Korzár logo Korzár

Maratónová rely viedla cez Slovensko

Košice - Automobilové preteky a súťaže sú takmer také staré ako automobil sám. Za prvé oficiálne cestné preteky sa považujú 1 200 km dlhé preteky

Paríž - Bordeaux - Paríž, ktoré sa konali v júni 1895, teda pred 107 rokmi. Znie to možno až neuveriteľne, ale už v roku 1907 sa uskutočnila prvá diaľková automobilová súťaž, a to z Pekingu do Paríža - na zdolanie 16 000 km dlhej trasy po cestách i necestách potreboval víťaz (taliansky princ Borghese) 44 dní. História moderných diaľkových automobilových súťaží (pre ktoré sa vžilo označenie marathon rallye, čiže maratónová rely) sa začína v roku 1968, keď sa konala známa rely Londýn - Sydney. Jedným z účastníkov tejto rely bol aj Angličan Nick Brittan, s ktorým sme sa minulý víkend rozprávali v Košiciach.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Dnes už 64-ročný Brittan je totiž riaditeľom maratónovej rely Od polnočného slnka po Červené more, ktorej trasa vedie aj cez Slovensko, pričom sobotňajšia etapa viedla z českého Zlína do Košíc. Nick Brittan sa organizovaniu maratónových rely venuje od roku 1993, keď zorganizoval takpovediac repete súťaže Londýn - Sydney, a to pri príležitosti 25. výročia pôvodnej súťaže.

"Bol to enormný úspech," hovorí sympatický a trochu unavený Nick, ktorý má každý večer plno práce s vyhodnocovaním dennej etapy a písaním príspevku pre internetové spravodajstvo (môžete si ho prečítať na adresse www.twerally.com). "Na túto rely prišlo 21 účastníkov pôvodnej rely z roku 1968", hrdo hovorí Nick, "a aj preto sme sa rozhodli organizovať ďalšie takéto podujatia. V roku 1995 to bola rely Londýn - Mexiko, konaná tiež pri príležitosti 25. výročia pôvodnej súťaže, v roku 1997 rely Panama - Aljaška a potom ďalšie súťaže." Pýtame sa, kto prišiel s nápadom organizovať tohtoročnú rely, ktorej vyše 8 200 km dlhá trasa vedie desiatimi krajinami zo švédskeho Ostersundu do jordánskeho prístavu Akaba. "Bol to môj nápad," usmieva sa Nick, "i keď musím povedať, že pôvodný plná počítal s tým, že trasa povedie až na juh Afriky, k mysu Dobrej nádeje. Pre možné problémy s bezpečnosťou pri prejazde niektorých afrických krajín sme však od tohto zámeru upustili." Pán Brittan nezabudol pochváliť tých, ktorí pre toto podujatie pripravili dobré podmienky v etapovom meste Košice - sú to členovia Automotoklubu VSŽ, ktorí majú s organizovaním automobilových súťaží dlhoročné skúsenosti.

SkryťVypnúť reklamu

Zaujímavosťou tejto rely je, že v nej spolu so súťažnými vozidlami kategórie classic (teda vyrobenými pred rokom 1971) súťažia aj moderné vozidlá skupiny N - ide o sériovo vyrábané vozidlá, na ktorých možno vykonať len isté úpravy (jednou z nich je montáž bezpečnostnej klietky).

Na parkovisku za košickým hotelom Slovan pútali pochopiteľne pozornosť najmä tie staršie vozidlá. Košičania so záujmom sledovali koncert skupiny mechanikov, ktorá bez zbytočných slov neuveriteľne intenzívne "makala" pod zdvihnutým vozidlom Holden Monaro z roku 1968 (Holden je austrálska značka, patriaca do koncernu General Motors). Keitha Callinana, ktorý v Austrálii predáva autá a ktorý na túto súťaž prišiel s manželkou Mary-Anne (aby jej, ako vraví, ukázal kus Európy), sa pýtame, čo sa stalo. "odišla nám spojka, a to už po druhý raz", hovorí Keith, "pretože sériová spojka nestačí výkonu nášho motora. Ale už v Istanbule nás bude čakať silnejšie dimenzovaná spojka." Keď je po približne trojhodinovej práci spojka vymenená, ponúka nám Keith zvezenie sa okolo "bloku", čo v tomto prípade znamená okolo hotela Slovan. Krátka jazda v 34-ročnom Monare, ktorého 5,8-litrový vidlicový osemvalec vyvíja výkon okolo 310 kW a ktoré dosahuje maximálnu rýchlosť temer 210 km/h, je skutočným zážitkom - a to aj vďaka neuveriteľne burácajúcemu motoru, ktorý "otáča" hlavy chodcov.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalším zaujímavým vozidlom na parkovisku je klasický Porsche 911, vyrobený v roku 1969 a poháňaný vzduchom chladeným 2,4-litrovým plochým šesťvalcom. Za volantom tohto vozidla prišiel do Košíc Angličan Ray Bellm, ktorého sa pýtam na jeho doterajšiu kariéru. "Deväť ráz som sa zúčastnil 24-hodinových pretekov v Le Mans," hovorí mohutný Bellm, "pričom štyri razy som získal víťazstvo v triede. Veľmi si cením to, že som dva razy za sebou vyhral náročné preteky na 1000 km v japonskej Suzuke, ale mojím najväčším úspechom je víťazstvo v Majstrovstvách sveta športových automobilov v roku 1996." Bellmovi želáme, aby ho už netrápili problémy s brzdami, ktoré mu komplikovali jazdu v doterajších etapách.

