Na mieste, kde vyšla Škoda Octavia do protismeru, bol prerušený deliaci diaľničný pás, do ktorého vletel už nejeden vodič. Deliaci pás je pritom jediným na osemkilometrovej trase Košice - Budimír. Pred prerušenými zvodidlami je však priehlbina, kde sa počas dažďa i po ňom udržuje voda. Z toho dôvodu je pravdepodobné, že došlo v prípade tragédie k aquaplaningu a následnému šmyku.
"Je to niečo hrozné, to miesto doslova vonia smrťou. Do Prešova chodím často a poznám ten úsek. Rovnako musím povedať, že v priehlbine, kde sa počas dažďa vždy drží voda, vozidlo pri prejazde vždy nadvihuje. Nerozumiem tomu, že správca komunikácie to neodstránil - nedal tam nejakú odtokovú šachtu, veď tam už bola vážna havária. To nehovorím o malých kolíziách počas dažďa, ktoré tam sledujem, keď na trávniku sú koľajnice od vozidiel, ktoré tam vyleteli," povedal nám Košičan Viliam Kováč.
Stav uvedenej komunikácie má na starosti Správa komunikácií Košice, kde by mal fungovať obchôdzkar monitorujúci stav komunikácií. Najmä po daždi, keď sa drží v nejakej lokalite voda, by mal upozorniť, že cesta je zle vyspádovaná. Ak nemali na opravu cesty, bolo tam potrebné dať aspoň dopravnú značku s obmedzenou rýchlosťou. A to bez špekulácií, či tam dôšlo niekedy k nehode. Navyše v lete mohli byť prerušené deliace pásy zablendované a otvoriť sa iba v troch-štyroch zimných mesiacoch. Zaujímavosťou je, že diaľničný privádzač na Prešovskej nie je označený žiadnymi značkami, čo znamená, že by tam mala platiť "deväťdesiatka", ktorú však nedodržuje takmer nik.
K aspektom nehody i jej príčine sa vyjadril aj riaditeľ Krajského dopravného inšpektorátu KR PZ Košice JUDr. František Lukačko, ktorý tvrdí, že úsek zatiaľ nie je vyhodnotený ako nehodovostný.
"Nehodovostný úsek určujeme podľa počtu nehôd za obdobie jedného kalendárneho roka a toľko nehôd tam podľa mojich informácií nebolo. Chcem povedať, že ak by sme to zobrali všeobecne, za posledných 10 rokov došlo na každom úseku k smrteľnej dopravnej nehode. Dokonca aj opakovane."
To znamená, že pred nehodou sa tam žiadne opatrenia zatiaľ nerealizovali?
"Vždy sa to tam prečisťovalo. My vieme o tom mieste, ale na starosti to má správca komunikácie. Robili sme opatrenia s tým, že sme tam merali rýchlosť. Polícia podľa mojich súčasných informácií upozornila aj na tento úsek. Pri každej nehode, kde dôjde k usmrteniu, robíme analýzu a navrhnú sa opatrenia. Ale pri predošlej nehode pred vyše troma rokmi tam došlo k ťažkému ublíženiu na zdraví. Teda v tomto úseku podľa prvotných informácií ide o prvú smrteľnú nehodu."
A čo deliaci pás?
"Predelil to správca komunikácie pre údržbu ciest. Nik nepredpokladal, že tam k niečomu takému dôjde."
Predpokladáte scenár tragédie tak, že došlo k aquaplaningu a vodič prešiel do protismeru?
"Nemôžem to teraz povedať. Tá voda to mohla ovplyvniť. Nemám znalecké posúdenie, akou rýchlosťou išiel vodič. Ale v ten deň tou mlákou prešlo minimálne 500 vozidiel, ktorým sa nestalo nič."
Čo s tou vodou?
"Určite upozorníme správcu komunikácie, aby sa odstránila. Odporučíme tam rovnako dopravnú značku upozorňujúcu na nebezpečenstvo šmyku za mokra."
Nedalo sa to urobiť predtým?
"Na prevenciu myslíme a realizujeme ju, ale znova opakujem, z počtu zaznamenaných nehôd skutočne nevychádza, že ide o nehodovostný úsek."
K situácii na úseku zaujal stanovisko aj šéf Správy komunikácií Košice Ing. Václav Kohoutek, ktorého sme sa opýtali, či sa pred nehodou robili nejaké opatrenia.
"Zatiaľ sme nerobili nič. Máme sa stretnúť s policajtmi, kde prerokujeme, čo tam vlastne treba urobiť. My zatiaľ nevieme, z akého dôvodu sa stala havária. Prerušený deliaci pás tam slúži ako otočka pre sanitky a vozidlá zimnej údržby."
Čo s mlákou, ktorá tam vzniká za dažďa?
"Riešime to, uvidíme, čo z toho všetkého vznikne. Oprava cesty nie je otázkou jedného dňa. Sú to cesty, ktoré by zrejme potrebovali väčšiu opravu."
Podľa polície bola SKK na priehlbinu upozornená už pred tragédiou.
"Ja som zatiaľ nedostal nič. Disponujem iba informáciami z novín. Musíme sa stretnúť s políciou, aké majú oni odporúčania. Úpravy za pol milióna, to zatiaľ nemôžeme urobiť, potrebujeme výsledok expertízy."
V súvislosti s tragédiou prijala na včerajšom zasadnutí dopravnej komisie mestského zastupiteľstva skupina poslancov Ján Šarák, Dušan Sarka a Štefan Dutko uznesenie, v ktorom konštatujú, že predmetný diaľničný úsek je nebezpečný a zradný. Ako uviedol J. Šarák, "navrhujeme úsek prerušených zvodidiel určených pre technologické, posypové vozidlá a sanitky presunúť do menej nebezpečnej časti výpadovky". Podľa neho by sa malo vytypovať miesto s rovinkou. Na tento účel sú poslanci odhodlaní získať aj finančné prostriedky.
Zopakujme, že vodič octavie prešiel v sobotu do protismeru a narazil do Peugeota 405, kde zomreli manželia z Beniakoviec a následne narazil do felicie, kde sa zranili traja ľudia. V octavii zomrel 8-ročný chlapec, neskôr pri prevoze aj 35-ročný otec-vodič. Miera jeho zavinenia nie je zatiaľ oficiálne známa. Podľa neoficiálnych informácií znalec z odboru dopravy predpokladá minimálne stokilometrovú rýchlosť octavie.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.