hlavnej trate z Bratislavy do Košíc na podstatne vyššie prepravné rýchlosti.
"V súčasnosti rekonštruujeme úsek z Bratislavy do Trnavy s finančnou podporou európskeho fondu ISPA vo výške takmer 42 miliónov eúr. Pritom spolufinancovanie slovenskej strany predstavuje viac ako 400 miliónov korún. Nasledovať bude ďalší úsek do Piešťan s uvažovanou tranžou s limitom ďalších 50 miliónov eúr. Verejnú súťaž na tento projekt plánujeme vyhlásiť najneskôr v budúcom roku," hovorí J. Keresteš.
Úsek Bratislava - Žilina by mal byť zrekonštruovaný do roku 2005 tak, aby na ňom mohli vlaky jazdiť rýchlosťou 160 až 200 kilometrov za hodinu. Najvyššiu spomínanú rýchlosť by mali dosahovať špeciálne súpravy s výklopnými nápravami.
Ako uviedol vedúci delegácie Európskej komisie v Bratislave Eric Van der Linden počas prehliadky trate, rezort dopravy je najlepšie pripravený absorbovať finančnú pomoc od únie. V tejto oblasti je podľa neho Slovensko na čele všetkých kandidátskych krajín.
"Veľvyslanec vyjadril želanie, aby aj ostatné slovenské rezorty vytvorili podobné podmienky na čerpanie prostriedkov z európskych fondov. V takom prípade budú tieto fondy po vstupe do EÚ pre Slovensko predstavovať efektívnu a nie iba teoretickú pomoc. Európska komisia podporuje modernizáciu hlavného železničného ťahu SR vzhľadom na to, že je súčasťou piateho európskeho dopravného koridoru," dodal J. Keresteš.
Podľa námestníka generálneho riaditeľa ŽSR Ladislava Dimuna bude celková rekonštrukcia spočívať okrem úprav telesa železníc aj v budovaní odchodov pre cestujúcich na všetkých zastávkach a vo výstavbe mimoúrovňových prejazdov.
"Na východnom a strednom Slovensku bude v tejto etape pokračovať najmä modernizácia zabezpečovacích zariadení železníc. Tie sú v nie najlepšom stave, obnovu potrebujú ako soľ," vraví L. Dimun.
Autor: krs
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.