aj vedúcich pracovníkov investora, projektanta a dodávateľa stavby mal konkretizovať termín uvedenia do skúšobnej prevádzky. Podľa plánov sa napriek skoro unikátnym problémom mali práce ukončiť k 15. septembru.
Ako sa pred časom ukázalo, problémov je oveľa viac a to nielen v súvislosti s konkurzom Hydrostavu a neuhradeným záväzkom voči subdodávateľom stavby. Mimochodom, aj včera sa pred západným portálom tunela Branisko zhromaždili protestujúci majitelia firiem, ktorí za svoju prácu dodnes nemajú zaplatené. Hoci mali pestré transparenty, na slovo boli skúpi.
Po prehliadke tunela a pracovnom rokovaní v Stredisku správy a údržby SSC v Beharovciach, mal I. Mikloš odpovedať na zásadnú otázku. Kedy bude tunel definitívne dokončený. "Musím konštatovať, že termín nebude dodržaný. Dôvodom je neprofesionálny prístup hlavného dodávateľa technologickej časti firmy ZPA Křížik, a. s. Prešov. Zároveň chcem povedať, že urobíme všetko pre to, aby termín ukončenia bol ešte v tomto kalendárnom roku. Čo sa týka stavebných prác, tie by mali byť skončené na západnom portáli do konca júla, na východnom do konca augusta, povrchové a terénne úpravy do konca septembra, čiže problematickým bodom ostáva technologická časť. Som veľmi nespokojný s tým, ako ZPA Krížik napĺňa svoje záväzky a aj s jeho pripravenosťou na dnešný kontrolný deň," uviedol. Na okraj tvrdých a kritických slov dodal, že ani počas kontrolného dňa zástupcovia firmy neboli schopní upresniť termín dodania a hlavná zodpovednosť za predlžovanie odovzdania tunela, ktoré môže vyvolať aj ďalšie komplikácie, je plne na ich pleciach.
Na novinársku otázku, či prešovskú firmu, ako hlavného dodávateľa technológie čakajú aj sankcie za to, že prezentoval pravdepodobné ukončenie montáže technologických zariadení k 15.novembru a ukončenie komplexných skúšok, vrátane uvedenia do skúšobnej prevádzky k 24. januáru 2003, reagoval generálny riaditeľ SSC Dušan Matonok. Podľa jeho slov sa ZPA Křížik zaviazal namontovať technológiu do 3-4 mesiacov, teda do septembra a teraz žiada šesť. Dodal, že v ich vzájomnej zmluve sú určené termíny dodania aj sankcie, ale nekonkretizoval ich. "Apelovali sme na účastníkov výstavby, aby prehodnotili čas dodávky. Stavba tohto typu je náročná, ale pri takomto prístupe znamená drahé školné. Tunel potrebujeme ukončiť v tomto roku nielen fyzicky, ale aj finančne," povedal D. Matonok.
Chceli sme dať priestor pre stanovisko aj predsedovi predstavenstva ZPA Křížik M. Hovančíkovi, ale po tlačovej besede sa nám s ním napriek opakovaným pokusom nepodarilo spojiť.
Druhý okruh problémov sa týkal neuhradených záväzkov voči subdodávateľom za vykonané práce. "Za tento stav nenesieme zodpovednosť, lebo štát svoje záväzky uhradil a previedol ich na Združenie Branisko. Problém nastal vtedy, keď Hydrostav prestal uhrádzať svoje zmluvné záväzky. Objem pohľadávok subdodávateľov je zhruba vo výške 40 miliónov korún. Vodohospodárska výstavba preto zadržala za mesiace apríl a máj 13,7 miliónov a tieto sú práve v týchto dňoch prevedené na nový Hydrostav Vlčie hrdlo. Ostatné záväzky budú pokryté zo zádržného, ktoré je vo výške 29 miliónov korún. Jeho prvá časť bude rozpustená v priebehu augusta, ďalšie budú nasledovať," konštatoval podpredseda vlády a minister I. Mikloš na potvrdenie faktu, že vzniknuté problémy voči subdodávateľom riešia tak, aby boli splnené všetky záväzky.
Manažér Istrokapitalu Miroslav Remeta, ktorý riadil odkúpenie stavebnej časti Hydrostavu nám potvrdil, že v súčasnosti je v novom Hydrostave Vlčie hrdlo zazmluvnených viac ako 20 miliónov korún. "Ďalšie nebudú uhradené a je otázne kedy sa uvoľní zádržné. Všetci poddodávatelia dostali možnosť podpísať zmluvu s novým Hydrostavom s tým, že nad rámec uvedenej sumy je splatnosť odložená v závislosti od zádržného. My sme v úlohe sprostredkovateľa v tejto platbe, aby sa peniaze nedostali do rúk exekútorov a rozdistribuujeme ich subdodávateľom."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.