trať problém. Cesta, ktorá je najnižšie položeným miestom v širokom okolí a po ktorej premáva nemálo ľudí do Kysaku, Trebejova, či na Ružín je totiž vždy po búrke neprejazdná. Ukázalo sa to i pri nedávnych dažďoch, keď úsek za Družstevnou pri Hornáde pri odbočke na tamojší kameňolom spoločnosti Dolomit zdolávali len odvážny vodiči. Mnohí, ktorí si trúfli prebrodiť sa mlákou i zaliatym bahnom však na svoj počin doplatili tým, že im plechový tátoš vypovedal poslušnosť.
Riešenia problému sa ujal starosta Družstevnej pri Hornáde Ing. Ján Sučko, ktorý aj napriek tomu, že úsek katastrálne do jeho pôsobnosti nepatrí okamžite zháňal fekálne vozidlo, aby cestu sprejazdnil. Pomáhali pracovníci slovenskej správy ciest i košickí hasiči.
Obyvatelia Družstevnej i priľahlých obcí si veru také veľké problémy s cestou nepamätajú. Tvrdia, že popod trať vždy viedol priepust, ktorý vodu odvádzal do Hornádu. Pri rekonštrukcii trate sa však na naň údajne pozabudlo.
"Priepust tam nikdy nebol, to môžem zodpovedne povedať. Počas rekonštrukčných prác, kedy sme opravovali železničný zvršok a zvyšovali v tomto úseku rýchlosť, som započul aj o tomto probléme. Stavba priepustu by však vyšla na 10 miliónov korún a navyše mám pocit, že tento problém nemajú železnice, ale niekto úplne iný. Voda sa na ceste nezdržiava stále, skôr nárazovo, keď viac zaprší. Nám však žiadne škody nespôsobuje. Mali by v tejto súvislosti prebehnúť rokovania medzi železnicami a Slovenskou správou ciest. Až vtedy by sa skutočne mohlo čosi vyriešiť," povedal nám pred týždňom námestník prednostu a stavebný dozor pri rekonštrukcii železničnej trate zo Správy tratí a stavieb Prešov ŽSR Ing. Vladimír Kačmarčík.
Táto jeho reakcia okamžite našla odozvu u obyvateľov obce. "Problémový úsek medzi traťou a odbočkou na Baňu Dolomit nebol nikdy v takom dezolátnom stave. Rygol pre odtok bol z času na čas čistený a voda mala priepust k Hornádu. Tvrdiť, že nový priepust by stál 10 miliónov a vyhovárať sa na to, že to nie je problém železníc považujem minimálne za nešťastné. Veď občania tejto lokality boli a v prípade dažďov môžu byť odrezaní od možného užívania úseku, či príchodu lekárskej pomoci," myslí si Ján Matlák.
Zdá sa, že sa ľady predsa len pohli a po tom, čo starosta Družstevnej pri Hornáde napísal pozvánky na rokovanie kompetentným, tí nakoniec prišli a zasadli k jednému stolu. Za účasti predstaviteľov Okresného úradu Košice-okolie, Železníc SR, Slovenskej spávy ciest a baňe Dolomit, a.s. sa teda včera dohodol postup. ktorý by mal zniesť problém z povrchu zemského.
"Mám pocit, že sme pokročili o krok dopredu. K problému sa vyjadrili všetky zúčastnené strany a dohodli sme sa na spoločnom postupe. Železnice majú vypracovať projekt riešenia priepustu, pričom celú vec považujeme za havarijný stav. Následne bude potrebné nájsť prostriedky na realizáciu prác a predpokladám, že do konca jesene by sme mohli priepust vybudovať. Koľko to bude stáť neviem, dokonca netuším ani to, kto práce zaplatí. Zrejme sa dohodnú železnice a okresný úrad," povedal nám starosta Družstevnej Ing. Ján Sučko. Aj napriek tomu, že práve táto časť cesty nepatrí do jeho pôsobnosti, rozhodol sa pohnúť veci dopredu.
Vedúci odboru dopravy a pozemných komunikácií Okresného úradu Košice-okolie Dr. Andrej Tomčko však tvrdí, že problém sa týka výlučne železníc SR.
"Je to ich kapusta, železničné teleso jednoducho zabráňuje prietoku vody do Hornádu. Ide o havarijný stav, železnice spracujú návrh riešenia o ten odošlú so žiadosťou o poskytnutie finančných prostriedkov na Generálne riaditeľstvo ŽSR do Bratislavy. Okresný úrad urobí to isté, nakoľko sme na tento stav upozorňovali už počas rekonštrukcie trate. Vtedy sme nenašli odozvu, nič sa s tým neurobilo, preto musíme opäť pritlačiť. Vinník sa síce hľadá ťažko, pretože niekto tvrdí, že tam priepust bol, iní zas že nebol. Netreba však rozprávať a urobiť ho," myslí si Dr. Tomčko.
Na margo 10 miliónovej sumy, ktorú železnice predpokladajú, že by mal priepust stáť sa vedúci odboru dopravy len pousmial. "Áno s tým vyrukovali aj na nás. Je to však smiešne i prehnané zároveň. Ide predsa o obyčajný pretlak, ktorý môže stáť nanajvých 200-tisíc korún."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.