svojich hlavných umeleckých osobností 20. storočia.
Kolář bol fascinujúci zjav, píše vo včerajšom vydaní MF Dnes. Vyučil sa za stolára, pracoval ako robotník, ale jeho vôľa a dôslednosť už v štyridsiatych rokoch z neho urobili dôsledného básnika a osobnosť, ktorá formovala druhých. Umelecky aj ľudsky ovplyvnil Václava Havla, ktorý ešte pred niekoľkými týždňami prišiel chorého Kolářa navštíviť, poznamenáva denník. Keď v 60. rokoch Jiří Kolář prešiel takmer výhradne k výtvarnému umeniu a jeho dielo nepotrebovalo preklady, začal sa presadzovať i na medzinárodnej scéne. Od roku 1980 žil v Paríži, Francúzsko si ho veľmi vážilo. Kolář sa spolu s manželkou Bělou, ktorá je výtvarníčkou, vrátili pred niekoľkými rokmi natrvalo do svojej rodnej krajiny.
Jiří Kolář tvoril už od tridsiatych rokov - písal básne a skúšal koláže. Bol jednou z určujúcich osobností výtvarnej a literárnej Skupiny 42. V štyridsiatych rokoch v rýchlom slede nasledovalo vydanie Kolářových básnických diel Noc, Limb a iné básne, Sedm kantát, Ódy a variace, Dny v roce. Od konca päťdesiatych rokov prešiel Kolář k výtvarnému jazyku. Na vyjadrovanie používal okrem koláže techniky, ktoré vynašiel - roláže, preláže, muchláže, chiasmáže. Francúzsky teoretik Raoul-Jean Moulin neskôr uviedol, že na poli výtvarného umenia je Kolářova tvorba asi najoriginálnejším z vkladov, ktoré Československo dalo svetu v druhej polovici 20. storočia.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.