po celej dĺžke britského ostrova sa tiahne ako šnúra perál systém protitankových krytov. Až v súčasnosti ich nákladná existencia, ktorá trvala rad desaťročí, pomaly končí. Prvé podzemné pevnosti vznikali počas prvej svetovej vojny ako ochrana proti náletom nemeckých zepelínov. Bolo iba logické, že zostrovaním medzinárodnej situácie a všeobecným rastom leteckej sily štátov pred druhou svetovou vojnou vznikali doslova podzemné miesta a to nielen v Británii, ale aj v Rusku a ďalších krajinách.
Len v oblasti okolo britského Bathu, neďaleko Bristolu a Bristolského zálivu, bolo v miestach prírodných jaskýň ukrytých asi 300 000 ton výbušnín. V roku 1940, kedy sa nemecké nálety stali nočnou morou Britov. Do podzemia sa presťahovali všetky dôležité továrne s vojnovou výrobou. Najväčší podzemný podnik vznikol v Corshame v hrabstve Wiltshire. Išlo o výrobu vojnových lietadiel spoločnosti Bristol Aircraft Company. Ďalšie továrne tejto spoločnosti boli na Temži pri Henley a v jaskyniach pod obcou Dudley v strednom Anglicku. Výroba spoločnosti Rover presídlila do vybudovaných podzemných hál v Drakelow vo Worcestershire. AJ potom, čo nemecké vzdušné sily stratili svoju údernosť, vojnová výroba v podzemí pokračovala. Stálo to veľa peňazí a niektorí Briti tvrdia, že dopad týchto nákladov cíti Británia dodnes.
Počas prvej svetovej vojny strávil britských kráľ Juraj V. veľa bezsenných nocí, pretože bol neustále na cestách do rôznych krytov, aby sa chránil pred náletmi zepelínov, Stratégovia zaisťujúci bezpečnosť kráľovskej rodiny sa poučili. Počas druhej svetovej vojny už mohli nielen príslušníci kráľovskej rodiny, ale aj ministerský predseda a ďalší členovia vlády alebo významní politici používať podzemné chodby spájajúce kráľovský Buckinghamský palác, Downing Street a niektoré ďalšie strategické body. Podzemné tunely pod Green Park na linke londýnskeho metra Piccadily Line, ktorá vedie priamo na letisko Heathrow. Ďalšie únikové chodby boli spojené s podzemnou dráhou Victoria Line.
V podzemí pracovala britská vláda aj vojenské velenie. Dnes sú vyhľadávanou turistickou atrakciou podzemné miestnosti, v ktorých počas vojny pracoval Winston Churchill. Viedli od nich podzemné tunely až do Whitehallu. Premiér mal, samozrejme, aj svoj vlastní byt v podzemí, dosiahnuteľný z Downing Street a spojený podzemným tunelom s Whitehallom a Westminsterom. Dodnes však neboli niektoré tieto skutočnosti oficiálne potvrdené.
Aj keď z uvedených údajov niektoré zostanú stále v ríši dohadov a fantázie, je oficiálne známe, že Británia má zo všetkých krajín sveta najrozsiahlejší komplex podzemných budov, hál a tunelov. Nie všetky boli vybudované umelo. Británia využila množstvo prírodných podzemných jaskýň, ktorými krajiny oplýva. Napríklad v oblasti Wiltshiru boli veľmi dobre vyťažené podzemné priestory viac než storočných vápencových baní. V Corshame, kde boli výrobné haly leteckej spoločnosti Bristol Aircraft Company, sa pod zem ponorila dokonca na viac než kilometer aj železnica, aby sa mohlo bezpečne nakladať priamo v podzemných skladiskách. Počas druhej svetovej vojny používal britský vojenský štáb dvojposchodové podzemie, drevom obložené kontrolné centrum situované pod skutočným sídlom štábu. Prístup pod zem zaisťoval elektrický výťah obsluhovaný z obchodného domu Harrods.
Väčšina podzemných priestorov sa dodnes zachovala takmer v pôvodnom stave. Napríklad podzemné haly, kde sa počas vojny vyrábali motory firmy Rover, boli v čase studenej vojny premenené na sídlo vojenského štábu pre prípad nukleárneho útoku. Stále tam existuje veľká jedáleň, umyváreň, kuchyňa a spálne. To všetko slúžilo 350 členom štábu spolu s velínom, dekontaminačnou sprchovou jednotkou a vysielaním BBC. V súčasnosti sú už niektoré podzemné priestory prenajaté firmám, ktoré tam majú bezpečne uložené tajné, cenné alebo dôležité materiály. V tomto trende chce britská vláda pokračovať.
V polovici 30. rokov začali londýnske úrady a politici premýšľať o tom, ako v prípade vojny bezpečne uchovať umelecké diela, hlavne pred predpokladanými leteckými náletmi. východiskom pre prípad vojny boli práve podzemné priestory. Podobne tomu bolo s britskými korunovačnými klenotmi. Tie boli spolu s najcennejšími predmetmi z Britského múzea na začiatku vojny premiestnené do priestorov bývalého kameňolomu vo Westwoode neďaleko Bradfordu na rieke Avon vo Wiltshire. Miestni obyvatelia netušili, aké drahocennosti sa v lome ukrývajú, pretože lom strážil iba jediný policajt. Niektoré zvlášť cenné obrazy boli prevezené do špeciálnych klimatizovaných priestorov vybudovaných v bridlicových jaskyniach v Manod Quarry v severnom Walese.
Autor: iká
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.