mesta Košice je podľa neho povinný mestu zaplatiť ročne 650 Sk, pričom majitelia rodinných domov si mohli vybrať aj platenie podľa množstva odpadu. Do konca februára mali byť občanom doručené platobné výmery.
"Doteraz sme platobný výmer nedostali a to je už jún. Keďže sme na vyplnenom tlačive uviedli, že nechceme platiť cez SIPO, doteraz sme nezaplatili ani halier. Sme šesťčlenná rodina a teraz sa obávame, že keď nám príde šek na zaplatenie, nebudeme mať toľko peňazí naraz. Prečo to magistrát neposlal v stanovenom termíne, aby sme platili v mesačných splátkach?" opýtal sa nás otec rodiny zo Sídliska nad jazerom.
Hovorkyňa košického magistrátu Zuzana Bobríková, ktorú sme požiadali o vysvetlenie, priznala, že výmery k platbe za zber, prepravu a zneškodňovanie komunálnych odpadov a drobných stavebných odpadov zatiaľ neboli doručené do všetkých domácností tak, ako to stanovilo všeobecno-záväzné nariadenie mesta. "Spolu sa prostredníctvom poplatkových priznaní k platbe prihlásilo 83 500 fyzických osôb a 6500 právnických osôb. Asi 20-tisíc fyzických osôb zatiaľ výmery nedostalo. Ide predovšetkým o tie domácnosti, ktoré sa rozhodli pre platbu prostredníctvom SIPO. Výmery síce ešte nedostali, ale poplatky už pravidelne mesačne platia, pretože príkaz na ich úhradu mesto so strediskom SIPO dohodlo a domácnosti dostávajú obvyklé príkazy SIPO," informovala nás Bobríková.
Podľa hovorkyne magistrátu by výmery už mali mať všetky domácnosti, ktoré sa rozhodli pre platbu poštovými poukážkami. "Tie boli pri odosielaní uprednostnené. Ak napriek tomu niektoré domácnosti, ktoré chceli platiť poukážkami, výmery nedostali a obávajú sa, aby neplatili naraz vysokú cenu, mali by sa prísť informovať na Magistrát mesta Košice," odporúča. Stránkové dni v kanceláriach C 307 a C313 sú v pondelok od 8.00 do 15.30 hod, v stredu od 8.00 do 16.00 hod. a v piatok od 8.00 do 15.00 hod.
Čo však robiť v prípade, že občan doteraz neplatil mesačný poplatok a obáva sa, že nedokáže zaplatiť naraz väčšiu sumu, ktorá vznikla nahromadením viacerých mesačných poplatkov. "V takom prípade je možné dohodnúť sa na splátkach. Podľa nariadenia preplatky a nedoplatky v platbách za rok 2002 treba usporiadať do februára 2003. Odporúčame, aby sa občania v takýchto prípadoch prišli dohodnúť na plátkach na oddelenie výstavby, dopravy a životného prostredia v spomínaných dňoch," vysvetlila Zuzana Bobríková.
Prvý rok uplatňovania nového zákona o odpadoch, s ktorým súvisí zmena systému platenia za zber, odvoz a zneškodňovanie odpadu, priniesol so sebou množstvo problémov, ktoré magistrát neprepokladal.
"Mesto preto nemieni uplatňovať sankčné postihy za zameškané platby, aj keď na to vo výmeroch upozorňuje. Opäť sa ospravedlňujeme za meškanie výmerov. Mesto sa totiž v nepriaznivej finančnej situácii muselo rozhodnúť aj pre pomoc mestskej polície pri doručovaní, pretože náklady na poštovné sú veľmi vysoké. Poštovné za jednu takú zásielku je 29 korún," doplnila hovorkyňa.
Keďže máme za sebou prvých päť mesiacov uplatňovania zákona o odpadoch v Košiciach, magistrát pripravuje v polovici júna pracovnú poradu, na ktorej bude prehodnotené v súčasnosti platné VZN o odpadoch a poplatkoch. Závery pracovnej porady, na ktorej sa zúčastnia zástupcovia mesta, KOSIT-u, tretieho sektora, bytových družstiev, prepravcov a ďalších zainteresovaných organizácií, budú východiskom pre novelizáciu nariadenia, ktorá by mala byť prerokovaná na októbrovom mestskom zastupiteľstve. Jednou z tém bude aj prípadná možnosť udeľovania zliav. Nové VZN by malo byť účinné v roku 2003.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.