Ako sme vás už informovali, títo ľudia, ktorí vykonávajú činnosť vo verejnom záujme, si chceli k výplate prilepšiť naozaj neštadnardným spôsobom. Na ich počiny sme upozornili vedenie spoločnosti SAD, keďže sa nám do rúk dostala videokazeta, ktorá usvedčuje dvoch vodičov, že za prepravu ľudí síce peniaze berú, ale lístky na oplátku nevydávajú.
Tento proces však už aspoň pre jedného a snáď i druhého z dvojice možný nebude. Aj keď vymyslené to mali skutočne dobre, jeden zo zamestnancov dostal výpoveď, druhý už jazdí na inej trase.
Vedenie SAD Košice najprv nechcelo veriť, k čomu za jeho chrbtom dochádza. Neskôr pripustilo, že z času na čas na niečo podobné prídu, no obviniť vodiča z podvodu je kvôli nedostatku dôkazov veľmi ťažké.
Aj kvôli tomu sa vybral dopravný námestník SAD Ing. Ján Štofančík na kontrolu, aby si potvrdil, že to, čo videl na obrazovke, je skutočne pravda. Mal šťastie, počas kontroly jedného z vodičov načapal priamo pri čine. "Cestujúci v autobuse lístky nemali, avšak potvrdili mi, že k tomu dochádza. Vodič zaplatil pokutu a následne dostal výpoveď. Druhý z vodičov, ktorý na kazete figuroval, obišiel lepšie. Aj keď sa po prezretí videokazety nebránil, dostal pokutu a jazdí na inej trase. Vie, že si na neho posvietime," hovorí J. Štofančík. "Dúfam, že to prestane. To máte - obrazne povedané - ako keď lapáte potkana, jedného trafíte a ostatné už nevylezú. Vodiči sú si vedomí, že môžu prísť o prácu a takéto počiny sa im vôbec nevyplatia."
Na trase z Košíc do obce v okolí či späť, kde vyjde lístok na osem korún, sa točil biznis jedna radosť. Osoba, ktorá do autobusu nastúpila, vložila vodičovi do ruky osem korún. Ten však vydal tri koruny bez lístka a zisk putoval do jeho vrecka. Spokojní boli obaja, no SAD vykazovala takéto spoje ako stratové, čím hrozilo ich zrušenie. Vodičom sa však určite oplatilo privyrobiť si nekalým spôsobom. Veď ak tak denne urobil s dvadsiatimi cestujúcimi, mesačne mal vo vrecku 2 000 korún. Možno viac, možno menej, otázkou však zostáva, koľko zamestnancov SAD si takto prilepšovalo, či stále prilepšuje. V honbe za vidinou vlastného zisku sa však nehľadí na cestujúcich z neraz zastrčených obcí, ktoré nesídlia na hlavnej prepravnej trase. Ak totiž nie je spoj ziskový - čo pri takomto spôsobe ani byť nemôže - dopravca pristúpi k jeho zrušeniu. Vodič dostane novú linku a občanom obce zostanú oči pre plač.
"Škoda, že nemáme viacero podnetov od zákazníkov. Len tak je totiž možné vylúčiť podobné praktiky. My sa síce snažíme určité kroky robiť, no neraz sa to míňa účinku. Vodiči majú všetko dobre zmapované, pomáha im komunikácia prostredníctvom mobilných telefónov. V každom autobuse kontrolu mať nemôžeme, aj keď vieme o tom, že si také veci vodiči dovoľujú na ranných a posledných spojoch."
V minulosti už vedenie SAD kvôli podobným praktikám prepustilo viacero vodičov. Teraz však majú vodiči náskok v prístupe k informáciám a v ich prenose. Stačí, že sa varujú mobilmi a kontrola nemá šancu.
"Keďže väčšinou ide o spoje, ktoré sú beztak najmenej hospodárne, ľudia sa zahrávajú s ohňom. Musia si uvedomiť, či chcú cestovať lacnejšie chvíľu, alebo za normálnu cenu mať spoj domov zabezpečený."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.