človek, ktorý si už čosi v živote odlietal. Predstavovať veliteľa vzdušných síl Armády SR generála Jozefa Dunaja teda nie je vôbec potrebné. Veď pilot 1. triedy sa predstavil na viacerých medzinárodných leteckých dňoch a jeho úspechy sa dajú porovnať s kozmonautom Ivanom Bellom. V roku 1977 ukončil štúdium pilotnej špecializácie vo Vysokej vojenskej leteckej škole SNP Košice a nastúpil v hodnosti poručíka do 8. stíhacieho leteckého pluku v Mošnove. Jozef Dunaj je okrem toho aj absolventom slávnej leteckej akadémie v Maxwely v USA, kde v roku 1998 absolvoval ročné štúdium na Vojnovej škole letectva. Práve odbornosť, ktorú nadobudol v Maxwely ho "posunula" na funkciu veliteľa vzdušných síl. Veď v americkej akadémii vyškolili špičkových pilotov krajín severoatlantickej aliancie. Jozef Dunaj tvrdí, že naše vzdušné sily sú v súčasnosti pripravené ochrániť územie SR.
"O tom nemôže byť pochybností. Vzdušné sily patria medzi hlavné druhy vojsk Ozbrojených síl SR. Ich poslaním je ochrana suverenity, územnej celistvosti SR a bezpečnosti jej vzdušného priestoru. Letectvo a protivzdušná obrana má nepretržite vyčlenené sily a prostriedky v pohotovostnom systéme s účinnosťou na celé územie Slovenskej republiky."
Ste špičkový pilot. Koľko letových hodín ste počas svojej kariéry nalietali?
"Počas kariéry som nalietal vyše 1700 hodín na lietadlách Z-142, L-29, MiG-21, MiG-23, MiG-29 a Mirage-2000. Bol som pilotom display teamu slovenského vojenského letectva na lietadle MiG-29 až do roku 1995, kedy ma vystriedal pplk. Hulek."
Koľko letových hodín v súčasnosti nalietajú piloti našej armády?
"Pri dnešnej finančnej situácii štátu a napriek neustálemu rastu cien v tomto výcvikovom roku nalietajú naši piloti najviac hodín od vzniku Armády Slovenskej republiky v roku 1993. Pred dvomi rokmi nalietal každý vojenský pilot v priemere 27 hodín. V minulom roku boli úlohy leteckého výcviku splnené v požadovanej kvalite a celkový plán náletu bol splnený na 100 % ( 51 hodín). Na tento výcvikový rok máme plánovaných 56 nalietaných hodín na pilota."
To je predsa pre vstup do NATO nepostačujúce. Ako chcete riešiť tento problém?
"Mal by ho vyriešiť dokument Ozbrojené sily Slovenskej republiky - model 2010, ktorý definuje budúce ozbrojené sily SR. Ich úlohou bude zabezpečovať obranu SR v súlade s úlohami Vojenskej stratégie Slovenskej republiky. Ozbrojené sily SR budú efektívne, mobilné, technicky vyspelé a plne interoperabilné so silami Severoatlantickej aliancie. Kvalita výcviku je závislá od kvality výzbroje a techniky. Bez modernizácie nie je možné plniť úlohy Vojenskej stratégie SR. Samozrejme, že modernizácia je založená na reálnych finančných zdrojoch našej krajiny. Naše zámery sú postavené na reálnych zdrojoch a predpokladajú postupný nárast letových hodín až do štandardu NATO, čo bude predstavovať 160 hodín na pilota za rok. Tento cieľ by sme chceli dosiahnuť v roku 2006."
Pomerne veľké množstvo absolventov našich vojenských akadémií nemá po ukončení štúdia adekvátne pracovné zaradenie. Mnohí sú zaradení na práporčícke funkcie napriek tomu, že študovali 5 rokov a boli vyradení ako poručíci...
"Prebiehajúca reforma sa dotýka aj vojenského školstva. Kým v súčasnosti máme v ozbrojených silách okolo 13000 dôstojníkov, po ukončení reformy by ich malo byť len 3500. Rozdiel je veľmi výrazný, čo čiastočne odpovedá na Vašu otázku. V praxi to znamená, že ozbrojené sily SR budú potrebovať ročne asi 150 nových dôstojníkov. Musím priznať, že zatiaľ chýba systém priebežného vzdelávania medzi kariérnymi stupňami. Pripravuje sa zlúčenie VA v L. Mikuláši a VLA v Košiciach ako aj ich následná transformácia do Akadémie obrany SR. Tento inštitút by mal pripravovať dôstojníkov a profesionálnych poddôstojníkov na výkon služby v ozbrojených silách SR."
Máte vôbec čas si zalietať na strojoch?
"V súčasnosti máme pred sebou veľa zodpovednej práce zameranej na reformu a rozvoj ozbrojených síl SR a na integračné snahy Slovenskej republiky do NATO. Po vyše dvadsiatich rokoch leteckej kariéry som 1. januára 2002 ukončil svoju aktívnu činnosť vojenského pilota. Lietanie bolo pre mňa prácou a zároveň koníčkom."
Autor: krs & mrv
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.