Jozef MURÁNSKY
Prešov - Aj keď sú škandály v našej spoločnosti na dennom poriadku, tentoraz sa jeden konal bez toho, aby šokoval, ale naopak, skôr preto aby oslovil. Reč je o Škandále, ktorý majú na svedomí prešovskí výtvarníci Dušan Očkovič, Fero Vaško a Tomáš Klima a v neposlednom rade aj "dobrý duch" a mecenáš umenia Igor Miščík.
Takmer tri roky ostali pre oči priaznivcov trojice umelcov, ktorá sa vzájomne inšpiruje už tucet rokov, utajené ich diela, aby sa naplno prezentovali v Škandále, či Kríze stredného veku?!, ktorý je nabitý vnútornou emocionalitou (Fero Vaško - Zas si smutná ...?), vyzývavosťou (Dušan Očkovič - Štyri ročné obdobia) a jemnou, takmer nebadanou nežnosťou (Tomáš Klima - plastiky).
Samotná vernisáž mala atypický priebeh nielen tým, že hlavným menu bola "slovenská tequila", teda chlieb s masťou, soľou a cibuľou, ale predovšetkým atmosférou, ktorú skvele vycítil Igor Miščík a nonšalantne Škandál otvoril: "Títo umelci dlho čakali na chvíľu, ktorá potvrdí oprávnenosť ich ambícií osloviť svet." K tomu treba dodať, že sa o to nemalou mierou postaral aj on sám, pretože vystavené exponáty boli v drvivej miere z jeho súkromnej zbierky.
Lídrom Škandálu, ak sa to dá tak nazvať, je Prešovčanom dobre známy Dušan "Oko" Očkovič, ktorý sa prezentoval okrem spomínaného cyklu Štyri ročné obdobia aj takmer nesúvisiacimi súvislosťami Próóózit! Škandál či Kríza stredného veku. Okove vecičky nenechajú ľahostajného nikoho z okoloidúcich. Na prvý pohľad ľúbivé akrylové maľby ´šmrncnuté´ neodolateľnou insitnosťou sú však v svojej podstate oveľa hlbšie akoby sa zdalo. Neuveriteľný, až filmársky zmysel pre detail, "naOko" nesúvisiaci s dejom obrazu, posúvajú jeho diela oveľa ďalej ako len na prvoplánový vizuálny dojem.
Úplne z iného súdka sú veci Fera Vaška. Neodolateľná, silne sugestívna Zas si smutná...?, je vyvažovaná až surrealistickými Nočnými morami I, II, ktoré sú vnútorné nabité energiou ako z elektrárne. Fero je v mnohom komplikovanejší ako jeho súputnik Oko, vo výraze emocionálnejší, ba až expresívny, ale s neskonalou dávkou poézie. Ak by Fero svoje veci prezentoval v ére psychodelického rocku, bol by rozhodne dvorný "cover" autor tých najlepších obalov LP, či bukletov k nim.
Tretím z autorov je najmenej nápadný, tematicky vyhranený a akoby uzavretý do seba a do svojich plastík, Tomáš Klima. Ak hovoríme o plastikách dominuje v nich figurálny motív: žena, žena matka, žena symbol, žena inšpirácia. Tomáš je jeden z mála "čistých" autorov, ktorý svoje veci nevnucuje, jeho láska kameň vo všetkých podobách, je doslova hladkaný autorovou rukou do pôsobivých kreácií, ktoré sú síce nevynikajú kolosálnymi rozmermi, ale triafajú presne do živého. Nádherne opracované plastiky majú ešte jednu výnimočnú vlastnosť. Sú totiž kedykoľvek použiteľné ako brilantná ozdoba interiéru a okrem estetického zážitku ponúkajú aj nie celkom obvyklý rozmer funkcionalizmu. Tomáš sa okrem plastík venuje aj kresbe kolorovaných akvarelov, kde je dominantnou témou jeho rodné mesto Prešov. Doposiaľ ich vytvoril viac ako tristo a predstavujú neošúchaný a stereotypom neznudený pohľad na naše mesto z tých najrôznejších zákutí a pozícií.
Škandál okrem výtvarníkov sprevádzala aj muzika, o ktorú sa postarali Jožo Juščák a Rudo Bašista, ktorých postupne v jamm sessionovej nálade doplnili Mišo Smolej, Igor Miščík, Tomáš Klima a po desaťročnej odmlke aj prešovská gitarová legenda Ago. Keďže škandály nekončia na počkanie, aj tento výtvarnícky, ktorý Oko charakterizoval ako: "Kajne inštalacion, pouze pikčrs und sochen", bude mať v Sejf klube ešte niekoľkodňové pokračovanie.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.