Korzár logo Korzár

Eldorado končí

Z montážneho pásu automobilky Cadillac v Lansingu zišiel koncom apríla posledný vyrobený automobil s označením Eldorado. Tým sa končí temer 50-ročná

história modelu, ktorý sa značnou mierou podieľal na vytváraní imidžu firmy Cadillac ako výrobcu tých najluxusnejších vozidiel. Prvé Eldorado bolo hviezdou newyorskej automobilovej výstavy Motorama v roku 1953 išlo o špeciálnu luxusnú verziu dvojsedadlového kabrioletu na báze typu 62, ktorá sa vyznačovala panoramatickým predným oknom a tuhým krytom priestoru pre zloženú plátenú striešku. Predalo sa však len 532týchto vozidiel, ktoré sa predávali za na vtedajšie pomery astronomickú cenu 7750 dolárov to bolo dva razy toľko ako stál typický Cadillac. Lepšie sa Eldo tak Eldorado prezývali predávalo v ďalšom roku, keď jeho cena klesla na 4738 dolárov. Už prvé modely Eldorado sa vyznačovali jedným z najoriginálnejších amerických automobilových dizajnérskych prvkov zadným "plutvami". Tieto plutvy, inšpirované vraj zvislou chvostovou plochou stíhacieho lietadla P-38 Lightning, sa neustále zväčšovali a maximálne rozmery dosiahli na modeli Eldorado Biarritz z roku 1959 (na obrázku). Zaujímavé je, že japonskí a európski výrobcovia takéto plutvy, ktoré sa stali trvalou súčasťou americkej populárnej kultúry, v podstate nikdy neprevzali.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Eldorado model 2002 sa vyrábalo ako luxusné kupé, poháňané vpredu narieč uloženým vidlicovým osemvalcom. Motor, zhotovený z ľahkých hliníkových zliatin, mal zdvihový objem 4565 cm3, vyvíjal maximálny výkon 224 kW a poháňal predné kolesá prostredníctvom štvorstupňovej automatickej prevodovky. Posledné vyrobené Eldorado, pomenované po rozprávkovej, zlatom oplývajúcej krajine, bude exponátom múzea značky Cadillac. Predposledné Eldorado si kúpil Nicola Bulgari, viceprezident talianskej firmy Bulgari, vyrábajúcej značkovú kozmetiku, šperky a hodinky. Miesto Eldorada v sortimente značky Cadillac zaujme od polovice budúceho roka nový luxusný roadster XLR. No a na montážnej linke, z ktorej donedávna schádzalo Eldo, sa v blízkej budúcnosti začne montovať nový Chevrolet SSR. (RM)

SkryťVypnúť reklamu

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť krádež či stratu dokladov na dovolenke bez stresu
  2. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  3. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  4. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  5. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom
  6. Operácia očí je riešením pre každú profesiu
  7. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom
  8. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu
  1. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  2. Vzducholoď aj koncert Kaliho? Takto Kaufland oslavuje narodeniny
  3. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  4. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  5. Aplikácia Otvorené drevo potvrdzuje transparentnosť LESY SR
  6. Drevo pod kontrolou: Ako technológia RFID mení vývoz drevnej hmo
  7. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom
  8. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom
  1. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu 9 879
  2. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom 9 537
  3. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta 7 177
  4. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom 5 326
  5. Operácia očí je riešením pre každú profesiu 3 722
  6. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach 2 220
  7. Hodnotenie profesionála: Hotely na Zakynthose prekvapia detailmi 1 911
  8. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb 1 628
  1. Pavel Macko: Nemecká vs. ruská ekonomika: Fakty proti mýtom, ktoré šíri Fico
  2. Rudolfa Vallová: Aj turizmus je o umení. Podnikania!
  3. David Talian: Nie každý manažér vie, ako prežiť 45 minút s ôsmakmi v piatok poobede
  4. Róbert Mačej: Keď poctivá práca bolí
  5. Monika Albertiová: Dobiáš rulez: (a Markíza v pozadí) 1:0 pre zdravý rozum
  6. Ján Valchár: Bol som zablogovaný.
  7. Eitan Levon: Ako OSN cez humanitárnu pomoc vyzbrojuje Hamas
  8. Viktor Pamula: Prečo som vstúpil do politiky ?
  1. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 36 163
  2. Ivo Nesrovnal: Matúš, vďaka za pozvanie, ale pod toto sa nepodpíšem. Ad električka v Petržalke. 31 446
  3. Martin Sukupčák: Ako jeden primátor "urbanizuje" mesto L. Mikuláš 13 845
  4. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú. 11 089
  5. Daniel Guľaš: Drony nad Moskvou: Úderný zásah do ruskej ekonomiky 6 505
  6. Otilia Horrocks: Kto je tu vlastne podozrivý? Matovičovci, ktorí zverejnia mená — alebo tí, čo mlčia? 6 462
  7. Monika Albertiová: Kritika nie je útok: PS versus Hnutie Slovensko. Zas do seba kopú - a Fico sa smeje 5 743
  8. Ján Šeďo: Myslel som si, že v Tatrách konečne parkujeme za rozumné ceny... 5 563
  1. Pavel Macko: Nemecká vs. ruská ekonomika: Fakty proti mýtom, ktoré šíri Fico
  2. Pavel Macko: Prečo rokovania medzi Ukrajinou a Ruskom nikam nevedú?
  3. Marcel Rebro: Slováci dokážu závidieť polosirote rehabilitačný tábor a beznohému protézu
  4. Marcel Rebro: Kaliňákove tanky, Pearl Harbor a slovenský ministerský časostroj
  5. Marcel Rebro: Verím, že dobijeme dobrým ľuďom baterky
  6. Roman Kebísek: Štúr na Slovanskom zjazde r. 1848: Prioritou Slovanov nie je záchrana Rakúska
  7. Post Bellum SK: Priatelia-Maďari, ktorí zohrali kľúčovú rolu počas Nežnej revolúcie
  8. Radko Mačuha: Peter Pellegrini je prezidentom vojny.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu