tejto katastrofy.
Ako informoval predseda komisie a minister priemyslu, vedy a technológií Iľja Klebanov, dokument, ktorý bol na 25 rokov zaradený do kategórie tajný, podpísali v sobotu. Zverejniť sa mohol len záver vyšetrovania, ako s najväčšou pravdepodobnosťou došlo 12. augusta 2000 k nešťastiu v Barentsovom mori so 118 obeťami.
Podľa záverečnej správy komisie spôsobil prvý z dvoch mohutných výbuchov na palube plavidla, nachádzajúceho sa pod morskou hladinou, unikajúci peroxid vodíka z pohonného systému torpéda typu 65-76 (NATO kód: SS-N-16). V dôsledku požiaru na prove Kurska explodovala asi za dve minúty ďalšia munícia, čo zapríčinilo stroskotanie ponorky s výtlakom 14 700 ton.
S týmto záverom súhlasili všetci členovia komisie, podčiarkol Klebanov. Predseda komisie už dva týždne vopred uvádzal ako príčinu nešťastia torpédo kalibru 650 mm prezývané Tolstuška (Tučniačik). Klebanov súčasne definitívne vylúčil ostatné teórie, ako napríklad zrážku Kurska s ponorkou NATO alebo vodnou mínou z čias druhej svetovej vojny. Predovšetkým ruská admiralita sa dlho pridŕžala teórie o zrážke.
Komisia zároveň rozhodla, že zvyšky plavidla - čelná časť s torpédovými komorami, ktoré zostali na mieste jeho záhuby, budú zničené vodnými bombami. Dôvodom je bezpečnosť lodnej premávky v na ryby bohatých polárnych vodách. Väčšiu časť trupu Kurska vyzdvihli v októbri minulého roka a dopravili na súš.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.