, chápem tak, že smerovali najmä proti drobným veriteľom a zamestnancom spoločnosti."
V súčasnosti dlh na mzdách predstavuje zhruba dva milióny korún. Platy zamestnancov Horizontu sa pohybovali v rozmedzí od 15 do 100-tisíc korún, niektorí ľudia však zarábali aj viac. Dávid Brtva, ktorý mal od Vladimíra Fruniho široko koncipovanú plnú moc na zastupovanie v spoločnosti Horizont, paradoxne požiadal správcu v tejto súvislosti o vyplácanie mesačnej mzdy vo výške 120-tisíc korún. Správca upozornil médiá aj na to, že Marián Kardoš, ktorý sa prezentuje ako hovorca Horizontu, nie je hovorcom ani iným zamestnancom firmy. Patrik Pachinger, ako dodal pre vysvetlenie, mal od Fruniho plnú moc na zastupovanie spoločnosti B.M.G. Invest s. r. o. Deň pred vyhlásením konkurzu na Horizont bolo zvolané mimoriadne valné zhromaždenie, kde boli títo dvaja páni vymenovaní do predstavenstva.
Správca zdôraznil, že všetky zmluvy uskutočnené dva mesiace pred začatím konkurzného konania, ktoré začína podaním návrhu na konkurz, sú neplatné. Návrh bol podaný 11. februára.
Správca sa bude musieť v najbližšom období sústrediť na prihlasovanie a skúmanie prihlásených pohľadávok. Veritelia sa musia so svojimi nárokmi totiž prihlásiť do 60 dní od vyhlásenia konkurzu. Keďže ich je viac ako 47-tisíc, bude to ťažké technicky aj personálne. "Dobu trvania konkurzu odhadujem na štyri až päť rokov," zaznela informácia, ktorá drobných veriteľov určite nepoteší. Upokojujúcejšie vyzneli slová, že veritelia by mali byť čiastočne uspokojení, v akej výške, to bude jasné až na konci konkurzu, kedy dochádza k rozdeľovaniu výťažku z predaja aktív.
Správca zdôraznil, že do konkurznej podstaty v zmysle zákona o konkurze a vyrovnaní budú zaradené aj sporné pohľadávky a sporný majetok. Správca bude skúmať zmluvy až do troch rokov pred vyhlásením konkurzu, prednostne tie, ktoré boli uzavreté od novembra minulého roku. "Najmä v januári a februári bolo uzavretých niekoľko desiatok zmlúv, ktoré išli jednoznačne proti záujmom veriteľov. Veľmi bonitné pohľadávky boli postúpené na spoločnosť Commodore a započítali sa za pohľadávky pochybného charakteru. Napríklad veľmi bonitná pohľadávka voči Biotike Slovenská Ľupča za 80 miliónov bola započítaná s Commodorom, ktorý ju postúpil na iný slovenský subjekt. Podobne sa postupovalo s pohľadávkami voči CET 21 a Českej produkční, kde sa navyše pripočítala zmluvná pokuta za postúpenie pohľadávky vo výške 60 miliónov korún voči Horizontu. Tieto zápočty v praxi znamenali to, že z Horizontu odišli stovky miliónov korún, ale späť sa nevrátila ani koruna. Mám dôvod domnievať sa, že sa objavia ešte ďalšie zmluvy napríklad aj o záložnom práve a pod." uviedol V. Bajtoš.
Podľa Bajtoša slovenská legislatíva nie je dostatočne pripravená na sťahovanie majetku a investícií z dcérskych spoločností v zahraničí do materskej firmy. Investície z dcér by podľa Bajtoša bolo možné získať prostredníctvom tzv. vyrovnávacích podielov. Kvôli spoločnosti Marshall Bus ho už kontaktovali z britského veľvyslanectva, ako aj tamojší manažéri, ktorí ho upozornili na zlú situáciu vo firme. Tá podľa ich tvrdení je zrelá na vyhlásenie samokonkurzu.
Finančné problémy má však podľa Bajtoša drvivá väčšina dcér Horizontu, ktoré nastali po ukončení prítoku financií z materskej spoločnosti. Nádej na prežitie má len niekoľko, kde je možná záchrana vstupom iného investora, ako príklad použil stávkové kancelárie Gól alebo Tatra-Thermál. Audit bude prebiehať nielen v Horizonte, ale aj v dcérskych firmách. Podľa Bajtoša by vyhlásenie konkurzu na dcérske spoločnosti situáciu ešte viac skomplikovalo, pretože v tom prípade by Horizont peniaze z dcér nedostal. Budú sa preto hľadať iné právne riešenia.
Správca poskytol aj niekoľko praktických rád pre drobných veriteľov. Odporúča im prihlásiť pohľadávky písomnou formou v obálke s dvomi kópiami prihlášky a dvomi kópiami príslušných zmlúv. Rady, ako postupovať, poskytne aj občianske združenie, ktorému správca vyhradil jednu miestnosť v budove Horizontu na Komenského ulici v Košiciach. Združenie má k dispozícii aj formuláre prihlášok, dajú sa zakúpiť tiež v novinovom stánku na krajskom súde. Na budúci týždeň by už mal byť formulár s príslušnými detailnými informáciami aj na internete na stránke www.horizont.sk. Plánuje sa zriadenie dvoch poradenských telefonických liniek, ktorých čísla správca zverejní po dohode s telekomunikáciami v najbližších dňoch. Veriteľ musí dbať najmä na presné označenie veriteľa, dlžníka, na označenie správnej výšky pohľadávky, prípadne aj s vyčíslením úrokov, ak si ich veriteľ nárokuje, a prihláška musí byť podpísaná a datovaná.
Mnoho drobných veriteľov zaujíma, či budú mať možnosť mať svojich zástupcov v rade veriteľov, ktorá má možnosť kontrolovať priebeh konkurz a v jej kompetencii je dokonca aj možnosť odvolania správcu konkurznej podstaty. "Na prvej veriteľskej schôdzi si určia výbor samotní veritelia, ktorí rozhodnú aj o počte členov rady. Spravidla v rade bývajú väčší veritelia, ktorí majú väčšie percento klasov v závislosti od výšky pohľadávky, takže do rady by sa mohli tí dostať tí veritelia, ktorí sú zoskupení okolo právnych zástupcov," poznamenal Bajtoš. Prvá veriteľská schôdza musí byť zvolaná od 61 do 80 dní od vyhlásenia konkurzu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.