predstavovať tretiu fázu v prenikaní "ľudovej" značky do vyšších tried. Po športovej limuzíne Passat W8 a luxusnom vozidle Phaeton príde teda v jeseni na trh exkluzívny terénny automobil Touareg.
Touareg je dvojníkom modelu Porsche Cayenne, s ktorým má spoločné časti podvozku, hnacieho mechanizmu, elektrické a elektronické prvky ako aj niektoré karosárske diely (strecha a dvere). Dizajn prednej i zadnej časti vozidiel je však rozdielny, aby sa každý z oboch modelov lepšie identifikoval s imidžovým obrazom príslušnej firmy. Cayenne je so svojimi mimoriadne výkonnými motormi považovaný skôr za športové vozidlo, schopné jazdiť aj v teréne, a svojou cenou sa orientuje na klientelu, ktorá si zvykne kupovať napríklad Range Rover. Podstatne lacnejší Touareg sa vyznačuje mimoriadne dobrými trakčnými vlastnosťami aj v teréne a mal by prilákať najmä tých, ktorí inak pokukujú napríklad po Mercedese triedy M.
Volkswagen Touareg je postavený na podvozku s rázvorom 2860 mm, pričom predné i zadné kolesá sú zavesené na dvojitých priečnych ramenách a odpružené vinutými pružinami. Verzie, poháňané osemvalcovým a desaťvalcovým motorom, sú vystrojené vzduchovým pružiacim systémom, prevzatým z modelu Phaeton. Tento systém môže byť za príplatok doplnený elektronickou reguláciou tlmičov, ktorá napríklad zabezpečuje, že pri jazde v teréne sa vozidlo príliš "nekymáca". Táto regulácia umožňuje okrem iného aj zvýšiť svetlosť podvozku až na 300 mm. Vozidlo sa môže brodiť vodnými tokmi s výškou hladiny až 585 mm. Karoséria je zhotovená prevažne z pozinkovaných oceľových plechov, predná kapota je z hliníka, blatníky sú z plastu. Interiér vozidla je navrhnutý v štýle luxusného modelu Phaeton. Vo veľkých zadných dverách je samostatne otvárateľné okno. Batožinový priestor možno zložením zadných sedadiel zväčšiť z 555 na 1570 litrov. Pod prednou kapotou Touarega môžu pracovať motory s počtom valcov 5, 6, 8, 10 a 12. Pri uvádzaní na trh v novembri tohto roka bude môcť byť vozidlo vystrojené dvomi motormi. Prvým z nich je 3,2-litrový vidlicový šesťvalec, ktorého maximálny výkon je 162 kW. Druhým je päťlitrový turbodieselový vidlicový desaťvalec, ktorý je svojím výkonom 230 kW najvýkonnejším vznetovým motorom na svete, používaným na pohon osobného auta. Začiatkom budúceho roka by k týmto motorom mal pribudnúť nový 2,5-litrový turbodieselový päťvalec výkonu 128 kW a 4,2-litrový vidlicový osemvalec výkonu 228 kW. Neskôr by k tejto štvorici mal pribudnúť aj šesťlitrový motor usporiadania W (teda dvojitý vidlicový moor), ktorého najvyšší výkon je 309 kW. Motor poháňa všetky kolesá prostredníctvom šesťstupňovej manuálnej alebo automatickej prevodovky. Sústava až troch elektronicky ovládaných uzávierok diferenciálov sa stará o to, aby sa výkon motora vždy prenášal na tie kolesá, ktoré majú najlepšie adhézne podmienky. Pri jazde v ťažšom teréne možno zaradiť redukčný prevod. Vozidlo je sériovo vystrojené antiblokovacím a protišmykovým systémom, elekronickým stabilizačným systémom a brzdovým asistentom. Do sériového bezpečnostného výstroja patria predné, bočné a okenné nafukovacie vankúše i aktívne opierky hlavy na predných sedadlách. Touareg je dlhý 4750 mm, široký 1930 mm a vysoký 1720 mm. Verzia poháňaná vznetovým desaťvalcom výkonu 230 kW zrýchli z 0 na 100 km/h len za 7,6 sekundy (vozidlo váži 2,2 tony!) a dosiahne maximálnu rýchlosť 228 km/h. Celková priemerná spotreba sa pritom pohybuje na prijateľnej úrovni 8,8 l/100 km, čo znamená, že s plne natankovanou stolitrovou nádržou je Touareg schopný teoreticky prejsť až 1100 kilometrov. Konečná montáž Touarega sa bude vykonávať v bratislavskom závode firmy Volkswagen firma Porsche si odtiaľ bude odvážať surové karosérie do Lipska, kde bude prebiehať finálna montáž typu Cayenne. Predpokladá sa, že ročne sa dokopy vyrobí okolo 100 000 vozidiel Touareg a Cayenne, pričom až tri štvrtiny tohto počtu pripadnú na lacnejší Touareg.
Našim čitateľom pravdepodobne netreba vysvetľovať, čo znamená názov nového exkluzívneho terénneho Volkswagena. Áno, je to tak toto vozidlo je pomenované po saharských Tuarégoch (v zahraničí sa obvykle používa názov Touareg), ktorí sú označovaní aj za rytierov púšte a ktorí sú na celom svete známi svojou hrdosťou, dôstojnosťou a schopnosťou prispôsobiť sa rôznym životným podmienkam. Názov Touareg má symbolizovať schopnosť nového Volkswagena prispôsobovať sa tým najrozmanitejším jazdným podmienkam. Tuarégovia možno ani netušia, že je podľa nich pomenovaný automobil a celkom iste nemajú ani potuchy o tom, kde leží to mesto, v ktorom sa vozidlo, nesúce ich meno, bude vyrábať. Žiaľ, inak perfektne vymyslený názov Touareg dostal po vlaňajších teroristických útokoch v USA nepredvídaný a nepríjemný nádych. V USA, kde by sa podľa marketingových analýz firmy Volkswagen mal Touareg dobre predávať, je všetko muslimské akosi podozrivé no a Tuarégovia sú zväčša muslimovia...
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.