trestného činu v súvislosti s odkúpením nelukratívnej pohľadávky pôvodnými ŽSR od súkromnej spoločnosti J&T Securities. Celý prípad dnes preveruje finančná polícia. Podľa pplk. Rudolfa Jurického je vyšetrovanie v začiatku a bolo by predčasné vynášať súdy.
Zatiaľ čo polícia čaká na doplňujúce dokumenty, odbor kontroly ministerstva dopravy tvrdí, že Egyed spôsobil odkúpením pohľadávky železniciam škodu 75 miliónov korún. História kauzy siaha do roku 2000, keď železnice odkúpili od súkromnej spoločnosti J&T pohľadávku voči spoločnosti Tory-leasing v hodnote takmer 90 miliónov korún za nezvyčajne vysokú cenu 75 miliónov, čo je približne 83 percent z celkovej sumy. O štyri dni sa táto lízingová spoločnosť dostala do konkurzu, čím sa pre železnice stala pohľadávka bezcennou.
Po vyhlásení konkurzu železnice požiadali Tory-leasing o uhradenie pohľadávky, ale správca konkurznej podstaty to odmietol a upozornil na protizákonnosť takéhoto návrhu. Okrem toho v účtovníctve registruje len hodnotu postúpenej istiny, čo je iba niečo nad 51 miliónov korún, teda suma bez sankčných úrokov z omeškania a nezaplatených úrokov z istiny. Znamená to, že ak by bol majetok Tory - leasing tak veľký, aby uspokojil pohľadávku veriteľa železníc, aj tak by železnice dostali späť o 24 miliónov korún menej, ako zaplatili firme J&T.
Egyed odôvodňuje prevzatie pohľadávky firmy Tory-leasing záujmom vyrovnať vzájomné podlžnosti, ktoré vyplývali z toho, že práve táto firma financovala lízing 26 kusov železničných vagónov do IC súprav. Na tento účel jej poskytla Poštová banka úver, pri ktorom železnice vystupovali ako ručiteľ. Keďže Tory meškala so splácaním úveru a ani po výzve banky nedošlo k náprave, postúpila banka pohľadávku spolu s nástrojmi jej ručenia na J&T Securities. Tá vzhľadom na malú pravdepodobnosť jej uspokojenia firmou Tory - leasing, vyzvala železnice na dohodu o postúpení pohľadávky, ktorú si mali s Tory následne započítať.
Dnes je pohľadávka železníc voči Tory podľa Egyeda prihlásená do konkurzu, pričom existuje predpoklad jej uspokojenia. Zo stanoviska hovorcu železníc Miloša Čikovského vyplýva, že spoločnosť medializáciu tejto kauzy chápe ako nástroj pomsty za to, že generálny riaditeľ Egyed nebol ochotný zmeniť svoje stanovisko v prípade tendra na dodávku 35 ľahkých motorových vlakov.
Autor: miy
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.