až po roku 2007, dokedy sa počíta so spoplatnením ich používania formou diaľničnej nálepky.
"Od tohto roku ekonomické porovnania spoplatnenia nálepkami a mýtneho režimu vykazujú jednoznačný trend rastu príjmov z mýtneho systému," uvádza sa v rozpracovanej koncepcii spoplatnenia užívateľov diaľnic a ciest pre motorové vozidlá, ktorou by sa v blízkej dobe mala zaoberať vláda. V tejto súvislosti ministerstvo upozorňuje, že príjmy z mýta v prvých rokoch po zavedení nebudú dostatočným zdrojom na financovanie významnejšieho rozvoja diaľnic a ciest pre motorové vozidlá.
Svetová banka odporúča podľa materiálu odčleniť diaľnice a iné cesty, ktoré môžu prinášať špecifické príjmy z mýta alebo z diaľničných nálepiek do samostatnej diaľničnej spoločnosti.
Samostatná spoločnosť pre diaľnice a cesty pre motorové vozidlá by v tomto prípade zabezpečovala správu, údržbu, opravy a rozvoj - výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest. Spoločnosť by priamo zabezpečovala výber a správu finančných prostriedkov zo spoplatnenia a prislúchajúcich správnych poplatkov, ako aj výrobu a distribúciu diaľničných nálepiek spolu s prípravou zavedenia elektronického výberu mýta.
MDPT konštatuje, že v súvislosti s rastúcou infláciou a zvyšovaním cien energetických vstupov, služieb a následne cien v doprave je potrebné uvažovať aj s postupným zvyšovaním sadzieb diaľničných nálepiek. Ďalšie kroky z hľadiska harmonizácie so štátmi Európskej únie vyplynú zo zavedenia spoplatnenia ťažkých nákladných vozidiel nad 12 ton v Nemecku od roku 2003 a v Rakúsku od roku 2004.
Materiál odporúča členstvo rezortu v medzinárodnej neziskovej spoločnosti ERTICO s cieľom zabezpečiť informačné systémy v doprave, ktoré je možné prepojiť s príslušnými sústavami európskych organizácií. Členstvo ministerstva by si v roku vstupu vyžiadalo celkové náklady 22 480 EUR, každý ďalší rok by to bolo 15 000 EUR.
Na Slovensku sú diaľnice a cesty pre motorové vozidlá spoplatňované formou diaľničných nálepiek od roku 1996. Tento systém však neumožňuje spoplatnenie užívateľov na základe doby alebo dĺžky používanej komunikácie. Tržby z predaja diaľničných nálepiek v uplynulých rokoch rástli zo 195,33 milióna korún v úvodnom roku 1996 až na minuloročných 591,199 milióna. Náklady na výrobu a distribúciu nálepiek predstavovali v uplynulom roku 56 miliónov.
(sita)
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.