Andy Warhol ako Andrijko Varchola alebo mediálny koncert Michala Bycka
Medzilaborce V uplynulých dňoch podpísala riaditeľka Múzea moderného umenia A. Warhola zmluvu o spolupráci na projekte Slovenská sezóna, ktorý
Redakcia SME
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
organizuje Slovenský kultúrny inštitút vo Varšave, Veľvyslanectvo SR v Poľsku a Asociácia pre umeleckú komunikáciu v Bratislave. Ide o rozsiahly projekt, ktorý zahŕňa výstavy, filmy, divadelné predstavenia, koncerty a iné aktivity z oblasti kultúry, ktorých cieľom je prezentovať Slovensko ako dôležitú súčasť európskej kultúry.
Medzilaborské múzeum A. Warhola participuje na tomto podujatí projektom Dr. Michala Bycka "Andy Warhol ako Andrijko Varchola" s podkapitolou "Andy Warhol pop-ikony a ikony". Byckov projekt spomedzi mnohých prihlásených si osobne vybrali medzinárodná kurátorka Dr. Slizinská a veľvyslankyňa SR v Poľsku M. Vašáryová. Ide o typický Byckov experiment s umeleckými dielami, priestorom a multimédiami. Bycko vôbec po prvý raz v histórii konfrontuje a súčasne hľadá možnosti komunikácie medzi kráľom "ikon" 20. storočia a skutočnými byzantskými ikonami regiónu, v ktorom sa narodili rodičia umelca. Súčasťou kompozície projektu sú žlté "artefakty" ľudí z Mikovej. Bycko z nich plánuje poskladať živý obraz replík známej, Júliou Warholovou ručne kolorovanej, fotografie predkov umelca. Projekt tak posúva do situácie nového média, kde nebude chýbať ani Warholov dvojník Fero Lakata.
Návštevníci Zamka Ujazdoweho vo Varšave, kde Byckovu výstavu otvoria 13. septembra, budú mať možnosť poznávať A. Warhola nielen ako super star. V malej rožnej vežičke zámku plánuje M. Bycko inštalovať projekciu "Krížovej cesty" a "Pohrebenia". "V skutočnosti ide o premietanie diafilmov ikon zo stropu vežičky na zem, kde v centre priestoru bude nainštalovaný symbolický hrob, ktorý návštevníci budú obchádzať v bralovitom tvare priestoru "premietajúc" tak siluety svojich postáv v zrkadlových tapetách. Vznikne tak ilúzia "obchidu", čiže obchádzania chrámu, rituálu, ktorého sa gréckokatolíci a pravoslávni zúčastňujú každý rok pri "pohrebeniju", čiže pochovávaní Ježiša Krista", vysvetľuje kompozíciu výstavy autor. Na otázku, prečo práve takýto projekt odpovedá:" Pretože už skončili časy výstav pre výstavy. Každá výstava by mala mať širší obsah, mala by byť mediálnym koncertom, v ktorom sú zakoncipované rozdielne média a umelecké druhy. Iba viacdimenziálny projekt dokáže vytvoriť priestor pre nasýtenie obsahom, ktorý vedie nielen k videniu, ale predovšetkým k poznaniu", uzatvára Dr. Bycko.