útočiť na moju osobu s tým, že zvažuje podanie trestného oznámenia pre zverejnenie údajov, ktoré mnou zverejnené neboli," vyhlásil na včerajšej tlačovej besede predseda NKÚ Jozef Stahl. Podľa jeho slov si riaditeľ divízie železničných koľajových vozidiel Železničnej spoločnosti (ZSSK) Miroslav Dzurinda neuvedomil skutočnosť, že k stanovisku NKÚ k tendru mali prístup aj ľudia z ministerstva dopravy. Stanoviskom podľa Stahla disponovala aj ZSSK. "Čudujem sa preto, že M. Dzurinda nezahrnul do podozrenia aj svojich spolupracovníkov," dodal.
"Ako sa toto stanovisko dostalo do médií, neviem," povedal. Stahl tvrdí, že ním zverejnené informácie v médiách boli len odpovede na otázky novinárov. Predseda NKÚ tým podľa vlastných slov iba rešpektoval zákon o slobodnom prístupe k informáciám, podľa ktorého je povinný podať informácie na základe vyžiadania. "Na konkrétnu otázku, konkrétna odpoveď. To, ako sa médiá pýtajú a z čoho vychádzajú, nemôžem ovplyvniť. Otázky odzneli a ja som musel na ne odpovedať."
NKÚ sa podľa Stahla tendrom začal zaoberať na základe anonymného podania. V jeho dôsledku úrad požiadal ZSSK o podklady súvisiace s obstarávaním vlakov. NKÚ vo svojom stanovisku odporučil ministerstvu dopravy, aby sa obrátil na nezávislý subjekt, napríklad Žilinskú univerzitu so žiadosťou o vypracovanie súdnoznaleckého posudku. NKÚ podľa svojho predsedu čaká na posudok súdnoznaleckého orgánu, ktorý bude musieť každý rešpektovať. "Nevstupujeme do žiadnych kontaktov s uchádzačmi o dodávku, pretože to nie sú pre nás partneri z vecného hľadiska. Pre nás v tejto veci je kompetentným subjektom ZSSK," zdôraznil.
O tendri hovoril Stahl v stredu aj s premiérom Mikulášom Dzurindom. Rokoval i s predsedníčkou Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) Rozáliou Molnárovou a o stanovisku NKÚ informoval aj prezidenta Rudolfa Schustera. ÚVO podľa svojej predsedníčky však zatiaľ nedostal podnet na začatie kontroly tendra.
"Vyhľadávaciu činnosť úrad v súčasnosti nerobí. Zaoberáme sa len vecami, o ktorých dostane úrad písomné oznámenie. Keď dostaneme podnet, môžeme vykonať kontrolu, či sa dodržiava zákon," konštatovala.
Predseda NKÚ v liste z 27. mája upozornil ministra dopravy Jozefa Macejku na netransparentný priebeh tendra. V súťaži na dodávku 35 ľahkých motorových jednotiek pre ZSSK v prílohe listu Stahl v troch zo štyroch bodov hodnotí ako výhodnejšiu ponuku spoločnosti Alstom. Konzorcium DMU-GTW Stahl zhodnotil lepšie v oblasti nákladov na materiál. Podľa predsedu NKÚ je však rozdiel v nákladoch na materiál spochybniteľný a je nepravdepodobné, že sú náklady reálne. Náklady na materiál do 1 mil. vykonaných kilometrov sú pri ponuke firmy Alstom takmer 13,4 mil. Sk, konzorcium ponúkalo 3,9 mil. Sk. "Nie je zrejmé, či uvedená doba používania 30 rokov nebola zvolená účelovo, keďže doba odpisovania ľahkých motorových jednotiek je v súčasnosti 15 rokov a do roku 2003 sa zníži na 12 rokov," tvrdí v liste Stahl. Reálnosť tohto parametra spochybnil na pondelkovej tlačovej besede aj minister dopravy J. Macejko.
Podľa informácií, ktoré agentúre SITA poskytol zdroj blízky konzorciu DMU-GTW, spočíva rozdiel v nákladnosti prevádzky v systéme pohonu jednotiek, ktorý je odlišný od systému Alstom a "efektívnejší". Jednotky Alstom disponujú hydromechanickým dieselovým pohonom, vlaky konzorcia majú elektrický diesel. To podľa zdroja spôsobuje rozdiel v oblasti akcelerácie a náročnosti na údržbu v prospech konzorcia.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.