štátov. CIRCOM združuje 380 európskych regionálnych televíznych štúdií z 38 verejnoprávnych televízií, členmi sú aj bystrické a košické štúdiá STV. Asociácia je financovaná z členských prostriedkov a využíva aj granty Európskej komisie a Európskeho parlamentu. Stretnutie sa koná už po dvadsiatykrát, ale premiérovo bolo hostiteľom štúdio STV Košice.
Na pracovných stretnutiach okrem výmeny programov a témy koprodukcií bola azda najbúrlivejšia diskusia okolo digitalizácie televízneho vysielania. Jedným z najzaujímavejších hostí festivalu bol Rick Thompson, bývalý šéf medzinárodného spravodajstva BBC a profesor masmediálnej komunikácie na University of Central England. V Košiciach nie je po prvý raz, keďže v minulosti prednášal na Medzinárodnom festivale lokálnych televízií Zlatý žobrák.
Čo je podľa vás najsilnejšou stránkou regionálneho, či lokálneho spravodajstva?
- Je mimoriadne svojou starostlivosťou o veci, ktoré sa ľudí bezprostredne týkajú. Televízia, ktorá vysiela lokálne správy, je jednoznačne zaujímavejšia.
Ako by podľa vás malo spravodajstvo vyzerať?
- Malo by byť uvoľnené. Nie o ľuďoch v bielych golieroch, ale o ľudských osudoch. Tento spôsob však nemusí fungovať na celonárodnej úrovni.
Niektoré televízie po vzore CNN sa snažia napodobňovať spôsob nenúteného správania, ale nie je to vždy úspešné.
- Ako vravím, na celonárodnej úrovni to nemusí fungovať. Naopak, tento princíp môže dotiahnuť spravodajstvo do neprirodzenej podoby. Televízia by mala byť priateľská, najmä lokálna. Spravodajstvo by však malo pôsobiť vyvážene.
Hovorí sa o digitálnej revolúcii v televízii. Čo je jej najväčším prínosom?
- Skutočnosť, že sa technológie dramaticky zmenili a stali sa cenovo prístupnejšími a ľahšie ovládateľnými. Trendom je totiž univerzálnosť. Zo škôl dnes vychádzajú študenti žurnalistiky, ktorí sú už takto pripravení. Ovládajú viacero profesií. Vedia urobiť rozhovor, nakrútiť si ho aj postrihať. V BBC sa ešte aj v deväťdesiatych rokoch spravodajcovia vo vojnových konfliktov v Zimbabwe, či Iraku a iných krajinách pohybovali v náročnom teréne s ťažkými kamerami. Kvalitný obraz dnes urobíte vďaka automatickému ostreniu a bez statívu, keďže už nedržíte v ruke ťažké "hebedo". Keby som bol začínajúcim žurnalistom, zaobstarám si digitálnu kameru a robím týmto novým štýlom. Hoci nie každá televízia si môže dovoliť dať každému kameru, aby mohol robiť reportáže.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.