Korzár logo Korzár

Jules Verne poletí do vesmíru

Vizionársky francúzsky spisovateľ Jules Verne, ktorého diela hltajú deti na celom svete, sníval a písal aj o letoch do vesmíru. Uskutočnenia svojich

vesmírnych snov s však Verne nedožil - zomrel v roku 1905, keď sa človek ešte len učil lietať vo vzduchu a na vesmírne putovania nepomýšľal. V roku 2004 sa však Jules Verne predsa len do vesmíru dostane, pretože menom tohto velikána svetovej literatúry bude nazvaná prvá operačná automatická nákladná loď, ktorú vyvíja Európska kozmická agentúra ESA a ktorá bude dopravovať náklad na medzinárodnú vesmírnu stanicu ISS (International Space Station).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Novovyvíjaná nákladná loď má oficiálny názov Automated Transfer Vehicle (ATV), čiže automatizovaný prepravný prostriedok, a vyvíja ju konzorcium temer 40 firiem pod vedením francúzskej firmy Aerospatiale. Medzi firmami, ktoré sa na vývoji ATV podieľajú, sú aj ruské a americké firmy. Samotná loď ATV je dlhá temer 10 metrov, má priemer 4,5 metra a hmotnosť 20,5 tony. Počas letu k ISS sa rozvinú solárne články, ktoré zásobujú ATV elektrickou energiou a ktoré majú rozpätie 22,3 metra. Konšrukčne je táto loď odvodená od talianskeho viacúčelového logistického modulu, ktorý sa už v spojení s ISS používa. Nová loď bude schopná k stanici ISS, krúžiacej na obežnej dráhe okolo Zeme, dopraviť až 6,5 tony zásob, ktoré budú tvorené vedeckými prístrojmi, pitnou vodou (840 kg), kyslíkom a palivom. Loď bude vypustená francúzskou nosnou raketou Ariane z kozmodrómu Kourou vo Francúzskej Guayane (v Južnej Amerike) a po automaickom spojení so stanicou ISS ostane k nej pripojená až šesť mesiacov, pričom sa postupne bude napĺňať odpadom. Po naplnení až 6,5 tonami odpadu sa ATV od vesmírnej stanice odpojí a pri návrate preletom cez husté vrstvy atmosféry zhorí - návratová dráha sa pritom stanoví tak, aby k tomuto zhoreniu došlo nad oceánom. Loď ATV je vystrojená autonómnym a veľmi presným navigačným a navádzacím systémom a na jej manévrovanie slúžia štyri hlavné raketové motory a 28 pomocných motorov. Vlastný približovací manéver sa začne vtedy, keď bude loď ATV približne 30 kilometrov za a 5 kilomerov pod dráhou stanice ISS. Potom sa loď počas dvoch obletov bude pomaly približovať k ISS, pričom vzájomná rýchlosť oboch telies bude približne zodpovedať rýchlosti chôdze. K spojeniu oboch vesmírnych telies dôjde úplne automaticky. Pri akýchkoľvek nepredvídaných problémoch prerušia riadiace počítače približovací manéver a spustí sa sekvencia tzv. antikolíznych manévrov, ktoré majú zabezpečiť najmä to, aby obe vesmírne telesá do seba nenarazili. Prerušiť približovací a spojovací manéver môže však aj posádka ISS. Predpokladá sa však hladký priebeh celého spojovania, pretože nový optický navádzací systém vraj pracuje s milimetrovou presnosťou. Spojovací uzol má rovnakú konštrukciu ako osvedčené spojovacie uzly ruskej nákladnej automatickej lode Progres, ktorá sa na dopravu nákladov do vesmíru úspešne použila už približne sto ráz. Treba spomenúť aj to, že po ruskom Progrese je európska loď ATV len druhou automatickou nákladnou loďou na vesmírnu prepravu - Američania takýto automaticky pracujúci zásobovací modul nemajú. Pretože nákladová sekcia lode ATV, ktorá má objem 45 m3, je pretlakovaná, môžu do nej - po jej pripojení k ISS - kozmonauti vstupovať. Keby sa na vesmírnej stanici ISS vyskytli nejaké vážnejšie problémy, mohla by loďATV teoreticky slúžiť aj ako akýsi dočasný „útulok" pre posádku ISS. Takúto možnosť použitia ATV v súčasnosti intenzívne študuje americká vesmírna agentúra NASA. Predpokladá sa, že ESA nechá vyrobiť aspoň osem lodí ATV, ktoré by mali ku kozmickej stanici ISS štartovať približne každých 15 mesiacov. Prvý skúšobný let európskej transportnej lode, ktorej vývoj stojí 600 miliónov eúr, sa má uskutočniť v októbri 2002. Prvý už skutočný zásobovací let k ISS sa uskutoční v roku 2004, a to práve loďou s menom Jules Verne.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem dopravy zásob bude ATV slúžiť ešte inému, ale nemenej významnému účelu. Obežná dráha vesmírnej stanice ISS sa totiž v dôsledku odporu zvyškových častíc atmosféry každý deň znižuje o približne 200 metrov. Preto treba stanicu z času na čas takpovediac „zdvihnúť" na vyššiu dráhu. Na to poslúžia motory pripojenej lode ATV, ktoré krátkodobým zapálením upravia dráhu ISS tak, aby opäť mala požadované parametre.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 956
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 491
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 328
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 575
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 862
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 291
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 007
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 768
  1. Ján Karas: Mýtus o rovnakom štarte: O tých, čo bežia bosí za dôstojnosťou
  2. Jozef Huljak: Apple Intelligence v Číne: Prečo si Apple vybral Alibabu a ako geopolitika ovplyvňuje nasadenie AI v iPhonoch
  3. Martin Fronk: Dolná Strehová nie je len o termálnej vode. Tu sa zrodila Tragédia človeka!
  4. Viktor Pamula: Ako mestská televízia vláde pomáha
  5. Ondřej Havelka: Nahota a fascinující tradice. Kultura a náboženství u Čadského jezera
  6. Otilia Horrocks: Poplach v Smere SD spôsobil Europoslanec p.T. Zdechovský / plus 2 x video/
  7. František Kukura: Konformizmus: Ako si pomaly zradíš dušu a ešte sa pri tom usmievaš
  8. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 76 984
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 778
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 186
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 166
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 048
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 9 237
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 6 045
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 5 762
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Karas: Mýtus o rovnakom štarte: O tých, čo bežia bosí za dôstojnosťou
  2. Jozef Huljak: Apple Intelligence v Číne: Prečo si Apple vybral Alibabu a ako geopolitika ovplyvňuje nasadenie AI v iPhonoch
  3. Martin Fronk: Dolná Strehová nie je len o termálnej vode. Tu sa zrodila Tragédia človeka!
  4. Viktor Pamula: Ako mestská televízia vláde pomáha
  5. Ondřej Havelka: Nahota a fascinující tradice. Kultura a náboženství u Čadského jezera
  6. Otilia Horrocks: Poplach v Smere SD spôsobil Europoslanec p.T. Zdechovský / plus 2 x video/
  7. František Kukura: Konformizmus: Ako si pomaly zradíš dušu a ešte sa pri tom usmievaš
  8. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 76 984
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 778
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 186
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 166
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 048
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 9 237
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 6 045
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 5 762
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu