telekomunikácií.
Dzurinda v nedeľu po rokovaní Prezídia SDKÚ novinárom povedal, že ide o vyvodenie politickej zodpovednosti voči ministrovi za kauzu tendra na nákup 35 ľahkých motorových jednotiek pre Železničnú spoločnosť, a.s. (ZSSK).
Macejko a skupina ľudí vo vedení ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDTP) podľa premiéra nenáležitým spôsobom zasahovali do príslušného tendra. Železnice SR a následne ZSSK sú firmami, ktoré vznikli z osobitného zákona a MDPT môže na ne uplatňovať svoj vplyv iba nepriamo, napríklad prostredníctvom postu predsedu Dozornej rady.
"Ale organizátorom, vyhlasovateľom, a teda aj vyhodnotiteľom tendra nie je ministerstvo," zdôraznil Dzurinda. "Až som bol prekvapený, ako zásadným spôsobom prekročil minister a úradníci z jeho okolia svoje kompetencie. Je neprípustné takto zasahovať do organizácie, ktorá spadá do príslušného rezortu," vyhlásil premiér.
Minister podľa neho nevyužil možnosti, ktoré má voči generálnemu riaditeľovi ZSSK, ale "z druhej strany mu významným spôsobom bránil ukončiť tender". Dzurinda tiež zistil, že s potenciálnym nadobúdateľom rokovali ľudia, ktorí nikdy nemali mať s tendrom nič spoločné.
Dzurinda včera na Generálnej prokuratúre (GP) SR podal trestné oznámenie v súvislosti s tendrom na dodávku 35 ľahkých motorových vlakov pre Železničnú spoločnosť (ZSSK). Z oznámenia vyplýva, že ide o podozrenie z trestného činu súvisiaceho s korupciou, ktorého sa mal dopustiť zatiaľ neznámy páchateľ.
Dzurindu na jeho žiadosť vypočula prokurátorka GP. Vysvetlil svoje poznatky týkajúce sa tendra, ktoré podľa riaditeľky kancelárie generálneho prokurátora SR Daniely Špačkovej zodpovedajú už zverejneným tvrdeniam. Po oboznámení sa s podkladmi generálny prokurátor Milan Hanzel rozhodol, že preverenie Dzurindovho oznámenia vykoná protikorupčný prokurátor GP SR.
Podľa Dzurindu je dosť dôvodov domnievať sa, že informácie, ktoré o tendri podal Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ), boli nepravdivé. Položil tiež otázku, či bolo konanie NKÚ v súlade so zákonmi. "Je to orgán kompetentný rozhodovať o tom, či má byť tender dokončený alebo nemá?" spýtal sa Dzurinda, podľa ktorého je to len a len kompetencia vyhlasovateľa tendra, teda ZSSK.
Pôvodné Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) vyhlásili 23. júla minulého roka verejnú súťaž na dodávku ľahkých motorových vlakov pre osobnú dopravu. Víťaz bol vyhlásený 9. januára tohto roka a stalo sa ním konzorcium DMU GTW Slovensko, tvorené slovenskou spoločnosťou ŽOS Vrútky a švajčiarskou Stadler AG, Busnang. Voči objektívnosti tohto výberu namietal ďalší účastník - konzorcium spoločností ŽOS Zvolen a francúzskej firmy Alstom, ako aj minister Macejko, ktorý deklaroval svoj záujem na tom, aby bola súťaž prehodnotená a vyhral ju najlepší dodávateľ.
Vo veci sa angažoval aj NKÚ, ktorý dostal anonymný podnet a svoje stanovisko adresoval Macejkovi. Podľa medializovaných informácií vo svojej správe konštatoval, že ZSSK uprednostnila pri rokovacom konaní ponuku o 822 miliónov korún drahšiu ako ostatné. NKÚ uviedol, že ponuka konkurenčného Alstomu bola priaznivejšia aj z hľadiska technickej úrovne, obstarávacích nákladov i nákladov na normohodiny pri údržbe. Konzorcium DMU GTW ponúklo podľa NKÚ výhodnejší projekt len v nákladoch na materiál pri údržbe vlakov.
Podľa minulotýždňového vyjadrenia predsedu NKÚ Jozefa Stahla pre Televíziu Markíza existuje v tejto veci dôvodné podozrenie z korupcie alebo klientelizmu.
Podľa iných medializovaných informácií ponúklo DMU GTW dodávku vlakov za 4,406 miliardy Sk pri prevádzkových nákladoch 1,074 miliardy Sk, spolu 5,480 miliardy Sk. Náklady na údržbu Alstomu predstavovali 2,707 miliardy Sk, pri cene za predmet obstarania 3,584 miliardy Sk, teda celkovo 6,291 miliardy Sk. Podľa tohto zdroja je drahšia ponuka Alstomu o 811 miliónov Sk. Šéf výberovej komisie, riaditeľ divízie železničných koľajových vozidiel ZSSK a premiérov brat Miroslav Dzurinda však potvrdil, že jedna zo spoločností svoju ponuku v priebehu rokovacieho konania dodatočne zmenila.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.