ktoré si navzájom konkurujú. Európska komisia včera schválila reformu distribúcie áut v únii a Slovensko ako kandidátska krajina by si ju malo onedlho osvojiť tiež.
Nové pravidlá zaručia dílerom viac slobody. Od októbra budú môcť európski a onedlho po nich aj slovenskí motoristi navštíviť autopredajne, kde budú vystavené české autá spolu s francúzskymi, nemeckými, talianskymi či španielskymi. To isté platí aj o servisných strediskách. Autorizované autoopravovne budú môcť slúžiť zákazníkom s autami rôznych značiek.
Reforma prinesie od roku 2005 aj vyrovnanie cien vo všetkých končinách Európy. Doteraz automobilky prostredníctvom svojich importérov bránili dílerom, aby autá predávali aj za hranicami. Osobitne tak diktovali ceny v každom štáte. Napríklad auto v Taliansku bolo oveľa lacnejšie ako auto rovnakej značky v Dánsku. Podľa odborníkov bol cenový rozdiel niekedy dvadsaťpercentný, Brusel hovorí až o päťdesiatich percentách.
Európsky komisár pre hospodársku súťaž Mário Monti: "Ide o odvážnu a vyváženú reformu. Jej cieľom je podnietiť konkurenciu na všetkých úrovniach distribúcie a servisu automobilov. Spotrebitelia budú ťažiť zo širšej možnosti výberu a väčšej rôznorodosti ponúk."
Po vstupe Slovenska do únie budú môcť slovenskí díleri predávať autá aj za hranicami a naopak, otvorí sa možnosť vstupu zahraničných dílerov áut na slovenský trh. Zvýšenie konkurencie takmer zotrie cenové rozdiely v členských krajinách únie. V konečnom dôsledku by to malo viesť k zníženiu cien áut.
Po splnení niekoľkých podmienok budú môcť autá predávať aj internetové firmy a super- a hypermarkety.
Tomáš VELECKÝ
Autor: mdc
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.