Pristavujeme sa pri ďalšom manželskom páre, ktorý sa zúčastňuje tejto súťaže (za účasť v nej bolo potrebné zaplatiť poriadnu sumu) - sú to James a Moira Inglebyovci, jazdiaci na americkom kultovom aute Ford Mustang z roku 1967. Títo manželia, ktorí inak farmárčia na severe Škótska, už absolvovali súťaže Londýn - Sydney i Londýn - Mexiko, ale vo východnej Európe sú po prvý raz. "Máte tú nádhernú hlavnú ulicu", vraví mi pani Inglebyová.

Tretím manželským párom, ktorý sa zúčastňuje náročného 20-dňového automobilového maratónu, sú trojnásobní veteráni rely Londýn - Sydney Angličania Peter Hall a Mary Hallová, jazdiaci na vozidle Ford Escort. Ďalšími automobilovými klasikmi boli prvý model Ford Cortina, Volvo 122 i Ford Escort RS1600. Ďalší z Escortov už do Košíc nedošiel, pretože jeho posádka v Česku havarovala, pričom spolujazdec skončil v nemocnici. Medzi vozidlami s pohonom všetkých štyroch kolies, tvoriacich zvláštnu kategóriu Challenge (v nej absolvujú vozidlá namiesto rýchlostných skúšok jazdy pravidelnosti), bol aj najnovší Land Rover Discovery model 2003, pilotovaný Joanne Crossovou, ktorá je vo firme Land Rover manažérkou pre vzťahy s verejnosťou. Slečna Crossová nám povedala, že účasť jej posádky, v ktorej sa ako navigátorky striedajú britské novinárky, je súčasťou podpory organizácie Cancer Research UK, ktorá je najväčšou inštitúciou na výskum rakoviny na celom svete. Po skončený tejto súťaže bude Land Rover predaný a výťažok z predaja bude venovaný spomenutej organizácii.

Súčasťou tohto automobilového maratónu je aj 40 rýchlostných skúšok s celkovou dĺžkou okolo 700 km - v priemere teda dve skúšky v každej etape. Pred nedeľňajším presunom do maďarského Mátrafüredu absolvovali posádky dve rýchlostné skúšky na našom území. Účastníci rely, s ktorými sme hovorili, však svorne tvrdili, že im - temer v duchu olympijského hesla - nejde ani tak o víťazstvo, ako o "fun", čiže ľudovo povedané o špás či radosť z účasti. A tak zaželajme účastníkom automobilového maratónu Od polnočného slnka k Červenému moru, aby ich všetkých 21. júna v cieli v jordánskej Akabe "odmávol" korunný princ Faisal.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 182
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 11 185
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 445
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 154
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 963
  6. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 2 429
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 364
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 350
  1. Viktor Pamula: Posledný návrat k hodnotiacej konferencií SFPA
  2. Seniori v pohybe: Blízkosť lieči
  3. Vladimír Bojničan: Bez dôslednej sekularity niet slobodnej demokracie
  4. Anton Kovalčík: Druhá svetová a James Bond z Vatikánu. Prvá časť.
  5. Tomáš Susko: Slnko v sieti pre Vlny? Prečo ocenený scenár nefunguje.
  6. Soňa Kallová: Zelený štvrtok v Tesco
  7. Michal Michňák: Vlastné bývanie? Pre mnohých Slovákov už len sen
  8. Eva Bachletová: Veľkonočný zázrak života
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 46 169
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 28 160
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 20 674
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 713
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 764
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 915
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 392
  8. Ivan Mlynár: Nové útoky Roberta Fica na Jána Čurillu, môžu úzko súvisieť s Mona Lysou, alebo so sochou Michelangelovho Dávida. 8 697
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Viktor Pamula: Posledný návrat k hodnotiacej konferencií SFPA
  2. Seniori v pohybe: Blízkosť lieči
  3. Vladimír Bojničan: Bez dôslednej sekularity niet slobodnej demokracie
  4. Anton Kovalčík: Druhá svetová a James Bond z Vatikánu. Prvá časť.
  5. Tomáš Susko: Slnko v sieti pre Vlny? Prečo ocenený scenár nefunguje.
  6. Soňa Kallová: Zelený štvrtok v Tesco
  7. Michal Michňák: Vlastné bývanie? Pre mnohých Slovákov už len sen
  8. Eva Bachletová: Veľkonočný zázrak života
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 46 169
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 28 160
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 20 674
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 713
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 764
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 915
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 392
  8. Ivan Mlynár: Nové útoky Roberta Fica na Jána Čurillu, môžu úzko súvisieť s Mona Lysou, alebo so sochou Michelangelovho Dávida. 8 697
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu