starší pamätajú takéto detstvo. Preto v našich radách domácim majstrom prinášame inšpiráciu na vozík, pripomínajúci vozy priekopníkov na divokom západe. Deťom spríjemní prázdniny pri hrách, poskytne im romantiku, ale aj možnosť odpočinku či úkryt pred páliacim slnkom alebo letným dažďom. Po prázdninách z neho odstránime plachtu a môže sa požívať na prevoz materiálu okolo hopodárstva či na chalupe. Jeho výroba nie je náročná, rozhodnúť sa pritom môžete pre dve varianty - dvojkolesovú káru alebo klasický štvorkolesový vozík, ktorý viac pripomína zmenšenú podobu vozov, v akých sa kedysi americkí osadníci vyberali hľadať nový domov.
Každý variant má svoje výhody i nevýhody. dvojkolesová kára sa ľahšie pohybuje v kamenistom teréne a po poľných cestách, zato má menšiu stabilitu keď stojí na mieste a pri nesprávnom zaťažení sa môže prevrhnúť, čo sa môže skončiť aj nepríjemným úrazom. pri štvorkolesovom vozíku toto nebezpečenstvo nehrozí, zato je ťažšie manipulovateľný a náročnejší na výrobu podvozku, pretože predné kolesá sa musia vytáčať do strán.
Nadstavba, teda korba s plachtou sú v obidvoch prípadoch rovnaké, takže si povieme najprv o jej zhotovení. Na kostru budeme potrebovať laty s prierezom asi 3x5 cm a drevené tyče. Pre tento účel budú vhodné násady do metly. Vhodnejšie je tvrdé drevo, najmä ak vozík chceme používať aj na úžitkové účely, pretože je pevnejšie a vydrží väčšiu záťaž. Začneme základným rámom tvoriacim dno. Dĺžka bude 110 - 120 cm, šírka asi 60 cm. Rám spojíme čapovaním, po dĺžke ho v tretinách spevníme priečnymi latkami. Tyčky z guľatiny narežeme na rovnaké kusy - na každú z dlhších strán po šesť kusov dlhých 40 cm. Vrtákom zodpovedajúcim priemeru tyčiek urobíme otvory v rovnakých vzdialenostiach do dlhších latiek rámu a vsadíme do nich tyčky. Rovnako dlhé latky nasadíme ako bočnice na horné konce tyčiek.
Spoje zosilníme disperzným lepidlom. Bočnice v zadnej časti spojíme priečnou tyčkou alebo latkou - dĺžka 60 cm, v prednej časti dáme priečne dosku širokú 15 cm. Bude tvoriť lavičku, akýsi kozlík pre "pohoniča".
Po dokončení kostry na dolný rám pribijeme tenké dosky, čím vytvoríme dno vozíka. Je možné použiť aj pevnejšiu preglejku z jedného kusa. Tenšou preglejkou obložíme aj bočnice, pribijeme alebo priskrutkujeme ju z vnútornej strany rebrín.
Na kostru pre plachtu budeme potrebovať dlhé železné tyče s priemerom 6 8 mm. Tri kusy na oblúky budú dlhé asi 2,5 metra, dva kusy na fixáciu oblúkov o 10 až 15 cm dlhšie než dno vozíka. Dlhšie tyče vytvarujeme do oblúka tak, aby tvoril asi tri štvrtiny kruhu s priemerom približne 80 cm. Konce tyčí na päťcentimetrových úsekoch vyhneme súbežne s bočnicami. Z plechu vytvarujeme 6 kusov zásuvných objímok, ktoré priskrutkujeme po tri na horné laty bočníc. Prostredné budú v kolmom smere na bočnicu, predné a zadné mierne smerom von. Do objímok nasunieme oblúky a priečne tyče pridrôtujeme v tretinách oblúkov z vnútornej strany.
Hotovú kostru pokryjeme plachtou. Môže to byť staršia posteľná plachta, prípadne kus celtoviny alebo látky na rolety. Strih urobíme podľa kovovej kostry, na miestach kde sa plachta dotýka tyčí našijeme niekoľko stužiek na priviazanie.
Ak robíme dvojkolesový variant, na horné laty bočníc v prednej časti priskrutkujeme dve násady na motyku, čím vzniknú dve držadlá na spôsob rikše. Os kolies umiestnime celkom vzadu, vpredu primontujeme na kostru dna dve nohy o niečo kratšie než je polomer kolesa. Poslúžia ako opory, keď vozík stojí. Aby sa nezlomili pri ťahaní o vyčnievajúce kamene, môžeme ich zhotoviť sklápacie.
Pri štvorkolesovom vozíku tiež umiestnime vzadu pevnú os na zadné kolesá, predná os však musí byť otáčavá, v jej strede je oje s kĺbom. Otočnú os zhotovíme z dvoch drevených hranolov položených na seba a v strede spojených hrubšou skrutkou s metrickým závitom. Medzi hranoly dáme na skrutku dve kovové podložky, dobre natreté vazelínou. Horný hranol pripevníme na dno vozíka, na konci dolného bude os predných kolies. Je viac spôsobov upevnenia kolies, preto sa nebudeme zaoberať konštrukčnými detailmi. Na stred otočného hranola pripevníme oje s kĺbom aby sa dalo vyklápať pri ťahaní smerom nahor.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.