nesmú byť postavené ľubovoľne, kde sa nám to páči, alebo kde práve máme voľný priestor. Nebolo by to správne ani účelné.
Aj tu platia určité zaužívané zásady:
1. Odchodové návestidlá - stavajú sa ku každej koľaji, z ktorej sa predpokladá odchod súprav alebo iných pohybujúcich sa modelov. Každá staničná koľaj teda nemusí byť vybavená na obidvoch koncoch odchodovým návestidlom. Návestidlá sa umiestňujú v takej vzdialenosti od najbližšej výhybky, aby súpravy čakajúce pred nimi nebránili chodu a pohybu súprav na susedných koľajniciach. Návestidlá sa všeobecne umiestňujú na pravú stranu v smere chodu, iba výnimočne vľavo.
2. Vchodové návestidlo - v skutočnosti je asi 250 m pred prvou výhybkou stanice. Ak ide o modelovú stanicu vyrobenú v mierke 1:87 s označením HO stačí, ak ho postavíme do vzdialenosti 30 - 40 cm pred stanicou. Táto skrátená vzdialenosť slúži ako brzdná dráha modelového rušňa.
3. Predzvesť vchodového návestidla - býva na brzdnú vzdialenosť pred vchodovým návestidlom, čo je na model veľa. Preto vzdialenosť volíme približne takú, aká je najväčšia dĺžka súpravy na koľajisku.
4. Stožiar autobloku - je v skutočnosti od seba vzdialený asi 1 000 m. V modelových podmienkach robíme úseky dlhé asi 2,5 m.
5. Cestovné návestidlo - je iba vo väčších staniciach. Na modelových koľajiskách sa takmer nevyskytujú. Dôvodom je málo miesta.
Okrem toho existujú ešte zoraďovacie, spádoviskové a opakovacie návestidlá. Vo všetkých prípadoch sa jedná o elektrické návestidlá, ktoré sú ovládané na diaľku a majú osvetľovacie žiarovky pre zobrazovanie návestných znakov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.