umožňujúce výber hotovosti v bankomatoch, elektronické bankovníctvo či platenie platobnými kartami v maloobchodnej sieti majú za cieľ zvýšiť komfort zákazníka a na strane druhej odbúrať prácnosť vybavovania jednotlivých príkazov na samotných pracoviskách bánk. Aj preto sa logicky očakáva, že banky budú na trh prichádzať stále s novými a lacnejšími produktmi, kde už bude priamy kontakt zákazníka a pracovníka banky odbúraný. Väčšina klientov bánk uvítala možnosť platenia za tovar v maloobchodnej sieti prostredníctvom platobných kariet. Obzvlášť, keď banky deklarovali, že takáto platba za tovar nie je, podobne ako v zahraničí, spoplatňovaná.
Pravdou však je, že je to celé trochu inak. Táto samotná transakcia spoplatňovaná síce nie je, nákupom tovaru však dochádza k pohybu na účte a za toto si už veru banky peniažky pýtajú. V praxi to znamená, že za každý nákup, ktorý zaplatíte v obchode kartou, si od vás banky vyžiadajú poplatok v rozpätí od 1,5 do 4 korún v závislosti od toho, ktorú banku ste si vybrali. Ak by ste teda každý deň urobili len jeden nákup platený kartou a vaša banka by si za pohyb na účte účtovala napríklad 4 koruny, za mesiac tak prídete o 120 korún. Práve toľko zaplatíte za službu, o ktorej si myslí drvivá väčšina zákazníkov, že je zadarmo.
Oslovili sme za všetky aspoň tri banky, aby sme zistili, ako spoplatňujú pohyby na účte a či o výbere týchto poplatkov klientov vopred informovali. No a keďže už naplno frčí letná dovolenková sezóna a my čoraz častejšie namiesto hotovosti berieme so sebou do zahraničia platobné karty, zaujímalo nás, ako je to pri nákupe tovaru a platbe platobnou kartou v maloobchodnej sieti v zahraničí.
Hovorca Slovenskej sporiteľne Peter Švec: "Klient platí za účtovnú položku, ktorá v súčasnosti predstavuje tri koruny. Ide o poplatok za obrat na účte klienta, nie za platbu kartou. Nulový poplatok je za platbu kartou aj v zahraničných krajinách. Čo sa týka informovania klientov, informácie tohto druhu sú súčasťou Sadzobníka poplatkov Slovenskej sporiteľne, na zmeny v sadzobníku sme upozorňovali klientov v ich výpisoch z účtov za mesiac apríl."
Hovorca VÚB Marián Horváth: "Táto účtovná položka je u podnikateľov i obyvateľov spoplatňovaná sumou tri koruny. Rovnako je to, ak platia klienti platobnými kartami v zahraničí. VÚB v rámci pravidelných výpisov klientom oznamuje, ak medzičasom prišlo k aktualizácii Cenníka VÚB, a.s., a tiež o dátume jeho účinnosti. Úlohou klienta samotného je potom zistiť si aktuálne zmeny v cenníku napríklad navštívením niektorej našej pobočky, kde sú Cenníky VÚB, a.s., k dispozícii alebo spojením sa s operátorkou Služby Kontakt."
Hovorca Tatra banky Roman Začka: "Výška účtovnej položky v takomto prípade je štyri koruny, je teda zľavnená o 50 percent v porovnaní s bežnou účtovnou položkou. Pri platbách v zahraničí klient platí len účtovnú položku tak ako pri iných operáciách. Banka si nárokuje transakciu prijať kurzom devíza predaj plus jedno percento, čo je štandardný postup viacerých bánk na vykrývanie kurzových rizík. Čo sa týka informovania našich klientov, účtovná položka je vždy spoplatňovaná, pretože na vykonanie tejto na pohľad jednoduchej transakcie treba uskutočniť viacero náročnejších aktivít ako technologických, tak aj personálnych. Je štandardne uvádzaná v sadzobníku poplatkov. V spôsobe spoplatňovania transakcií platobnou kartou za platby u obchodníkov nedošlo v Tatra banke v posledných rokoch k žiadnej zmene."
Pohyby na účte vyvolané v dôsledku platby platobnou kartou v maloobchodnej sieti spoplatňuje drvivá väčšina našich bánk, svetlou výnimkou je napríklad Poštová banka. Klientov bánk tento systém nebude motivovať k platbe kartami aj za menšie nákupy, pretože čím viac nákupov, tým viac poplatkov. K rozvoju bezhotovostného platobného styku teda tento systém určite neprispeje. Vo verejnosti tak pribúdajú hlasy, že banky sa snažia zarábať najmä vytváraním širokého portfólia služieb a ich následným spoplatňovaním.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.