dopravcovia nebudú môcť v prvých rokoch po vstupe do Európskej únie podnikať na jej území v takom rozsahu ako Česi.
Obmedzenie sa týka takzvanej kabotáže, čiže dopravy v rámci jednej členskej krajiny únie. Znamená to, že slovenskí dopravcovia budú môcť doručiť náklad napríklad do Berlína, ale tam už nebudú môcť prebrať ďalší pre zákazníka napríklad v Hamburgu. Vynútili si to nemeckí dopravcovia, ktorí sa obávajú lacnejšej konkurencie z kandidátskych krajín.
Toto obmedzenie žiadala Európska komisia uvaliť prakticky na všetkých kandidátov, nenavrhla ho iba Slovinsku. Jedinou krajinou, ktorá od začiatku vzdorovala, bolo Česko. Podľa štátneho tajomníka českého rezortu dopravy Pavla Teličku nedoložil Brusel presvedčujúce dôvody, o ktoré opiera "citlivosť" tohto problému. Praha naopak môže preukázať, že náklady českých dopravcov sa už dnes blížia úrovni únie a sú určite rovnaké ako v Slovinsku.
"Komisia súhlasí s takýmto vyňatím," cituje denník Hospodářske noviny jej hovorcu Jeana-Christopha Filoriho. Nevedel však, či exekutíva únie tento návrh predloží pätnástke sama, alebo či sa bude na postupe iba dohovárať s predsedajúcim Dánskom. Dánske zdroje neboli podľa novín zatiaľ schopné posun v kapitole Doprava potvrdiť.
Podľa slovenského ministerstva dopravy nepredstavuje obmedzenie kabotáže výrazný problém, pretože sa na celkovom objeme cestnej dopravy v rámci únie podieľa len približne jedným percentom.
Autor: tom
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.