Korzár logo Korzár

Na novej trati jazdia expresy ICE rýchlosťou až 300 km/h

Našim železniciam evidentne ušiel vlakKoncom júla slávnostne otvorili za účasti nemeckého kancelára G.Schrödera a jeho manželky novú

Našim železniciam evidentne ušiel vlak

Koncom júla slávnostne otvorili za účasti nemeckého kancelára G.Schrödera a jeho manželky novú superrýchlostnú železničnú trať, spájajúcu mestá Kolín nad Rýnom a Frankfurt nad Mohanom. Ide o prvú trať na nemeckom území, na ktorej budú môcť expresy ICE jazdiť rýchlosťou až 300 km/h, čím sa doba jazdy medzi metropolami na Rýne a Mohane skráti z terajších 2 hodín a 15 minút na 76 minút. Toto skrátenie doby jazdy prakticky o jednu hodinu pripomína rozsiahla reklamná kampaň Deutsche Bahn (Nemecké železnice), ktorej hlavným motívom je slogan "Darujeme vám hodinu" a ktorej súčasťou sú obrovské červené reklamné pútače v tvare číslice 1, rozostavené pozdĺž novej trate. Trať má dĺžku 177 km (s odbočkami na letisko v Kolíne a do Wiesbadenu meria 219 km) a je na nej 30 tunelov a 18 veľkých mostov. Celková dĺžka tunelov je 47 km, čo je viac ako pätina celej dĺžky trate, pričom najdlhší tunel má dĺžku 4,5 km. Maximálny pozdĺžny spád trate je až 40 promile (40 metrov na kilometer) žiadna iná nemecká železničná trať nemá takýto veľký spád. Nová vysokorýchlostná trať vedie pozdĺž diaľnice A3 a jej výstavba trvala šesť rokov. Výstavba takýchto tratí nie je, samozrejme, žiadnou lacnou záležitosťou výstavba tohto rýchleho spojenia Kolína s Frankfurtom zhltla osem miliárd mariek. Na novej trati sa onedlho začne pravidelná doprava, pričom súpravy ICE3 budú jazdiť v dvojhodinovom takte od šiestej hodiny ráno do ôsmej hodiny večer.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Súpravy ICE3 predstavujú tretiu generáciu vlakov ICE (Inter City Expres) a v porovnaní so súpravami prvých dvoch generácií sa vyznačujú niekoľkými radikálnymi zmenami. Vyššia maximálna rýchlosť nových súprav (až 330 km/h) i vyššia požadovaná stúpavosť (spomínaných 40 promile) si vyžiadali použiť efektívnejší spôsob pohonu. Zatiaľ čo prvé dve generácie ICE mali poháňané len nápravy koncových hnacích vozidiel, súpravy ICE3 majú viac hnaných náprav, rozložených po celej dĺžke vlaku. Súpravu ICE3 štandardne tvorí osem vozňov s 16 poháňanými nápravami (poháňané sú nápravy prvého, tretieho, šiesteho a ôsmeho vozňa. Na pohon každej hnanej nápravy slúži elektromotor výkonu 500 kW, čo znamená, že celkový výkon hnacích motorov je úctyhodných 8 MW. Dve súpravy možno spojiť do jednej jednotky s 16 vozňami. Ďalší rozdiel medzi novou generáciou a staršími generáciami ICE spočíva v tom, že súpravy ICE1 a ICE2 boli konštruované len na prevádzku na domácich, teda nemeckých tratiach. Súpravy ICE však môžu jazdiť prakticky v celej kontinentálnej Európe, pretože môžu byť vystrojené štyrmi hlavnými prúdovými systémami, používanými európskymi železnicami. Pre zaujímavosť možno uviesť, že ide o dva jednosmerné systémy (s napätím 1,5 kV a 3 kV) a dva striedavé systémy (15 kV s frekvenciou 16,7 Hz a 25 kV s frekvenciou 50 Hz). Nemecké spolkové železnice si objednali 37 súprav s jedným napájacím systémom a 13 súprav, vystrojených všetkými štyrmi systémami. Jedna súprava stojí približne 40 miliónov mariek, "štvorprúdové" sú o niečo drahšie (42 mil.). Navonok sa súpravy ICE3 odlišujú od doterajších generácií ICE tým, že predná časť má aerodynamickejší tvar a namiesto dvoch hranatých okien má len jedno oválne okno. Vozne sú aj trochu kratšie a užšie než doterajšie vozne. Súpravy s jedným prúdovým systémom majú 141 sedadiel prvej triedy a 248 sedadiel druhej triedy, štvorprúdové jednotky majú v dôsledku inštalovania prídavných technických zariadení o 11 sedadiel menej. Cestujúci prvej triedy môžu počas jazdy sledovať video či filmy na farebných obrazovkách, umiestnených na zadnej časti operadiel sedadiel. Súčasťou každej súpravy je reštauračný vozeň s 24 sedadlami. Skrine vozňov sú odpružené vinutými pružinami, doplnkovými pružiacimi prvkami sú vzduchové vaky. Súpravy ICE3 sú vystrojené tromi brzdovými systémami. Je to tzv. generátorová (rekuperačná) brzda pri tomto spôsobe brzdenia pracujú motory ako generátory, dodávajúce prúd do napájacieho vedenia. V niektorých krajinách je však používanie takéhoto brzdenia zakázané, a preto sú súpravy vystrojené aj systémom brzdenia, ktorý pracuje na báze vírivých prúdov. Tretí brzdiaci systém tvoria klasické "automobilové" kotúčové brzdy. Súprava ICE3 je dlhá 200,32 m, široká 2,95 m, vysoká 3,89 m a jej hmotnosť je 409 ton (verzia na všetky prúdové systémy váži 435 ton). Prvé súpravy ICE3 boli do služby na nemeckých železniciach zaradené v máji 2000. V súčasnosti jazdia tieto súpravy napríklad na tratiach z Amsterdamu do Kolína a z Hamburgu a Brém do Mníchova, ale len na novootvorenej vysokorýchlostnej trati z Kolína do Frankfurtu dosahujú súpravy maximálnu rýchlosť až 300 km/h.

