generálnej rekonštrukcie zaplatili menej, ako polovicu ceny novej električky," podotkol generálny riaditeľ Dopravného podniku mesta Brno Bedřich Prokeš.
V nedávnej minulosti smerovali košické električky do Sarajeva, o Brne nepadla nikdy ani zmienka. Zaujímalo nás teda, či Dopravný podnik mesta Košice odpredáva električky. Podľa technického námestníka DPMK Imricha Fraja má celá záležitosť už bradaté korene. Ešte predchádzajúce mestské zastupiteľstvo totiž schválilo predaj šiestich vozňov do Sarajeva. "Prišla nová doba a na cestách sa objavilo viac motorových vozidiel. Keďže poklesol záujem o naše služby, klesli nároky MHD o 25-30 percent a nastal prebytok električiek. Najstaršie kusy sme vyradili a niečoho sme sa potrebovali zbaviť. Povedal by som, že nám určite tieto kusy chýbať nebudú," hovorí I. Fraj.
Ako dodal, o kúpu košických vozňov prejavila záujem česká firma ČKD Pragoimex pre českú vládu. Tá električku darovala vojnou zdevastovanému Sarajevu. Toto mesto bolo s električkou spokojné a prejavilo záujem o ďalšie vozy. "Podotýkam, že celá transakcia bola odobrená zastupiteľstvom mesta. Všetko sa zo strany Sarajeva ťahalo veľmi dlho, mali záujem o vozy, no nemali peniaze. Následne všetko vyzeralo tak, že dôjde k rušeniu kontraktu, no neskôr sme dostali od ČKD správu, že v obchode budeme pokračovať."
Všetky vozidlá generálne rekonštruovala firma ČKD Pragoimex, ktorá za ne podľa I. Fraja riadne zaplatila. Došlo k výmene sedačiek, prelakovaniu, proste dali vozne dokopy tak, aby esteticky dobre vyzerali. Naťahovačky so Sarajevom však pokračovali naďalej, mesto nebolo schopné uhradiť peniaze za električky. Keďže v tom mal ČKD Pragoimex svoje financie, rozhodol sa niekam ich umiestniť. "Dostali ponuku od Brna a preto skončili dva vozy tam. Sú 12 rokov staré, pričom životnosť garantovaná výrobcom sa pohybuje v rozmedzí 15-20 rokov. Dnešné moderné električky stoja podstatne viac, ako tie, ktoré sme odpredali. Aj preto sú i po rekonštrukcii stále lacnejšie než nové. Na druhej strane však technické parametre sú neporovnateľné. Ide proste o voz, ktorý odvezie "X" ľudí, no je to podobné, ako keď si kúpite ojazdenú škodovku a octaviu. Keď dáte staré auto dokopy, stále vás vyjde lacnejšie ako nové."
Dopravný podnik predal električky kus za vyše 6 miliónov, pričom nová električka stojí v priemere asi 30 miliónov českých korún. "Áno, predali sme ich za šesť miliónov, ale kedysi kúpili za tri. Mysleli sme si, že si predajom električiek pomôžeme, veď finančných prostriedkov nemáme nazvyš. Zmenila sa legislatíva a keďže sme predávali mestský majetok, všetky utŕžené peniaze zobralo mesto."
K predaju ďalších kusov by už podľa technického námestníka DPMK nemalo dôjsť. Hoci požiadavky hlavne z maďarského Miškolca neustále prichádzajú. "Naplnili sme kvótu predaja šiestich kusov a každý ďalší by musel byť schválený zastupiteľstvom. Dovoliť si môžeme predať ešte maximálne dva kusy, no dnes je ešte ťažko povedať, ako sa budú veci vyvíjať."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.