nejasné a málokto sa v nich vyzná.
"Nie je mi jasné, ako zúčtovavajú zálohy, ktoré som zaplatila. Poslala som sťažnosť na elektrárne, mali by predsa uviesť, koľko sme zaplatili, a nie koľko budeme platiť v budúcnosti. Spoločne so susedmi sa snažíme prísť pri pohľade na faktúru veci na koreň, no nedarí sa," povedala nám pani Jarmila z Michalovskej ulice.
O stanovisko k fakturácii sme požiadali vedúcu marketingu VSE, a. s., Ing. Soňu Gergeľovú. "Faktúry sú na prvý pohľad zložitejšie. Komplikuje to len zúčtovanie záloh a hlavne to, že faktúra je daňový doklad a výsledné sumy sú rozpísané na základ dane a DPH. Zákazníci, ktorí teraz dostávajú faktúry, majú ukončenie fakturačného obdobia v máji. Sú to odberatelia, ktorým sme nepredpísali v mesiaci máj zálohu. Ak si presne sledujú platbu záloh, na toto by nemali zabudnúť," vysvetľuje S. Gergeľová a dodáva, že v platobnom doklade SIPO na mesiac jún majú zákazníci výslednú sumu z faktúry uvedenú pod položkou "Faktúra elektriny", čiže faktúru zaplatia platobným dokladom SIPO. "Zároveň je v doklade SIPO predpísaná k zaplateniu aj nová záloha, a to pod položkou 'elektrina' a jej výška zohľadňuje už znížený počet záloh, ktorý znamená 11 záloh za 12mesačné fakturačné obdobie."
Ľudí však mýli, že sa vo faktúre uvádzajú zálohy v dvoch položkách. Aký je dôvod? "Zavedením nového zákazníckeho systému sme prevzali od Pošty - inkasného strediska aj správu saldokonta, teda sledovanie zálohových platieb. V prvej položke - predpísané zálohy - uvádzame vo faktúre výslednú sumu predpísaných záloh od nášho termínu prevzatia správy saldokonta. Teda u zákazníkov z okresu Košice a Košice-okolie od 1. 12. 2001, teda za mesiace december, január, február, marec a apríl. U zákazníkov v správe Kontaktného miesta zákazníkov Spišská Nová Ves, Gelnica, Prešov a Bardejov od 1. 5. 2002, čiže títo zákazníci ani nemajú položku - predpísané zálohy."
V druhej položke - došlé platby - sú podľa vyjadrenia S. Gergeľovej zahrnuté všetky zaplatené zálohy do termínu, ktorých platbu sledovala Pošta. To znamená zálohy za jún až november 2001, vrátane novembrovej zálohy u zákazníkov z Košíc a okolia. Odberatelia z oblasti pôsobnosti ďalších už uvedených Kontaktných miest zákazníka za mesiace od júna 2001 do 30. 4. 2002. "Upozorňujem však, že vo výslednej sume uvedenej vo faktúre (preplatok/nedoplatok) je zohľadnených všetkých zaplatených 11 záloh za príslušné fakturačné obdobie."
Ľudí však zmena na znížený počet fakturovaných záloh mýli, nebolo pre vás výhodnejšie zotrvať pri už osvedčenom systéme? "Nie. Podstatná výhoda nového spôsobu zúčtovania je v tom, že naši zákazníci obdržia faktúru pred jej úhradou a podstatne skôr. To znamená, že stav číselníka elektromera si každý môže porovnať so stavom uvedeným na faktúre. To doteraz možné nebolo. Zároveň so znížením počtu predpísaných záloh sa znížil aj celkový počet ich platieb. Teda zákazník nám pôvodne platil 12 záloh a potom obdržal faktúru - preplatkovú alebo nedoplatkovú. Teraz už platí len 11 záloh a následne obdrží faktúru."
Na prvý pohľad zložitý prechod na spôsob novej fakturácia údajne v budúcnosti sprehľadní uhol pohľadu na spotrebu za fakturačné obdobie. "Na každé odberné miesto vystavíme faktúru. Ide hlavne o zákazníkov, ktorí majú chatky, garáže a podobné nesúhlasné odbery, u ktorých robíme odpočty spotreby elektriny v iných termínoch ako u trvalého bydliska. Môže sa teda stať, že takíto zákazníci majú po fakturácii spotreby odberu stanovenú inú zálohu v doklade SIPO. Je to kvôli tomu, že sa k pôvodnej zálohe za trvalé bydlisko pripočíta upravená záloha za odber."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.