VÚC bude odteraz konať aj vo veciach trolejových dráh v krajskom meste
Prešov - V správe o presune kompetencií v doprave, ktorú poslanci Prešovského samosprávneho kraja (PSK) prerokovali na ostatnom zastupiteľstve, ako
Marianna Meššová
Externý prispievateľ
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
prvé zaznelo konštatovanie, že úrad samosprávneho kraja bude konať vo veciach trolejových dráh. De facto to znamená, že v budúcom období už odbor dopravy PSK bude konať aj pri povoľovaní rekonštrukcie trojelového vedenia v úseku Sekčov Solná Baňa v Prešove.
Vedúci odboru dopravy Stanislav Ondirko konštatoval, že cestná doprava je najproblematickejšou oblasťou ich činnosti, keďže úrad samosprávneho kraja už uzatvára s jednotlivými dopravcami zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme. "Vzhľadom na to, že sa presun kompetencií udial v priebehu roka, boli spomínané zmluvy s dopravcami podpísané už začiatkom roka a to krajským úradom. Znenie zmlúv je upravené tak, že ich nie je možné v priebehu roka meniť."
Poslanci si následne vypočuli informáciu, že zo štátneho rozpočtu bolo pre tento rok vyčlenených 168 miliónov na vykrytie strát pri prevádzkovaní verejnej autobusovej dopravy v Prešovskom kraji. Konkrétne boli rozdelené takto: SAD a. s. Humenné necelých 62 miliónov korún, SAD a. s. Poprad skoro 39 miliónov korún, SAD a. s. Prešov 56 miliónov a BUS Karpaty s. r. o. Stará Ľubovňa 11 a pol milióna Sk. Do týchto financií sú zahrnuté aj čiastky pre jednotlivé mestá na mestskú dopravu v celkovom objeme 17 miliónov Sk.
Ondirko konštatuje, že spomínaní štyria dopravcovia predstavujú dopravný potenciál Prešovského kraja. Jeden z nich BUS Karpaty je súkromný dopravca, pričom podniky SAD Humenné a Prešov prechádzajú v súčasnosti procesom privatizácie teda predajom 49 percent podielu akcií.
Okrem týchto pôsobia na území Prešovského kraja aj iní súkromní dopravcovia, ktorí nevykonávajú autobusovú dopravu vo verejnom záujme, teda nedostávajú financie zo štátneho rozpočtu. Sú to: Peter Bjatak, Stará Ľubovňa, Peter Dorušine, Dubinné, Jozef Sliva, Bardejov, Jozef Mikuš, Bánovce nad Bebravou a Emil Marušiak, Poprad. "Vlastnia dopravnú licenciu, t. j. prevádzkujú jednu linku a vo väčšine ide o linky diaľkové."
Napokon sa konštatovalo, že v nadväznosti na privatizáciu podnikov SAD a uplatnenie novely zákona o cestnej doprave vznikne problém pri financovaní dopravcov vo verejnom záujme. Po novom bude totiž objednávateľ, teda PSK, povinný uhradiť dopravcovi celú stratu vzniknutú pri výkonoch vo verejnom záujme. Problém je v tom, že dopravcovia v súčasnosti vykonávajú dopravu na zastaralom a morálne opotrebovanom vozidlovom parku.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.