konzorcium Stadler, doteraz ani nezačali vypracúvať. V najbližšom čase sa nezávislé posudzovanie zrejme ani nezačne.
Posudok by mal ako nestranný pohľad odborníkov pomôcť pri rozhodovaní, ktorá z ponúk je ekonomicky výhodnejšia. Pre verejnosť sa totiž tender stal neprehľadným súbojom lobistických skupín na ministerstve a vo vedení železníc. Pochybnosti vyslovil i Najvyšší kontrolný úrad. Tender už stál miesto ministra dopravy Jozefa Macejka.
Ministerstvo dopravy o nezávislý posudok požiadalo Ústav súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity. Ani po niekoľkých týždňoch ale ústav nedostal potrebné podklady.
Riaditeľ ústavu Gustáv Kasanický hovorí, že podklady má zatiaľ Úrad pre verejné obstarávanie. "My sme ich najprv pýtali od generálneho riaditeľstva železníc, ale to nám minulý týždeň listom oznámilo, že ich nemôže poskytnúť, lebo ich poskytlo spomínanému úradu."
Keďže podklady predstavujú tisíce strán (takmer dvadsaťkilogramový balík papierov), vyrobenie kópie neprichádza do úvahy. Úrad pre verejné obstarávanie bude vraj potrebovať tento kompletný materiál ešte asi mesiac.
Vypracúvanie posudku musí zatiaľ počkať. Aj keby sa však začal vypracúvať ihneď, ani tak by podľa Kasanického nebol hotový skôr než do dvoch mesiacov, lebo experti súdneho inžinierstva sú na dovolenkách.
Nezávislý odborný posudok do volieb podľa všetkého nebude. Hovorí, že je trochu aj rád, že sa veci zatiaľ nehýbu. "Nech dopadne posudok akokoľvek, vždy budeme zlí, lebo vždy pre jednu stranu dopadne nevýhodne."
Riaditeľ vylúčil, že by niekto mohol ovplyvniť výsledok tohto mediálne sledovaného prípadu v prospech niektorej strany, nepripúšťa to podľa neho kolektívny systém práce. Ako znalec sa síce už stretol s pokusmi ovplyvňovať, ale pri veľkých kauzách nikdy.
Autor: ru
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.