SkryťVypnúť reklamu

Pohrajme sa teraz trochu s číslami. Aj keď ICE3 dosahuje na novej trati maximálnu rýchlosť 300 km/h, je celková priemerná rýchlosť pri jazde z Kolína do Frankfurtu "len" 140 km/h. Pre porovnanie možno uviesť, že náš expres IC absolvuje cestu z Bratislavy do Košíc za 4 hodiny 48 hodín (medzi jednotlivými spojmi sú rozdiely niekoľkých minút), čo znamená, že jeho priemerná rýchlosť je 92,7 km/h, pričom na úseku z Bratislavy do Žiliny (bez zastávky) má priemer niečo vyše 98 km/h. Je skutočne zbytočné klásť si hypotetickú otázku, či na našich železniciach budú niekedy vlaky dosahovať maximálnu rýchlosť 300 km/h. S takýmito rýchlosťami sa u nás zatiaľ neuvažuje ani výhľadovo. Lenže dnes niekto nevie presne povedať ani to, kedy sa dočkáme podstatne pomalších, ale na naše dnešné pomery predsa len veľmi rýchlych vlakov, ktoré by jazdili maximálnou rýchlosťou 160 km/h. Zatiaľ je pozoruhodná najmä rýchlosť, s akou sa nám podarilo "zbabrať" tender na dodávateľa takýchto rýchlych súprav. Je to síce paradoxné, ale zdá sa, že našim železniciam zase raz ušiel vlak...

SkryťVypnúť reklamu

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 837
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 443
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 138
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 571
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 810
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 231
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 037
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 910
  1. Ján Karas: Mýtus o rovnakom štarte: O tých, čo bežia bosí za dôstojnosťou
  2. Jozef Huljak: Apple Intelligence v Číne: Prečo si Apple vybral Alibabu a ako geopolitika ovplyvňuje nasadenie AI v iPhonoch
  3. Martin Fronk: Dolná Strehová nie je len o termálnej vode. Tu sa zrodila Tragédia človeka!
  4. Viktor Pamula: Ako mestská televízia vláde pomáha
  5. Ondřej Havelka: Nahota a fascinující tradice. Kultura a náboženství u Čadského jezera
  6. Otilia Horrocks: Poplach v Smere SD spôsobil Europoslanec p.T. Zdechovský / plus 2 x video/
  7. František Kukura: Konformizmus: Ako si pomaly zradíš dušu a ešte sa pri tom usmievaš
  8. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 67 979
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 718
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 145
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 142
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 021
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 794
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 6 487
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 5 400
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Martin Madej stvárňuje Jozefa Tisa v inscenácii Hitlerov prezident a hrá ho spôsobom, kedy je aj divák na pochybách, či v Tisovi nebolo trochu ľudskosti.

V divadle hrá Jozefa Tisa.


9
17. november v Bratislave.

To, že zo všetkých sviatkov zmizne práve 17. november, dokazuje, že sme neustrážili demokraciu.


Veronika Šikulová 31
Coco Gauffová vo finále Roland Garros 2025.

Gauffová zdolala Sabalenkovú v druhom grandslamovom finále.


a 1 ďalší 6
Premiér Fico s kolegami zo Smeru počas parlamentnej schôdze.

Prečo naši politici nerozumejú, keď im Rusi hovoria, že nás napadnú?


56
  1. Ján Karas: Mýtus o rovnakom štarte: O tých, čo bežia bosí za dôstojnosťou
  2. Jozef Huljak: Apple Intelligence v Číne: Prečo si Apple vybral Alibabu a ako geopolitika ovplyvňuje nasadenie AI v iPhonoch
  3. Martin Fronk: Dolná Strehová nie je len o termálnej vode. Tu sa zrodila Tragédia človeka!
  4. Viktor Pamula: Ako mestská televízia vláde pomáha
  5. Ondřej Havelka: Nahota a fascinující tradice. Kultura a náboženství u Čadského jezera
  6. Otilia Horrocks: Poplach v Smere SD spôsobil Europoslanec p.T. Zdechovský / plus 2 x video/
  7. František Kukura: Konformizmus: Ako si pomaly zradíš dušu a ešte sa pri tom usmievaš
  8. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 67 979
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 718
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 145
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 142
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 021
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 794
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 6 487
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 5 400
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu