životnosť je predĺžená na posledný polrok. Potrebujú teda finančnú injekciu, na základe ktorej by bola vykonaná generálka strojov. Do štruktúry a podriadenosti Vojenskej leteckej akadémie (VLA) generála Milana Rastislava Šfefánika prešla Výcviková letka Výcvikového strediska letectva v Košiciach, ktorú v rámci reorganizácie Vzdušných síl Armády SR zrušili minulý rok.
"Začíname byť tlačení po finančnej stránke, v tohtoročnom rozpočte sme nedostali finančné prostriedky na financovanie výcvikovej letky a Bielych albatrosov. Dá sa povedať, že ak nebudú prostriedky navyšené, je ohrozený letecký výcvik, ako aj vystúpenia akrobatickej skupiny," dozvedáme sa od rektora VLA plk. Miroslava Gregu.
Šestim lietadlám typu L39, ktoré prevádzkuje skupina Biele albatrosy, sa skončil technický život. "Prvé z lietadiel skončilo technický život v novembri, posledné nedávno. Museli sme teda spolu s výrobným podnikom Aero Vodochody predĺžiť ich technický život. U piatich sa nám to podarilo na pol roka, dá sa povedať, že túto letovú sezónu máme ako-tak vykrytú," vysvetľuje rektor a dodáva, že jedno z lietadiel sa už generálke podrobuje a postupne by ju mali podstúpiť ďalšie. Samozrejme, ak budú peniaze. "V tomto a budúcom roku sa prejaví nárast potreby finančných prostriedkov. Je to dané tým, že na lietadlá budeme dávať nové krídla a chvostové plochy. Generálkou predlžime ich životnosť o ďalších desať rokov, alebo 4000 letových hodín. Keďže obdobie desiatich rokov je pomerne dlhý čas, z hľadiska opustenia niektorých frekvenčných pásiem armády je predpoklad, že niektoré prostriedky na týchto lietadlách nebudú môcť byť naďalej inštalované. V rámci predvstupového procesu do NATO sa chceme pripraviť tak, aby všetky lietadlá boli plne kompatibilné s prostriedkami NATO a mohli sa prevádzkovať na civilnom letisku."
Z toho dôvodu v rámci generálky má byť vykonaná aj široká modernizácia lietadiel. Po jej realizácii vznikne z hľadiska vybavenia diametrálne iné lietadlo. "Generálka jedného lietadla s plnou modernizáciou vyjde na zhruba 30 miliónov korún. Celá generálka je však vykonavaná na Slovensku v leteckých opravovniach v Trenčíne. Na jednej strane sú to veľké výdavky, na druhej sú to peniaze, ktoré budú investované doma a mnoho ľudí v Trenčíne bude mať zabezpečenú prácu."
Čo sa stane, keď peniaze nedôjdu a oprava strojov nebude reálna? "Som presvedčený, že ich dostaneme, niečo sme si totiž zarobili cvičením pilotov z Ugandy, ktoré sa udialo v minulom roku. Prebiehajú rokovania, ktoré naznačujú, že zahraničných pilotov budeme cvičiť aj v tomto roku. A ak by lietadlá predsa len nešli do generálky, albatrosy by boli bez lietania, skončila by akrobatická skupina, ako aj reprezentácia Slovenska na medzinárodnom poli. Napokon ani študenti by nemali na čom lietať."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.