PhDr. Alexander KVIETOK
Jedným z kľúčových bodov účinnej komunikácie patrí zistenie, že dôležitú úlohu tu zohráva kopírovanie komunikačného správania partnera. V uvoľnenom produktívnom dialógu obidvaja partneri, bez toho, aby si to uvedomovali, kopírujú svoje správanie, tzn. spôsob sedenia, pohyby tela, tón, hlas a rytmus slovného prejavu. Jeden zamestnanec, ktorý mal stále problémy s dorozumením so svojim nadriadeným, po oboznámení sa s pravidlami komunikácie svoje vzťahy k nadriadenému výrazne zlepšil. Keď chcel, aby jeho nadriadený odišiel z jeho kancelárie, prestal kopírovať jeho komunikačné správanie a začal sa naopak pri komunikácii správať celkom opačne. Očakávaný účinok sa vždy dostavil.
Oveľa náročnejšie je dešifrovanie pohybov očí a používania slov pri komunikácii. Rôzne pohyby očí súvisia so stimuláciou rôznych častí mozgu. Tak napr. pohľad očí vpravo hore pri rozhovore signalizuje vytváranie obrazových predstáv v mozgu pozorovaného človeka. Pohľad očí vľavo hore indikuje naopak vytváranie obrazových predstáv z pamäti.
Neúspešný rozhovor medzi predavačom a zákazníkom prebieha napr. tak, že zatiaľ čo zákazník očakával "obraz", predavač ponúkal "koncert". Inými slovami, predavač sa nedokázal prispôsobiť komunikačnej potrebe zákazníka, nedokázal ponúkaný výrobok "zobraziť" a "predviesť", iba ho silnými slovami vychvaľoval.
Za určitých okolností môže byť účinné odpovedať na otázku inou otázkou. To prichádza do úvahy najmä vtedy, ak sme otázkou partnera rozhovoru uvedení do neistoty alebo sme kritickou či nepríjemnou otázkou partnera napadnutí. Položenie protiotázky umožňuje získať čas, získať od partnera dodatočné informácie, zbaviť sa nutnosti odpovedať na otázku a znížiť stupeň agresivity partnera prevedením rozhovoru do menej vyhrotenej podoby. Tak napr. šéfa podniku na chodbe oslovil jeden zo zamestnancov: Prečo mi nebol zvýšený plat ako kolegovi Kapustovi? Otázka bola položená nahlas a agresívnym tónom. Šéf na to reagoval protiotázkou: O tom zvýšení vám povedal pán Kapusta? Zamestnanec sa rozhovoril o tom, kto mu informáciu podal. Nakoniec sa ukázalo, že informácia o zvýšení platu pána Kapustu nebola pravdivá.
Ten, kto je pri komunikácii pružnejší, dokáže vlastné spôsoby komunikačného správania v záujme ich účinnosti viac aj usmerňovať.
Autor: Čo hovorí psychológ
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.